اخباروگزارشات کارگری17فروردین1395

اخباروگزارشات کارگری17فروردین1395
کارگران معترض بازداشتی معادن مجتمع مس میدوک آزاد باید گردند
- دست کم 15کارگر معترض معادن مجتمع مس میدوک بازداشت شدند!
- فرماندار نمین کارگران اخراجی معترض کارخانه سیمان آرتا اردبیل را تهدید کرد!
- ازسرگیری اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه دراعتراض به خصوصی سازی، عدم پرداخت حقوق،حق بیمه عیدی!
- اعتصاب وتجمع رانندگان شرکت سامان سیرمشهد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری!

- تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه ایستک سنندج مقابل استانداری کردستان!
- اعتصاب وتجمع 7روزه کارگران شهرداری سوسنگرد !

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه چینی و بهداشتی صدف مقابل شهرداری آباده!

-70 نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن سهند غرب عجب شیر اخراج شدند

عدم پرداخت5ماه حقوق وعیدی سال93!

- عدم پرداخت4تا6ماه حقوق200کارگرپیمانکاری فاز13عسلویه!

- سرانجام کارگر کارخانه سیمان دشتستان به دلیل بیماری شغلی اخراج شد!

- افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر صندوق بازنشستگان کشوری

- تعیین مقرری بیمه بیکاری سال ۹۵/ حداقل پرداختی ۸۱۲ هزارتومان شد

- اعتراض شبانه دانشجویان در کوی دانشگاه تهران

- تجمع اعتراضی دانشجویان مرکز آموزش عالی گناباد مقابل فرمانداری!

- حمله پلیس فرانسه به تظاهرات جوانان معترض به پیش نویس قانون کارالخمری!

دست کم 15کارگر معترض معادن مجتمع مس میدوک بازداشت شدند!

از روز گذشته تاکنون تعدادی از کارگران معترض معادن مجتمع مس میدوک بازداشت شدند.

از قرار معلوم دستگاه قضایی براساس شکایتی که از سوی کارفرما مطرح شده است برای تعدادی از کارگران این احکام را صادر کرده است.

به گزارش17فروردین ایلنا،براساس اطلاعاتی که از طریق منابع خبری ادر منطقه شهربابک استان کرمان بدست آمده است، ظاهرا جلب و بازداشت این کارگران با اعتراضات اخیر کارگران شاغل در مجتمع مس میدوک در ارتباط بوده است.

در جریان این تجمع اعتراضی که در روز ۱۵ فروردین (یکشنبه) مقابل مجتمع مس می‌دوک برپا شده بود، حدود ۸۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری معادن مس شهربابک در اعتراض به شرایط نابرابر مزدی که میان آن‌ها و دیگر همکارانشان وجود دارد، معترض شده‌ بودند.

گفته می‌شود بازداشت شدگان که شمار آن‌ها تا این لحظه دست‌ کم به ۱۵ نفر رسیده است از جمله کارگرانی هستند که از طریق سه شرکت پیمانکاری «مبین»، «چاه فیروز» و «اولنگ» در معادن مس مجتمع میدوک مشغول کارند.

از قرار معلوم دستگاه قضایی براساس شکایتی که از سوی کارفرما مطرح شده است برای تعدادی از کارگران این احکام را صادر کرده است.

فرماندار نمین کارگران اخراجی معترض کارخانه سیمان آرتا اردبیل را تهدید کرد!

فرماندار نمین گفت: در صورت تجمع مجدد در کارخانه سیمان با عوامل آنها برخورد خواهد شد.

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه سیمان آرتا اردبیل بهمراه خانواده هایشان برای چندمین روز متوالی،روز16فروردین جلسه مسئولان شهرستان نمین و کارخانه سیمان اردبیل با معتمدین، شوراها و نمایندگان مردم روستای گرده برگزار شده و مشکلات و خواسته های اهالی روستا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش 16فروردین فارس درهمین رابطه، در حالی برای چندمین روز متوالی تعدادی از کارگران اخراج شده این کارخانه که از اهالی روستاهای اطراف نمین هستند، به اخراج و نحوه برخورد مسئولان کارخانه سیمان با آنها معترض هستند، مدیرعامل این کارخانه در نشستی با فرماندار شهرستان نمین اعلام کرد: جذب نیروهای بومی یکی از اولویت‌های جدی ما بوده و هیچ وقت از این شرایط و وضعیت عدول نکردیم.

پایدار با یادآوری اینکه ما از طریق آزمون نسبت به جذب نیروها به خصوص نیروهای متخصص اقدام کرده‌ایم، گفت: اولویت جذب نیرو با جوانان بیکار روستاهای اطراف است اما نمی‌دانیم به چه دلیل برخی از نیروهای تعدیل شده ما که اغلب نیروهای غیرتخصصی بودند، از این شرایط ناراحت و گله‌مند هستند.در حالی تجمعات آرام در مقابل کارخانه سیمان همچنان ادامه دارد که کارگران اخراج شده خواستار بازگشت خود به کارخانه و پرداخت حق و حقوق ضایع شده خود هستند.

