اخباروگزارشات کارگری31فروردین

اخباروگزارشات کارگری31فروردین1395
پرونده قضایی9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق مختومه باید گردد
- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پتروشیمی کارون ماهشهرهمزمان باسفر وزیرکاربه منطقه!
- سایه شوم بیکاری بالای سر3500کارگر6کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد خوزستان!
عدم پرداخت حقوق اسفندماه این کارگران!
- سومین روزمتوالی اعتراضات بازنشستگان صنعت فولاد کشور درپایتخت!
- تجمع بازنشستگان مخابرات مازندران مقابل اداره‌کل دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان!

- تجمع مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور مقابل مجلس دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت!

- وعده بازگشت به كار 747 كارگراخراجی کارخانجات نساجی'شادیلون'،' نوباف' و 'مشهد نخ' مشهد!

- کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:
از مطالبات زندانیان اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده حمایت می کنیم
- تجمع اعتراضی دوباره مهندسان در مقابل شورای شهر!
- افزایش 19 درصدی مرگ ناشی ازحوادث كار در مازندران

- اعتصاب کارکنان صنعت نفت کویت وارد سومین روز شد
- راهپیمایی هفت روزه کارگران معترض مجتمع معدن اولتنی رومانی تا پایتخت!
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پتروشیمی کارون ماهشهرهمزمان باسفر وزیرکاربه منطقه!

«ما 276 نفر از کارکنان اخراجی پتروشیمی کارون پس از چهار سال زحمت خواستار احقاق حقوق خود و بازگشت به کار هستیم»

امروز31فروردین ماه،تعدادی از کارگران پتروشیمی کارون در حاشیه برگزاری همایش ملی توسعه کارآفرینی مقابل محل برگزاری این همایش دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش 31فروردین فارس، تعدادی از کارکنان اخراجی شرکت پتروشیمی کارون در حاشیه همایش ملی توسعه کارآفرینی که از صبح امروز با حضور معاون وزیر تعاون، کار و تعاون اجتماعی و دیگر مسئولان استان و شهرستان در تالار آفرینش سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی آغاز شده، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران که تعداد آنها به حدود 30 نفر می‌رسید با در دست گرفتن پلاکارد خواستار احقاق حقوق خود بودند.

در بخشی از متن این پلاکارد آمده بود: ما 276 نفر از کارکنان اخراجی پتروشیمی کارون پس از چهار سال زحمت خواستار احقاق حقوق خود و بازگشت به کار هستیم.

براساس این گزارش، این تعداد کارگران، نیروهای پروژه فاز دو پتروشیمی کارون بودند که بعد از پایان پروژه و بهره‌برداری از آن به خدمات آنها پایان داده شده بود.

سایه شوم بیکاری بالای سر3500کارگر6کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد خوزستان!

عدم پرداخت حقوق اسفندماه این کارگران!

گروه ملی صنعتی فولاد خوزستان شامل 6 کارخانه که پس از واگذاری به گروه «مه آفرید خسروی» و شکل گیری پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی به حکم دادگاه بابت ادای دیون وی به بانک ملی ایران واگذار شد، متاسفانه به دلیل زیان دهی شدید فعلی این کارخانجات در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفته و آینده شغلی 3500 نفر از کارکنان و کارگران این شرکت نامعلوم است.
بنا به گزارشات منتشره بتاریخ31فروردین،یک مقام مطلع در این شرکت گفت: متاسفانه مدیر عامل این شرکت هم که فردی غیربومی و پروازی و ناآشنا به این صنعت است در ماه یکی دو بار به اهواز می‌آید و تاکنون حقوق اسفند ماه کارکنان این شرکت هم پرداخت نشده است. انتظار اینست که مسئولان صنعت کشور توجه ویژه به این موضوع کنند.

سومین روزمتوالی اعتراضات بازنشستگان صنعت فولاد کشور درپایتخت!

صبح امروز31فروردین ماه،جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد کشور در اعتراض به وضعیت حقوقی خود برای سومین روز متوالی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

همچنین ظهر امروز، بیش از هزار نفر از بازنشستگان فولاد که در اعتراض به رای کمیسون تلفیق در روز‌های گذشته مقابل مجلس تجمع کرده بودند، به منظور حل مشکلات بیمه درمانی خود مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کرده‌اند.

به گزارش 31فروردین خبرگزاری مجلس،جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد از سراسر کشور امروز(سه شنبه 31 فروردین ماه) در اعتراض به معوقات حقوق بازنشستگی و عدم دریافت آن در زمان مشخص برای سومین بار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار توجه نمایندگان ملت به رفع مشکلات‌شان شدند.

