وزارت بهداشت به تبعيض کارانه 30ميليوني پزشکان و 300هزار توماني پرستاران بپردازد

محمد شريفي مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري فارس در رابطه با اينکه گفته شده حقوق پرستاران در وزارت بهداشت از حقوق پرستاران بخش خصوصي و ليسانسه‌هاي دولتي بيشتر است، گفت: پرستاري شغل منحصربه‌فردي است و در دنيا به‌دليل ماهيت آن، اين شغل در جايگاه بالايي قرار دارد، چرا که پرستاران در شرايط سختي با بيماران مواجه‌اند به همين دليل ريسک خطر بالايي داشته، پرخاشگر و کم تحمل مي‌شوند و از طرفي با بيماري‌هايي مثل ايدز، هپاتيت و آنفلوآنزا دست به گريبانند.
وي ادامه داد: در کشور ما بسياري از پرستاران هستند که ترجيح مي‌دهند به دليل شرايط کاري به وزارت آموزش و پرورش بروند، درخواست انتقالي مي‌دهند اما وزارت بهداشت با آن موافقت نمي‌کند.

شريفي مقدم تصريح کرد: سوال اينجاست اگر حقوق بالايي دارند پس چرا تا اين ميزان آمار ترک از شغل در پرستاراننسبت به ساير گروه‌ها بالاتر است؟

وي با بيان اينکه شاخص حقوق براساس تخصص، ريسک خطر و شيفت‌هاي کاري تعيين مي‌شود، گفت: آنچه پرستاران را رنج مي‌دهد بي‌عدالتي در دريافت حقوق است؛ پزشکاني داريم که حقوق‌هاي چند ده ميليوني و گاهي چند صد ميليوني در بخش دولتي مي‌گيرند اما پرستاران با حقوق 1.5 ميليون توماني شرايط سختي را مي‌گذرانند و باز هم مي‌گوييم زياد مي‌گيرند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاري افزود: ما نبايد حقوق پرستاران را با حقوق ساير مشاغل مقايسه کنيم بلکه بايد در خود وزارت بهداشت بسنجيم. چطور ممکن است که 65 درصد درآمد اختصاصي بيمارستان به يک گروه اندک 7 درصدي از پزشکان مي‌رسد و 25 درصد آن به يک گروه 93 درصدي؟

شريفي مقدم ادامه داد: در حال حاضر پرستاران کارانه 300 هزار توماني مي‌گيرند اما پزشکاني داريم که دريافتي کارانه آنها 30 ميليون توماني است. بايد وضعيت پرستاران را در بيمارستان‌ها، دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و وزارت بهداشت ببينيم و با اين شرايط مقايسه کنيم.

وي افزود: به جاي فرافکني و توجيه مسائل بي‌اساس بهتر است به بحث عدالت در سلامت بيشتر پرداخته شود.