به گزارش16فروردین شکوه فرهنگ،فرماندار نمین گفت: در سال 92 طی جلسه ای که با مسئولان شهرستان، کارخانه سیمان و روستای گرده تشکل شده است، مصوب شده که در جذب نیرو اولویت با منطقه علی الخصوص روستاهای گرده و نوشنق بوده و در صورتی که نیروی مورد نیاز کارخانه در منطقه وجود نداشته باشد، نسبت به جذب نیروی غیر بومی اقدام شود.

فرهاد عبدالعلی پور گفت: باید اهالی منطقه در نزدیکترین کارخانه یا شرکت های تولید مشغول به کار شوند چرا که وقتی جوانان برای اشتغال به دیگر استانها می روند، موجب ایجاد برخی نابه هنجاری های اجتماعی و مشکلات در جامعه می شود.

وی از مدیر عامل کارخانه سیمان خواست تا نسبت به بکارگیری نیروهای کاری و کارگری با اولویت روستای گرده عمل شود.

وی همچنین عنوان کرد: پس از بررسی لیست جذب افراد جدید، نیروهای غیر بومی که به صورت کارگری به کارگیری شده اند کنارگذاشته شوند و از نیروهای روستای گرده بکارگیری شود.

فرماندار نمین با اشاره به جذب نیروهای تخصصی که به صورت غیر بومی و با آزمون جذب شده اند، اظهار کرد: پس از بررسی اینکه آیا افرادی با مدرک مشابه و سطح یکسان در روستای گرده وجود داشته باشد، آزمون مجددی برگزار شده و اولویت و شرایط نیروهای بومی مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در صورت تجمع مجدد در کارخانه سیمان و هرگونه اقدام مخل جامعه با عوامل آنها برخورد خواهد شد.

ازسرگیری اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه دراعتراض به خصوصی سازی، عدم پرداخت حقوق،حق بیمه وعیدی!

صبح امروز (۱۷ فروردین ماه) بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران نی بر مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به تاخیر افتادن بخشی از مطالبات مزدی خود مانند مزد اسفند ماه سال ۹۴ و عیدی سال ۹۵ مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.

صبح روز گذشته(16فروردین ماه) جمعی از کارگران روز مزدی مجتمع نی شکر هفت تپه در اعتراض به عدم دریافت ۴ ماه دستمزد و بیمه عقب افتاده خود در محوطه مجتمع تجمع کرده بودند.

طی روزهای گذشته حدود ۴۰ نفر از راننده‌های تریلی‌های حامل نیکشر، به دلیل افزایش بدهی‌های مالی مجتمع نی شکر هفت تپه ،با خاموش کردن خودرو‌های خود دست به اعتراض زده‌اند.

به گزارش17فروردین ایلنا،به گفته یکی از کارگران این واحد این مطالبات جدا از بحث نگرانی‌هایی است که این روزها در میان آنها از بابت تصمیم دولت برای خصوصی سازی مجموعه هفت‌تپه گرفته شده است.

به نقل از کارگرمورد نظر گفته می‌شود دو سوم از عیدی سال ۹۵ کارگران رسمی این مجتمع که در بخش صنعت فعالند هنوز پرداخت نشده است.

به گفته وی همچنین به دلیل افرایش بدهی‌های مالی مجتمع نی شکر هفت تپه حدود ۴۰ نفر از راننده‌های تریلی‌های حامل نیکشر طی روز‌های گذشته با خاموش کردن خودرو‌های خود دست به اعتراض زده‌اند و از سوی دیگر حدود ۷۰ راننده وانت‌های باری استیجاری هنوز بابت ۷ ماه معوقات مزدی خود طلبکارند.

اعتصاب وتجمع رانندگان شرکت سامان سیرمشهد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری!

طی روزهای گذشته رانندگان شرکت سامان سیرمشهد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست از کارکشیده ودرمقابل استانداری خراسان رضوی اجتماع کردند.

به گزارش 17فروردین شهر آرا،در روزهای گذشته، چندین نفر از رانندگان اتوبوس شرکت سامان سیر رضوی در تماسی با شهرآرا از اعتصاب وتجمع خود در مقابل استانداری خراسان رضوی به‌منظور پیگیری مشکلاتشان خبر دادند.

آن ها در توضیح مشکلات خود به شهرآرا اعلام کردند؛ مشکلات ما بسیار است اما بحث اعتصاب ما موضوع عدم پرداخت حق و حقوق ما بوده است، چرا که حقوق اسفند خود را دریافت نکردیم و تنها روز اول سال نو برای ما ٧٠٠هزار تومان واریز کردند.