نماینده تجمع‌کنندگان درخصوص علت حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی، گفت: مطالبات ما همچون دریافت حقوق در زمان مشخص، تکمیل احکام سال 91 و رفع مشکلات درمانی مورد بی توجهی مسئولان واقع شده است، لذا از مسئولان می خواهیم در سریع ترین زمان مشکلات ما را حل کنند.
به گزارش امروز ایلنا درهمین رابطه،یکی از این بازنشستگان که در تجمع امروز مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور دارد گفت: از وزیر کار می‌خواهیم که هر چه سریعتر به مشکلات بیمه درمانی ما که از یک سال و نیم پیش به بخش خصوصی واگذار شده رسیدگی کند.
کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی روز گذشته لایحه اختصاص 1800 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق 95 بازنشستگان فولاد تصویب کرد.
بازنشستگان فولاد همچنین به عدم پرداخت کامل حقوق اسفند 94 معترض هستند.

به گزارش امروز ایرنا درهمین رابطه،اجتماع كنندگان كه حدود یكهزار بازنشسته وابسته به صنعت فولاد ایران از جمله كارخانجات ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، مس كرمان، قولاد اصفهان بودند علت گرد هم آمدن خود مقابل درب وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعی درخواست از مسئولان وزارت خانه برای وساطت در شتاب بخشی به پرداخت شدن حقوق بازنشستگی خود عنوان كردند.

یكی از آنان كه خود را بازنشسته كارخانه ذوب آهن اصفهان معرفی كرد گفت: از روز شنبه هفته جاری به همراه حدود دو هزار بازنشسته صنعت فولاد مقابل مجلس شورای اسلامی اجتماع كردیم و در جلسه امروز سه شنبه، هجده هزار میلیارد ریال برای پرداخت حقوق بازنشسگان این صنایع در نظر گرفته شد.

وی در ادامه با بیان اینكه حقوق بازنشستگی كفایت خرج و مخارج یكماه زندگی ما را نمی كند افزود: هر سه ماه یكبار حقوق بازنشستگی به ما پرداخت می شود.

این بازنسشته صنعت فولاد ایران خاطر نشان كرد: در زمینه بیمه درمانی و مطالبات دوران خدمت 30 ساله خود نیز از صنعت فولاد طلبكار هستیم.

یكی از اجتماع كنندگان گفت: بر اساس مصوبه مجلس هزینه درمان كارگران را پیشتر ذوب آهن اصفهان می داد كه از سال ٩١ به دلیل خصوصی شدن صندوق فولاد از پرداخت هزینه درمان كارگران خودداری می كنند.

این كارگر بازنشسته خواستار رسبدگی مسئولان به وضعیت كارگران صندوق شد و افزود: كارگران صندوق در شرایط بسیار دشواری به لحاظ معیشت قرار دارند و لازم است دولت در این خصوص اقدام كند.

بر اساس این گزارش نمایندگان بازنشستگان فولاد ایران در جلسه ای كه با مدیران وزارت كار و امور اجتماعی برگزار كردند، مشكلات و مسائل خود را مطرح و با قول مساعد مسئولان این وزارتخانه به این اجتماع پایان داده و محل را ترك كردند.
تجمع بازنشستگان مخابرات مازندران مقابل اداره‌کل دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان!
صبح روز30فروردین، جمعی از بازنشستگان اداره مخابرات مازندران دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل اداره‌کل مخابرات مازندران،زدند.
به گزارش30فروردین بلاغ، در پی کم‌توجهی مکرر دولت در پرداخت مطالبات معوق و حق بازنشستگی کارمندان، این بار دامنه اعتراضات به اداره مخابرات استان مازندران کشیده شد.

گفتنی است، در سال گذشته بیش از دویست کارمند اداره مخابرات مازندران بازنشسته شدند و منتظر دریافت مطالبات معوق و حق بازنشستگی خود هستند.
تجمع مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور مقابل مجلس دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت!
امروز31فروردین، جمعی از مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در اعتراض به به عدم تبدیل وضعیت، مقابل مجلس تجمع کردند.
به گزارش31فروردین خبرآنلاین،مدتها است که مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خواهان ارتقاء وضعیت شغلی خود هستند و برخی هم نسبت به عدم پرداخت به موقع حقوق خود بارها اعتراض کرده اند.

