جمهوری اسلامی چوبِ حراج به نفتِ ایران زد

نویسنده تحلیل روز: برای مقابله با محدودیت‌ها و تحریم‌های عربستان و به قصدِ جلبِ خریدارانِ بین‌المللی، جمهوری اسلامی قصد دارد نفتِ ایران را به بهای بسیار نازل بفروشد.

به گزارشِ «بلومبرگ»، «شرکتِ ملیِ نفتِ ایران» اعلام کرد در ماهِ میِ جاری نفتِ «فروزان» را زیرِ قیمتِ «آرامکو»ی عربستان به مشتریانِ آسیایی خواهد فروخت. این شرکت همچنین نفتِ سبُکِ ایران را ۶۰ سنت زیرِ قیمتِ معمولِ خاورمیانه به فروش خواهد رساند.

شرکتِ ملیِ نفتِ ایران قرار است نفتِ فروزان را بشکه‌ای ۲.۴۳ دلار ارزان‌تر از نفتِ عمان و دبی بفروشد. این قیمت ۳ سنت کمتر از «عرب مدیومِ» عربستان است. این شرکتْ نفتِ سنگینِ را هم با تخفیفِ بشکه‌ای ۲.۶۰ دلار نسبت به متوسطِ نفتِ عمان-دبی خواهد فروخت. نفتِ سروش نیز بشکه‌ای ۵.۶۵ دلار کمتر از نفتِ سنگین به فروش خواهد رسید.

گفتنی است قرار است کشورهای عضوِ اوپک به رهبریِ عربستان و روسیه – بزرگترین تولیدکنندگانِ نفتِ جهان – در ۱۷ آوریل در دوحه‌ی قطر گردِ هم آیند تا در بابِ کاهشِ تولیدِ جهانیِ نفت برای افزایشِ قیمت گفتگو کنند. عربستان اعلام کرده تنها در صورتی تولیدِ خود را کاهش خواهد داد که دیگران از جمله ایران هم تولیدشان را کاهش دهند. بدین ترتیب، نتیجه‌ی گردهماییِ دوحه از همین الان معلوم است: «جنگِ نفت» کماکان ادامه می‌یابد.