این راننده اتوبوس با اشاره به اینکه براساس اعلام دولت، حقوق و عیدی کارگران قبل از عید باید پرداخت شود، افزود: متاسفانه توجهی به این موضوع نشد و فقط مبلغ ٧٠٠هزار تومان در ١/١/٩۵ پرداخت شد که آن هم متاسفانه کاربردی نداشت و نتوانست شب عیدی مشکلی از ما حل کند. وی ضمن اشاره به پیگیری صورت گرفته از شرکت و همچنین سازمان اتوبوس‌رانی، خاطرنشان کرد: شرکت می‌گوید سازمان اتوبوس‌رانی همکاری نمی‌کند، سازمان هم می‌گوید به ما مربوط نمی‌شود و به شرکت پرداختی را انجام داده‌ایم.

این راننده اتوبوس گفت: هیچ‌کس جواب‌گوی ما نیست، ما کاری به دعوای بین شرکت و سازمان نداریم، ما حقوقی که برای آن زحمت کشیده‌ایم را می‌خواهیم.وی با اشاره به اینکه رانندگان اتوبوس از نظر قانون کار، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند، متذکر شد: اما ما بر اساس کارگری حقوقمان پرداخت می‌شود که البته همان هم درست و به‌موقع پرداخت نمی‌شود.

ما صدقه نمی‌خواهیم، حقمان را بدهند

وی همچنین با اذعان به اینکه در پشت تمامی اتوبوس‌های ما آرم سازمان اتوبوس‌رانی مشهد زده شده است، پس این سازمان نمی‌تواند نسبت به مسائل ما بی‌تفاوت باشد، افزود: اتوبوس‌ها به‌واسطه خدماتی که مردم ارائه می‌کنند، درآمدزایی دارند ما صدقه نمی‌خواهیم بلکه حق‌الزحمه کاری که کرده‌ایم را می‌خواهیم. وی در ادامه افزود: بچه من نمی‌فهمد پول ندارم، یعنی چه؟ بیمار من که مدام باید دیالیز شود، نمی‌تواند لنگ حقوقی که پرداخت نشده باشد.

به گزارش جوان درهمین رابطه، روز15فروردین،بیش از 200 نفر از رانندگان و کارکنان شركت سامان سيرمشهد به دليل عدم دريافت حقوق و مزاياي خود در مقابل استانداری این شهر تجمع کردند.

این رانندگان دلیل تجمع خود را اعتراض به وضع موجود ورسیدن به حق و حقوق قانونی خود دانستند.

يكي از معترضان معتقداست: متاسفانه از زماني كه بخش خصوصي به سازمان اتوبوس راني ورود پيدا كرد ما از دريافت حقوق ومزاياي قانوني خود محروم شديم و برای فرارازبيكاري، با بدترين شرايط ممكن مشغول بکارهستيم.

يكي ديگر از تجمع كنندگان با گلایه از عدم نظارت بربخش خصوصی افزود: كار سخت انجام دادن، حقوق و مزاياي خوبي را هم مي خواهد اما ما حتی حقوق بهمن و اسفند خود را دريافت نكرديم و در ايام عيد شرمنده خانواده خود شديم .

راننده دیگربا ترس از بيكار شدن درشرايط كنوني گفت: ما فقط حق و حقوق قانوني خود را ميخواهيم و خواستار مزاياي اضافي نيستيم اميدوارم كه مسئولان واقعا به فكر ما باشند.

تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه ایستک سنندج مقابل استانداری کردستان!

طی روزهای گذشته کارگران کارخانه ایستک سنندج به دلیل برکنار شدن از کار و عدم تمدید قراردادهایشان برای سال 95، دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری کردستان زدند.

به گزارش17فروردین کردپرس،کارخانه ایستک که دارای دو شعبه اصلی در استان های کردستان و گیلان است و بیش از 1500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند شعبه کردستان آن ورشکست شده و شعبه رشت آن نیز غیر فعال است.

وریا برزنجه از کارگران بیکار شده این کارخانه اظهار داشت: از 20 اسفند ماه سال گذشته مسؤلین کارخانه به ما اعلام کردند که پس از پایان قرارداد سال 94 برای فعالیت و کار در سال 95 با آنها قرار دادی بسته نخواهد شد زیرا کارخانه دیگر فعالیت نخواهد داشت.

برزنجه افزود: تمام حقوق و مزایا و بیمه کارگران تا پایان سال 94 پرداخت شده و با آنها به صورت کامل تسویه حساب شده است.

وی تصریح کرد: مسؤلین کنونی کارخانه می خواستند اوایل سال گذشته کارخانه را تعطیل کنند اما به هر طریقی بود برخی از مشکلات را برطرف و از تعطیلی آن خودداری کردند.

این کارگر بیکار شده کارخانه ایستک که مسؤل واحد ماشین آلات کارخانه بود دلیل تعطیلی کارخانه را نبود سرمایه کافی برای تولید و نداشتن مدیریت عنوان کرد و گفت: مدیریت کنونی توان اداره کارخانه را ندارد و از پس پرداخت هزینه های آن برنمی آید و خواستار تعطیلی کارخانه شده است.