البته چندی پیش علی فروزش، مدير كل امور اداری و منابع انسانی اين سازمان در خصوص آخرین وضعیت طرح تبدیل وضعيت استخدامی مربیان حق التدریس سازمان گفت: موضوع تبدیل وضعیت مربیان واجد شرایط به ترتیب با اولویت مربیان با سابقه بالاتر ( در مرحله اول مربيان با سابقه هشت سال و بالاتر) در سطح شهرستان و با توجه به تعداد پست های سازمانی موجود به استناد تصویب سال 93 هیات وزیران در حال اقدام است.
او تاکید کرد: تا به حال مجوز استانهاي قم - مركزي - ايلام - چهار محال و بختياري - سيستان و بلوچستان - كهكيلويه و بوير احمد - اردبيل - خراسان جنوبي و هرمزگان جهت صدور احكام پيماني صادر و ابلاغ شده است.

وعده بازگشت به كار 747 كارگراخراجی کارخانجات نساجی'شادیلون'،' نوباف' و 'مشهد نخ' مشهد!

مدیر كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در پی حل و رفع مشكلات سه واحد تولیدی نساجی در این استان 747 كارگر دوباره به سر كار خودباز خواهندگشت.
به گزارش31فروردین ایرنا،محمود احمدی روز سه شنبه افزود: اوایل امسال سه واحد تولیدی نساجی به نام های 'شادیلون'،' نوباف' و 'مشهد نخ' به دلیل مشكلات متعدد از تمدید قرارداد 747 كارگر خودداری نمودند.

وی اظهار كرد: به دلیل ركود بازار، مشكلات موجود در زمینه تولید و عدم فروش تولیدات این واحدها با مشكلات جدی روبرو بودند.

وی گفت: علاوه بر آن واحدهای مزبور دچار كمبود نقدینگی بودند كه از محل فروش تولیداتشان این كمبود برطرف شده و زمینه بكارگیری مجدد كارگران یاد شده فراهم گردید.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به پرداخت یك ماه بیمه بیكاری به كارگران مزبور افزود: این كارگران از اول اردیبهشت ماه دوباره مشغول كار می شوند.
وی با بیان اینكه قاچاق و واردات بی رویه محصولات نساجی از مهمترین مشكلات واحدهای تولیدی نساجی است اظهار كرد: با هماهنگی دستگاههای ذیربط مبارزه با قاچاق در مشهد به ویژه در حوزه پتو و نخ افزایش یافته است.
کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

از مطالبات زندانیان اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده حمایت می کنیم

زندگی جمعیت ۹۹ % جامعه ما برکسی پوشیده نیست. زندگی که همواره خط بقا است. افزایش روزانه بیکارسازی، کاهش قدرت خرید عدم امنیت شغلی قرادادهای موقت ، پرداخت دستمزدها با ماها تاخیر، دستمزدهای ۴ برابری زیر خط فقر ، ممنوعیت تشکیل تشکلهای صنفی، بیکاری میلیونی از پایین ترین سطوح جامعه تا درجه فوق لیسانس و دیگر فارغ تحصیلان دانشگاهی، افزایش آمار طلاق، خطر تهدید فروپاشی خانوادهای فرو دست جامعه، آخرین نقطه کریهه زندگی است که جمعیت فرو دست با آن روبرو است.
طبقه کارگر علاوه بر شرایط بسیار سخت اقتصادی، از کمترین و بنیادی ترین حقوق اجتماعی برخوردار نیستند.

کارگران، معلمان، پرستاران جهت تحقق مطالبات صنفی خود با اتهامات سیاسی از جمله " اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور" و دیگر اتهامات امنیتی سرکوب میشوند.

ما کارگران از مطالبات معلم زندانی اسماعیل عبدی و کارگر زندانی جعفر عظیم زاده حمایت میکنیم و از دیگر مردم آزادیخواه و برابری طلب میخواهیم که برای تحقق مطالبات کارگران زندانی به این کمپین به پیوندند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

فروردین 95

تجمع اعتراضی دوباره مهندسان در مقابل شورای شهر!
صبح امروز جمعی از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران و برخی از شهروندان در اعتراض به حذف نظارت سازمان نظام مهندسی و مجریان ذی صلاح بر ساخت‌وساز‌ها در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.

به گزارش 31فروردین ایلنا، تجمع کنندگان پارچه نوشته‌هایی را به همراه داشتند که بر روی برخی از آن‌ها نوشته شده بود؛ «ما خواهان اجرای قانون و به کارگیری متخصصین و سازندگان ذی‌صلاح و کوتاه کردن دست منفعت طلبان عرصه ساخت و ساز شهری هستیم»، «عدم کنترل ژئوتکنیک = فاجعه در ساخت و ساز» و «شورای شهر استیضاح، استیضاح»، «شورای شهر حمایت، حمایت».

