تحصن ۸۰۰ کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی وارد سومین روز شد

بی بی سی : ۸۰۰ کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزال، در بندرعباس، در سومین روز اعتراض خود به دلیل بی توجهی کارفرمای کارخانه به اجرای مصوبه شورای تامین استان درخصوص پرداخت مجموع مطالبات صنفی تحصن کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به گفته کارگران معترض در مصوبه شورای تامین استان آمده است ضمن بازگرداندن ۱۰ کارگر اخراجی بخش خدمات که از ابتدای سال اخراج شده‌اند، امنیت شغلی سایر کارگران نیز تامین شود.

کارگران معترض امروز با اشاره به اعتراض‌های گذشته‌شان به عدم اجرای تعهدات توسط کارفرما اعلام کردند: "کارگران در واکنش به بد عهدی کارفرما دوباره تصمیم گرفتند با بستن درب‌های ورودی کارخانه از مسئولان این نهاد دولتی بخواهند به مشکلاتشان که ناشی ازخصوصی سازی این مجموعه تولیدی برای کارگران ایجاد شده، رسیدگی کنند."

کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزال، بزرگترین کارخانه تولید شمش آلومنیوم در ایران است که در سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرده است.
حقوق معوق

همچنین گزارش شده که کارگران کارخانه کاشی نیلو اصفهان نسبت به تعطیلی این کارخانه و عدم پرداخت معوقات و بیکاری خود اعتراض دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارخانه کاشی نیلو اصفهان که ۳۹ سال فعالیت می‌کرد، به تازگی تعطیل شده است.

رییس خانه صنعت و معدن اصفهان، با ابراز نارضایتی از عدم رسیدگی به وضعیت این کارگران گفت: "باید تکلیف این کارگران مشخص شود، ما موارد مشابه زیاد دیگری را داریم که موضوع مانده و به حد التهاب رسیده و کسی برای پاسخگویی وجود ندارد، اما تصمیم گیری در این باره باید جامع باشد و از سوی مدیریت استان که اختیارات لازم را دارد صورت بگیرد."

کارگران کارخانه کاشی نیلو اعتراض خود را به پرداخت نشدن مطالباتشان به فرمانداری نجف آباد، استانداری اصفهان و نهاد ریاست جمهوری منتقل کرده‌اند.

خصوصی‌سازی واحدهای دولتی و به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارگران از مشکلات مزمن جامعه کارگری ایران است.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده که کارگران شهرداری لوشان در استان گیلان سه ماه است حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

کارگران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است اعلام کردند: "با تغییر شهردار که از دی ماه سال گذشته انجام شده باز هم کارگران با مشکلات معیشتی ناشی از عدم دریافت مزد مواجهند."