وی در ادامه افزود: این موضوع سبب بیکاری ده ها نفر شده است که مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار بودند و هم اکنون بیش از 130 نفر از کارگران این کارخانه در سنندج که همگی بومی هستند بیکار شده اند.

وی اظهار داشت: ما به همراه کارگران برای جلوگیری از بسته شدن کارخانه به اداره کار و استانداری مراجعه کردیم که مسؤلین چاره اندیشی کنند تا از تعطیلی آن جلوگیری شود و امیدواریم بخاطر توسعه استان و اشتغال مجدد این کارگران در این راستا همکاری کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان اظهار داشت: آنچه سبب تعطیلی کارخانه ایستک شده است ارتباطی با وظایف و اختیارات این اداره ندارد.

احمد رشیدی افزود: ما نیز از تعطیلی کارخانه و بیکار شدن ده ها کارگر نگران و ناراحت هستیم چون تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ در کردستان بسیار اندک هستند و وجود چنین کارخانه هایی برای توسعه استان بسیار نیازمند و ضروری است.

رشیدی تصریح کرد: نشست های با نمایندگان کارگران بیکار شده داشته ایم و کارگروه رفع موانع تولید استان هم در این راستا تلاش خود را انجام داده است اما این موضوع و تعطیلی کارخانه به بنا دلایلی است که از وظایف و اختیارات ما نیست تا پیگیر باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه دلیل تعطیلی کارخانه را عدم حضور مالک و مدیر اصلی آن که در بازداشت می باشد عنوان کرده اند که پیگیری آن بر عهده قوه قضاییه است و ربطی به ما ندارد گفت: اگر موضوعاتی همچون بیمه،مالیات، مشکلات مالی، موضوعات بانکی و...غیره بود ما پیگیر بودیم و هم اکنون هم برای حق و حقوق کارگران و شروع به کار مجدد کارخانه در چهارچوب قانون برای خدمات رسانی با همراهی و حمایت مسؤلان ارشد استان حاضر به همکاری هستیم.

اعتصاب وتجمع 7روزه کارگران شهرداری سوسنگرد !

گزارش تصویری از اعتصاب وتجمع 7روزه کارگران شهرداری سوسنگرد دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق،7ماه حق بیمه وعیدی مقابل شهرداری:















منبع:جوان-17فروردین

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه چینی و بهداشتی صدف مقابل شهرداری آباده!

در اولین روز بعد از تعطیلات نوروز 40 کارگر کارخانه چینی و بهداشتی صدف وابسته به شرکت تهیه و توزیع خاک نسوز استقلال آباده اخراج شدند.این کارگران با برپایی تجمعی مقابل شهرداری آباده ضمن اعتراض به اخراجشان خواهان بازگشت بکارشدند.

به گزارش16فروردین آباده نما، کارگران مجتمع چینی و بهداشتی صدف وابسته به شرکت تهیه و توزیع خاک نسوز استقلال آباده، در پی اعتراض به اخراجشان طی تجمعی در جلو ساختمان شهرداری آباده خواهان بازگشت به کار شدند

یکی از معترضین گفت: در جلسه ای که این تصمیم اتخاذ شده است، هیچ نماینده ای از سوی کارگران حضور نداشته است.

وی با بیان اینکه قراردادهای کاری ما یک ماه به یکماه تنظیم می شود، اضافه کرد: چرا ما کارگران باحقوق ماهیانه 850 هزار تومان وبا وجود اینکه هنوز عیدی و پاداش آخر سال دریافت نکرده ایم را اخراج می کنند، اما برخی نورچشمی ها را که به عنوان کارهای اداری و مدیریتی ماهیانه میلیونی حقوق دریافت می کنند را نگه داشته اند.

وی با بیان اینکه این اقدام عجیب بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است ادامه داد: اگر قرار بر تعدیل نیرو است عدالت را رعایت کنند!

معترضان این اخراج گسترده که در ابتدای سال جدید کام خانواده هایشان را تلخ کرده است و با عنوان تعدیل نیرو از آن یاد می شود، نتیجه ضعف مدیریت این مجموعه دانسته اند.

پیش از این مجتمع چینی بهداشتی صدف نیز خبرساز شده بود و بواسطه اینکه قرار بود مدیریت آن را به شخص خاص که به اعتقاد کارگران نوعی بازی مدیریتی بود واگذار نمایند، کارگران اعتراض کرده بودند.

لازم بذکر است شهرداری آباده به عنوان سهامدار عمده شرکت تهیه و توزیع خاک نسوز استقلال آباده، به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت محسوب می شود.

70 نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن سهند غرب عجب شیر اخراج شدند

عدم پرداخت5ماه حقوق وعیدی سال93!

70 نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن سهند غرب عجب شیر اخراج شدند. کارگرانی که 5ماه حقوق وحتی عیدی سال 93 آنها پرداخت نشده است.