در همین رابطه یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی که در این تجمع اعتراضی حضور داشت، درباره علت این تجمع ، توضیح داد و گفت: دلیل تجمع این است که شهرداری تهران به قانون عمل نمی‌کند. شهرداری از نیمه سال گذشته قانون را به نفع بساز بفروش‌ها تخفیف داده است بطوریکه دست آنها برای ساخت و ساز بی‌کیفیت باز‌تر شده است؛ البته به نظر می‌آید؛ این کارها به این منظور باشد که برای جواز بتوانند؛ بیشتر پول بگیرند.
عضو سازمان نظام مهندسی ادامه داد: در حال حاضر نظارت مجری ذیصلاح از پروانه‌های ساختمانی حذف شده و به این خاطر کیفیت ساخت و ساز‌ها پایین می‌آید؛ چون توسط مجریان و مهندسان ذیصلاح این ساخت و ساز انجام نمی‌شود.

وی افزود: کار نظارت از سازمان نظام مهندسی را گرفتند و به مالکین ساختمان‌ها تفویض کردند که خلاف ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ است و هم اینکه باعث می‌شود مهندس ناظر به مالک وابسته شود و وابستگی باعث فساد در ساخت و ساز می‌شود و شهروندان در این بین ضرر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خواسته ما فقط اجرای قانون است، گفت: قانون در ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ گفته که شهرداری موظف است، نام و مشخصات مجری ذی صلاح را در پروانه ساختمانی درج کند، اما شهرداری به بهانه رای دیوان عدالت اداری استنکاف می‌کند.
عضو سازمان نظام مهندسی اضافه کرد: در ماده ۴ قانون نظام مهندسی، مجری ذی‌صلاح آمده و نباید این قانون ملغی شود.

وی بیان کرد: ما از وزارت راه و شهرسازی خواستیم که در این خصوص به شهرداری تذکر بدهد و تذکر هم داده که اصل مجریان ذیصلاح نباید زیر سوال برود. این کاری که شهرداری کرده در جهت منافع بساز بفروشان بوده است.
به گزارش امروز خبرآنلاین درهمین رابطه، هرچند هیچ یک از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری حاضر به حضور در این جمعه نشدند، ولی مهدی چمران، رئیس شورای شهر دراین باره گفت: جلساتی بین مدیران شهرداری و نظام مهندسی برای حل مشکل برگزار شده و به زودی به نتیجه قابل قبولی می رسند.

چمران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به مسئولان دو طرف یک هفته وقت دادیم تا مشکلات خود را حل کنند. اگر هم تجمعی صورت گرفته، باز هم این جلسات ادامه دارد. لذا انتظار داریم بدون رسانه ای کردن توافقات، دو طرف به نتیجه خوبی .برسیم.

او همچنین توصیه کرد نباید اطلاع رسانی درباره یکی دو مورد اختلافی که بین دو طرف باقی مانده انجام گیرد و به زودی با رسیدن به توافق نهایی، اطلاع رسانی دقیق درباره این مشکل انجام می شود.
این تجمع، دومین تجمع مهندسان در مقابل شهرداری تهران طی روزهای اخیر است.

افزایش 19 درصدی مرگ ناشی ازحوادث كار در مازندران

مدیركل پزشكی قانونی مازندران از مرگ 95نفر در حوادث كاری سال 94 در استان خبر داد و گفت: این آمار نسبت به سال 93 حدود 19 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش31فروردین ایرنا،علی عباسی روز سه شنبه با اعلام خبر فوق، گفت: تعداد جانباختگان حوادث كارگاهی در سال 93 حدود 80 نفر بود.

وی در ارتباط با وضعیت تاهل جانباختگان خاطرنشان كرد: 74 نفر از مجموع 95 مردی كه در سال گذشته براثر حوادث كارگاهی جان خود را از دست داده اند، متاهل بوده اند و 88 نفر از آنان دارای تابعیت ایرانی و بقیه نیز دارای ملیت غیر ایرانی(افغانستانی) هستند.

** سقوط از بلندی، بیشترین عامل مرگ در حوادث كارگاهی

عباسی با بیان اینكه براساس آمارها در سال های متوالی، عمده دلایل مرگ افراد در حوادث كار مربوط به سقوط از بلندی و پس از آن برق گرفتگی است ، تصریح كرد: در سال گذشته 53 مورد مرگ در اثر حوادث كار به دلیل سقوط از بلندی و 18 مورد نیز برق گرفتگی ، 15 مورد اصابت جسم سخت و 9 مورد هم مربوط به سایر است.