به گزارش16فروردین فرهنگ عجب شیر ، در روزی که همه مردم در بازار عجب شیر به فکر تدارک میوه و آجیل عید بودند ، 70 نفر از کارگران ذوب آهن سهند غرب عجب شیربا جیبی بی پول و ذهنی مشغول به فکر تمدید و یا عدم تمدید قرار داد خود بودند که متاسفانه تا به این لحظه که ما این گزارش را مینویسیم این افراد همچنان بلاتکلیف و یا بهتر بگوییم با لغو قرار داد روز خو را به شب میرسانند.

کارگرانی که حتی عیدی سال 93 خود را به همراه 5 ماه حقوق که حق طبیعی شان است دریافت نکرده اند تا با پس اندازی ناچیز در روزهای عید شرمنده خانواده خود نباشند.

چندی قبل در پی تجمع این کارگران به مقابل این کارخانه رفتیم تا از نزدیک حرف دل این تجمع کنندگان را بشنویم که همه این کارگران از عدم دریافت مطالبات خود سخن می گفتند .

جلسات متعددی در این کارخانه و فرمانداری عجب شیر با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد ولی نتوانست گره از مشکل این کارخانه باز کند.

عدم پرداخت4تا6ماه حقوق200کارگرپیمانکاری فاز13عسلویه!

شرکت‌های پیمانکاری فاز ۱۳ عسلویه از اجرای احکام دادگاه مبنی بر لزوم پرداخت معوقات مزدی کارگران خودداری می‌کنند.

به گزارش17فروردین ایلنا،جمعی از کارگران فاز ۱۳ عسلویه از عدم اجرای احکام دادگاه توسط شرکت‌های پیمانکاری این فاز خبر دادند.

به گفته این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ۲۰۰ نفر است، پیمانکاران احکام دادگاه مبنی بر لزوم پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها را اجرا نمی‌کنند.

از قرار معلوم، این کارگران که معوقات مزدی متفاوت بین ۴ تا ۶ ماه دارند با رجوع به دادگاههای عمومی، بر علیه کارفرمایان شرکت‌های پیمانکاری شکایت کرده‌اند ومراجع قضایی ذیربط در سال گذشته، به نفع آن‌ها رای داده است، با این حال با وجود گذشت چند ماه کارفرمایان این احکام را اجرا نمی‌کنند.

ظاهرا، کارگرانی که حکم دادگاه در دست دارند، در ماههای گذشته بار‌ها به مقامات مسئول مناطق آزاد مراجعه کرده‌اند، ولی این پیگیری‌ها تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

سرانجام کارگر کارخانه سیمان دشتستان به دلیل بیماری شغلی اخراج شد!

سرانجام کارگری که به دلیل ابتلا به بیماری شغلی از فعالیت روزانه خود در کارخانه سیمان دشتستان باز مانده بود به دلیل اتمام قرار داد کارش، اخراج شد.

آخرین جمله جمال این است: در تمامی سالهایی که به عنوان کارگر پیمانکاری در کارخانه سیمان کار کردم، برای معاش خانواده و تامین لقمه‌ای نان سلامتی خود را تاخت زدم، اگر واقعا قرار باشد به خاطر سالها کار درمحیط آلوده کارخانه سیمان و ساعت ها ایستادن در زیر ذرات غبار آهک، از کار اخراج شوم، نمی دانم که باید به کجا پناه ببرم؟

به گزارش17فروردین ایلنا، «جمال اسلامیان» چهل ساله، یک کارگر پیمانکاری سیمان دشتستان است که پس از 9 سال قرارداد کارش دیگر تمدید نشده ، او بیش از دو سال است به علت آلودگی و گرد و غبار محیطی به بیماری پوستی مبتلاست و ظاهرا همین مسئله باعث شد تا کابوسی که روزها و هفته‌های اخیر او را رها نمی کرد رنگ واقعیت به خود بگیرد.

قصه جمال، روایت تازه ای نیست. پیش از این هم روایت او منتشر شده بود اما به عنوان آقای «الف» وبدون ذکر نام کامل، تنها به این امید که شاید با آغاز سال جدید گشایشی حاصل شود و بتواند به سر کار بازگردد.

با این همه با فرارسیدن بهار و آغاز سال جدید، جمال اسلامیان به دلیل بیماری و از آنجا که قرارداد موقتش خاتمه یافته است برخلاف دیگر همکارانش اخراج می‌شود.

آقای اسلامیان قصه بیماری و بیکاری و نگرانی این روزهای خود را اینگونه روایت می کند:

این هفته بعد از روزهای متوالی که در نگرانی به سر می بردم، به مدیریت شرکت پیمانکاری مراجعه کردم که پاسخ مدیران شرکت، آخرین ضربه کاری را به من وارد کرد: اخراج شدم و قرار نیست دیگر قرارداد من را تمدید کنند.

من به خاطر بیماری اخراج شدم و جالب این که کارفرما به من گفت می توانی به هرجایی که خواستی مراجعه کنی، به اداره کار شکایت کنی اما بدان که قراردادت تمدید نمی شود.

جمال از سابقه بیماری خود اینطور می گوید: «من بیش از دو سال است که به دلیل آلودگی محیط کار به بیماری پوستی مبتلا شده ام. بازرسان ایمنی و بهداشت کار بارها بیماری شغلی من را تایید کردند و از کارفرما خواستند که من را به بخش دیگری منتقل کند تا کمتر در معرض آسیب باشم، اما همچنان برای دو سال من را در همان محیط آلوده و مضر نگاه داشتند».

بیماری من ابدا مصری نیست، در واقع نوعی حساسیت پوستی است که در دو سال گذشته روز به روز پیشرفت کرد تا جایی که در یک سال گذشته، سوزش و خارش پوست بدنم امانم را برید.

در طول این یک سال، به پزشکان بسیاری مراجعه کردم تا جایی که در سه ماه گذشته از سر استیصال در مرخصی استعلاجی به سر بردم و در همه مدتی که در مرخصی پزشکی بودم، نگرانی از واکنش احتمالی کارفرمایان در آغاز سال جدید و احتمال عدم تمدید قرارداد، امکان استراحت و آسایش را از من سلب کرده بود.

حالا با داشتن سه فرزند و با وجود نه سال سابقه کار ، بیکار شده ام و در حالی که هیچ منبع درآمدی دیگری ندارم، با وجود بیماری سنگین باید نگران آینده فرزندان نوجوانم باشم.

جمال اسلامیان این روزها در پی مراجعه به اداره کار بوشهر است. با این امید که گشایشی حاصل شود و بتواند حکم بازگشت به کار بگیرد.

آخرین جمله جمال این است: در تمامی سالهایی که به عنوان کارگر پیمانکاری در کارخانه سیمان کار کردم، برای معاش خانواده و تامین لقمه‌ای نان سلامتی خود را تاخت زدم، اگر واقعا قرار باشد به خاطر سالها کار درمحیط آلوده کارخانه سیمان و ساعت ها ایستادن در زیر ذرات غبار آهک، از کار اخراج شوم، نمی دانم که باید به کجا پناه ببرم؟

افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر صندوق بازنشستگان کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور ضمن اشاره به افزایش ۱۲ درصدی حقوق بازنشستگان کشوری از افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر این صندوق طی چند سال آینده خبر داد.

به گزارش17فروردین ایلنا،محمود اسلامیان مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست خبری که صبح امروز (سه شنبه۱۷ فروردین ماه) برگزار شد گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۹۵ضمن افزایش ۱۲ درصدی حقوق بازنشستگان کشوری برای اولین بار حقوق حداقل بگیران این صندوق را بصورت پلهکانی افزایش می‌دهد.

او افزود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت بازنشستگانی که حداقل دریافتی آنان بین ۷۵۰ تا یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان است افزایش حقوق مجددی خواهند داشت تا میزان دریافتی آنان در سال ۹۵ به حداقل یک میلیون ۲۵۰ هزار تومان برسد.

اسلامیان ادامه داد: اگر بودجه سال ۹۵ در سال گذشته به تصویب می‌رسید می‌توانستیم طرح افزایش حقوق بازنشستگان را از ابتدای سال ۹۵ عملیاتی کنیم اما چون تصویب لایحه بودجه کشوربه سال جاری (۹۵) منتقل شده است موضوع افزایش حقوق بازنشستگان کشوری به بعداز تصویب لایحه بودجه کشور موکول شده است.

اسلامیان تصریح کرد: با توجه به این‌که در سال گذشته صندوق بازنشستگی کشوری با کسری بودجه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی مواجه بود به همین دلیل مشکلاتی برای صندوق جهت پرداخت حقوق بازنشستگان ایجاد شد.

وی ادامه داد: اما با توجه به شرایط حاکم در اسفندماه با دستور مستقیم شخص رئیس جمهور، پرداخت حقوق این قشر از جامعه در ۲۷ ابلاغ و در ۲۸ اسفندماه (جمعه) به حساب آن‌ها واریز شد که امیدواریم با به وجود آمدن رونق اقتصادی در سال ۹۵ مشکلات موجود در پرداخت‌ها به حداقل برسد.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه در خصوص سود دهی شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در سال ۹۲ مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۳ مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان و سال ۹۴ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان صندوق در این بخش سود دهی داشته است.

اسلامیان با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۹۵ اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته با بانک صادرات در اسفندماه سال گذشته، بازنشستگان می‌توانند تا ۴ برابر حقوقشان و تا سقف ۶ میلیون تومان بن خرید کالا از بانک صادرات داشته باشند همچنین بازپرداخت این تسهیلات ۲۴ ماهه با سود پرداختی ۱۲ درصد است.