به گفته مدیركل پزشكی قانونی استان مازندران، شهریور و تیر ماه هر كدام با 14 مورد بیشترین ماهی بود كه در آن حادثه رخ داد و بیشترین میانگین سنی متوفیان بین سنین 31 تا 40 سال با 29 مورد و سنین كمتر از 20 سال با 7 مورد فوتی به ثبت رسید.
** ساری با 14 مورد مرگ در صدر

مدیر كل پزشكی قانونی استان مازندران اظهار داشت: در سال گذشته به ترتیب شهرستان های ساری با 14 ، آمل با 13 و بابل با 12 مورد مرگ بیشترین و شهرستان های عباس اباد و فریدونكنار هر كدام با یك مورد فوتی، كمترین موارد مرگ دراثر حوادث كار را به خود اختصاص داده اند.
این مقام اجرایی استان، بیشترین حوادث حاصل از كار را در بخش ساختمان عنوان كرد و گفت: ارزش نهادن به جان انسانها ، داشتن برنامه ایمنی در كار ، رعایت استاندارد ها و قوانین مربوطه ، آموزش و ایجاد نظام اطلاع رسانی و عبرت از حوادثی كه اتفاق افتاده، از مهمترین راهكارها در راستای كاهش این گونه حوادث است.

ساختمان سازی در سالهای اخیر به بخش عمده فعالیت اقتصادی در استان مازندران تبدیل شده به طوریكه در هر كوی و برزن، ساختمانهای نیمه كاره و یا در حال ساخت مشاهده می شود كه برخی از این واحدهای بلند مرتبه در كوچه های با عرض هشت یا 10 متر ساخته می شود.

عمده این ساختمانها نیز به صورت سنتی داربست شده و مصالح بدون رعایت مسائل ایمنی حمل و نقل می شود و این موضوع مرگ در حوادث كارگاهی را افزایش داده است .
اعتصاب کارکنان صنعت نفت کویت وارد سومین روز شد

اعتصاب کارکنان صنعت نفت کویت وارد سومین روز خود شده و تولید روزانه نفت این کشور را به نصف کاهش داده است. تولید نفت کویت از ۳ میلیون بشکه در روز به ۱.۵ میلیون بشکه تقلیل یافته است.

حتی فعالیتهای بخش گاز نیز با افت همراه بوده است. کارکنان صنعت نفت کویت به کاهش حقوق و درآمد خود اعتراض دارند.
اعتراض علیه طرح خصوصی سازی برخی شاخه های صنعت نفت از دیگر اهداف این اعتصاب گزارش شده است.
به گزارش 19آوریل یورونیوز،صیف محمد القحطانی، از کنفدراسیون کارکنان صنعت نفت می گوید: «نمی خواستیم دست به این اعتصاب بزنیم اما مجبور شده ایم. مانند اینست که طرف سومی ما را به اعتصاب واداشته است. از حقوقمان دفاع می کنیم و چیز زیادتری نمی خواهیم».
یک کارمند زن صنعت نفت کویت نیز می گوید: «ما در حال وارد آوردن ضربه به اقتصاد کشور نیستیم. برعکس برای دفاع از منافع کویت کار می کنیم. آنها از خصوصی سازی صحب کرده اند اما ما بعنوان شهروند نفعی در آن نمی بینیم».
اعتصاب کنندگان همچنین می خواهند دولت تضمین دهد که از حقوق ۲۰ هزار کارمند بخش نفت کاسته نخواهد شد. علاوه بر این آنها خواهان توقف اجرای برنامه استخدام نیروهای خارجی در صنعت نفت و گاز هستند.
راهپیمایی هفت روزه کارگران معترض مجتمع معدن اولتنی رومانی تا پایتخت!

حدود 300کارگرمعدن مجتمع صنعتی «اولتنی» در شهر «روویناری» رومانی، بعد از هفت روز پیاده روی و پیمودن یک مسافت ۳۲۰ کیلومتری به بخارست، پایتخت این کشور رسیدند.
به گزارش18آوریل یورونیوز، هدف کارگران معترض با این راهپیمایی جلب توجه دولت به مشکلات مالی و رفاهی کارگران حوزه انرژی عنوان شده است.

مجتمع انرژی اولتنی تولید کننده ۴۰ درصد انرژی مورد نیاز در رومانی است