وی گفت: براساس قانون حقوق بازنشستگان هر ساله باید همگام با رشد تورم افزایش پیدا کند اما در ۸ سال گذشته به دلایل مختلف این اتفاق حاصل نشد و متاسفانه کاهش ۶۷ درصدی قدرت خرید بازنشستگان را به همراه داشت.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: این در حالی است که طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ حقوق بازنشستگان کشوری افزایش بیشتری را نسبت به تورم داشته است.

اسلامیان در خصوص رشد تورم و حقوق کارگران در چند سال اخیر بیان کرد: در سال ۹۳ تورم ۱۵. ۶ بود که حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، همچنین در سال ۹۴ تورم ۱۴ درصد اعلام و در ‌‌‌نهایت حقوق بازنشستگان نیز افزایش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پرداخت‌های حقوق در ۱۴ استان به صورت مستقیم انجام می‌شود و در ۱۶ استان نیز پرداخت‌ها به صورت غیر مستقیم و توسط دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: تمامی حقوق بازنشستگان قبل از ۳۰ هر ماه پرداخت می‌شود و صندوق خود را ملزم به پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان می‌داند.

اسلامیان در ادامه با اشاره به عدم پرداخت عیدی بازنشستگان شرکت راه‌آهن و مخابرات تصریح کرد: عیدی بازنشستگان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری باید توسط سازمانهای مرتبط پرداخت شود این در حالی است که شرکت مورد نظر تنها ارگانی بودند که تا این لحظه نتوانستند عیدی بازنشستگان خود را برای واریز به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ساماندهی کانون‌های بازنشستگی دستگاهای دولتی اشاره کرد وافزود: در سال‌های اخیر به دلیل عدم ساماندهی کانون‌های بازنشستگان با مشکلاتی روبرو بودیم که در یک سال گذشته و طی انجام کارهای کار‌شناسی شده در کل کشور انتخابات رسمی کانون‌های بازنشستگی در برخی استانهای کشورانجام شده است و شوراهای برخی کانون‌ها درسایر استان‌ها مشخص و در آینده نیز شورای مرکزی نیزمشخص می‌شوند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه به بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبار قابل توجهی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات داخلی صندوق و ۴۰۰ میلیارد تومان از مشارکت بازنشستگان در این بخش اختصاص پیدا کرد و بسته‌ای هم برای این امر تعریف شد.

اسلامیان با اشاره به ارائه خدمات به بیماران خاص و همچنین بیماران سرطانی افزود: کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده است که پرونده شرایط خاص بیماران سرطانی، غیر سرطانی و همچنین بیماران خاص را بررسی و در صورت نیاز به آن‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به تغییر احکام حقوق بازنشستگان کشوری گفت: به محض این‌که بودجه ۹۵ تصویب و به صندوق ابلاغ شود، احکام عیدی حقوق بازنشستگان نیز صادر می‌شود.

تعیین مقرری بیمه بیکاری سال ۹۵/ حداقل پرداختی ۸۱۲ هزارتومان شد

یک مقام مسئول در وزارت کار از افزایش مقرری بیمه بیکاری سال ۹۵ به ۸۱۲ هزارتومان در ماه خبر داد.

به گزارش 17فروردین مهر، احمد لطفی نژاد درباره میزان مقرری بیمه بیکاری گفت: بیمه بیکاری مطابق با افزایش حداقل دستمزد در سال ۹۵ است. وی ادامه داد: بر اساس قانون کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند پرداخت بیشترین سهم بیمه بیکاری ۸۵ درصد حقوق افراد است که ۵۵ درصد به ‌عنوان حداقل مزدی که در سه ماه قبل از بیکاری دریافت کرده‌اند و ۱۰ درصد حق همسر و ۱۰ درصد برای دو فرزند است، یعنی هر کدام از فرزندان ۱۰ است.

لطفی نژاد گفت: ۸۵ درصد سهم بیمه بیکاری نباید از حداقل مزد کمتر باشد و چون حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۵ با ۱۴ درصد افزایش در مقایسه با سال ۹۴ معادل ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان تعیین شد، بنابراین حداقل مقرری بیمه بیکاری نیز در سال ۹۵ حدود ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه استان تهران افزود: ۱۸۰ هزار نفر در کشور از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و در حال حاضر کمترین مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری شش ماه و بیشترین پرداخت ۵۰ ماه است.

اعتراض شبانه دانشجویان در کوی دانشگاه تهران

خوابگاه‌های دانشگاه تهران شب گذشته شاهد اعتراض شبانه دانشجویان به مسئولین دانشگاه بود.

به گزارش17فروردین خبرنامه دانشجویان ایران، رئیس و معاونین دانشگاه تهران شب گذشته در مراسمی تحت عنوان دید و بازدید نوروزی در ‏خوابگاه‌های دانشگاه حضور پیدا کردند که این مسئله با اعتراض تعدادی از دانشجویان به مشکلات موجود روبرو شد.

دانشجویان که از وضعیت رفاهی، صنفی و آموزشی موجود رضایت نداشتند و به گفته خودشان بر اساس این اعتراضات به کمیته انضباطی احضار می‌شوند، شب گذشته در کوی دانشگاه (پسران) و کوی چمران (دختران) با در دست گرفتن پلاکاردهایی، مراتب اعتراض خود را به مسئولین دانشگاه تهران ابراز داشتند.

در پلاکاردهای دانشجویان معترض شعارهایی نوشته شده بود که در ادامه چندی از آنها را می‌بینید:

1-احضار گسترده دانشجویان به کمیته انضباطی ممنوع است

2-خوابگاه چمران در خطر واگذاری به بخش خصوصی

3-پولی شدن آموزش را متوقف کنید

4-دانشگاه پادگان نیست

5-خوابگاه های ما فاقد امکانات بهداشتی است

6-ما خواهان نظارت بر تمامی طرح ها و بودجه های دانشگاه هستیم

7-دانشگاه محل کار بانکداران و سرمایه داران نیست

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به مسئولین‌شان در حالی بود که دانشجویان بارها در ‏اعتراضات قبلی به مسئولین اخطار داده بودند که مخالف ریخت و پاش‌های نمایشی و جشن‌های تبلیغاتی در درون ‏دانشگاه هستند و از آن جلوگیری خواهند کرد.

دانشجویان همچنین در پایان این اعتراض بیانیه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه تهران نوشتند که مهمترین بخش های آن را در ادامه می‌خوانید:

* سال ١٣٩٥ در حالی آغاز شد که مشکلات فراوان دانشگاه، با وجود پیگیری های متعدد دانشجویان، همچنان به ‏قوت خود باقی است. اتفاقات ناخوشایند روزهای ‏پایانی سال 94 و ابتدای سال 95 ما را مصمم تر ساخته تا ‏با صدای بلند اعتراض خود را به گوش ‏شما برسانیم‎! ‎

* علیرغم اقدامات و اعتراضات دانشجویان مبنی بر احضار نکردن فعالین صنفی دانشگاهی، در آخرین ‏روزهای ‏سال 1394 شاهد احضار گسترده این فعالین به کمیته انضباطی بودیم. احضارهایی که ناباورانه می ‏دیدیم مسئولین دانشگاه تهران در مصاحبه های مکررشان با رسانه ها سعی در وارونه جلوه دادن علت آنهارا ‏دارند و گاه از اساس منکر ‏احضار دانشجویان به دلیل فعالیت صنفی شدند‎.‎

* با شروع سال جدید و ورورد دانشجویان دختر مقطع کارشناسی در تاریخ 12/01/95 به خوابگاه ‏فاطمیه، ‏دانشجویان به اتاق تلویزیون هدایت شدند، حال آنکه شوفاژها و وسایل گرمایشی خاموش بوده و ‏مسئولین ‏مربوطه با گستاخی تمام از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده اند: "مسئولیتش با ما نیست‎."‎

* متاسفانه با گذشت 3 روز از بازگشایی خوابگاه‌ها هنوز وضعیت گرمایشی اتاق ها مناسب نیست، ‏اصناف، ‏خدمات دهی به دانشجویان را آغاز نکرده‌اند. فرصتی نبوده است چرا که مسئولین دانشگاه یا در حال ‏قطع ‏درختان بوده اند یا در حال تدارک جشن نوروزی. ‏

* علیرغم شعارهای فراوان در مورد افزایش نشاط در دانشگاه ها، دانشجویان هنوز از داشتن مکان ‏مناسب در ‏خوابگاه ها برای انجام فعالیت های فرهنگی و همچنین از داشتن مراسم دانشجویی که ‏خود متولی آن باشند ‏محروم هستند. هنوز یادمان نرفته که زحمات دانشجویان برای مراسم شب یلدا ‏چگونه توسط مسئولین ‏دانشگاه به باد رفت. خجالت آور نیست که پس از سه سال مدیریت شما، ‏خوابگاه های سطح شهر و دختران ‏از کانون های فرهنگی و هنری خوابگاهی محروم هستند.

* علی رغم اعتراضات گسترده دانشجویان نسبت به کالایی شدن آموزش، بومی گزینی، تجاری سازی ‏دانشگاه و ‏خصوصی سازی خوابگاه های دانشجویی، شاهد عزم جدی هیئت رییسه بر ادامه این ‏روند نادرست هستیم. ‏همه اینها در حالی رخ می دهد که تنها به عنوان نمونه ای کوچک می توان به ‏خوابگاه های خصوصی سطح ‏شهر اشاره کرد که بین دانشجویان به تبعیدگاه مشهور شده اند و ‏دانشجویان ساکن این خوابگاه ها از بنیادی ‏ترین حقوق خود محروم هستند‎.‎

...