اخباروگزارشات کارگری13و14فروردین1395 پرونده قضایی با منصور اصانلو

اخباروگزارشات کارگری13و14فروردین1395
پرونده قضایی
کارگران مجتمع مس خاتون آباد و
معادن سنگ آهن بافق وطزره
مختومه باید گردد
- سومین جلسه محاکمه9 کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق23فروردین برگزارمی شود!
- تجمع کارگران کارخانه نساجی مازندران مقابل فرمانداری قائمشهر در اعتراض به تغییرشرایط کاری!
- آزادی حسن رسول نژاد
- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه کاشی وسرامیک ایفا سرام مقابل ساختمان شورای شهر!
- ادامه اعتراضات کارگران اخراجی کارخانه سیمان آرتا اردبیل!
-500کارگرکارخانه نساجی بروجرداخراج شدند!
- اخراج 52 کارگر باسابقه کارخانه فولاد لوشان!

- دغدغه های کارگرا ن اخراجی فولاد زاگرس

- عدم پرداخت 8ماه حقوق کارگران پروژه سد کمندان!

- مشکل بازنشستگی حدود 47 کارگر معدن طزره بدنبال تجمعات اعتراضیشان برطرف شد!

- اعتراض معلمان به عدم صدور احکام ارتقای شغلی!

- بازخوانی اعتصاب بزرگ کارگران شرکت نفت۱۳۵۷

- آغاز اجرای بسته جدید دستمزد/ حداقل مزد واقعی چقدر است؟

- آب، برق و سوخت با ۳۴.۷درصد رکورد گرانی ۹۴ را شکست

- کارگر یکی از کارخانجات میبد بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد

- ادامه اعتراضات به پیش نویس قانون کارالخمری با نام«شب ایستاده»!

- نتیجه مذاکرات اتحادیه کارگران صنایع در سوئد با کارفرما

- عدم توافق اتحادیه کارگران ساختمانی با کارفرما در 31 مارس

- کشته شدن 5کارگر درپی انفجار در معدن زغال‌ سنگ پاکستان

سومین جلسه محاکمه9 کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق23فروردین برگزارمی شود!

سومین جلسه رسیدگی به پرونده کارگران معترض شرکت معدن سنگ آهن بافق، 23 فروردین ماه در یزد برگزار می شود.

به گزارش14فروردین ایلنا،این دادگاه در شعبه 5 کیفری 2 شهرستان یزد برگزار خواهد شد.

از قرار معلوم جلسه رسیدگی به پرونده دو تن از معترضین ساعت نه و 7 تن از آنها ساعت یازده صبح روز 23 فروردین برگزار می شود.

ظاهرا با پس گرفتن شکایت شرکت سنگ آهن، کارگران به دلیل اعتراضات سال گذشته به اتهامات عمومی و با شکایت دادستان محاکمه می شوند.

پیش از این،پس از برگزاری دومین جلسه دادگاه، وکیل این کارگران گفته بود: با توجه به شرایط موجود، نسبت به رفع اتهامات کارگران امیدواریم.

تجمع کارگران کارخانه نساجی مازندران مقابل فرمانداری قائمشهر در اعتراض به تغییرشرایط کاری!

صبح امروز14فروردین، حدود 250 نفر از کارگران کارخانه نساجی مازندران در اعتراض به شرایط جدیدی که کارفرمای این واحد نساجی برای اشتغال آنها در نظر گرفته است مقابل ساختمان فرمانداری قائم شهرتجمع کردند.

براساس بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی کارفرما منتشر شده است تمامی کارگرانی که از این پس در نساجی مازندران مشغول به کار شوند باید علاوه بر داشتن گواهی عدم سوء پیشینه و اعتیاد، به کارفرما سفته و تعهد کتبی نیز ارائه کنند.

به گزارش14فروردین ایلنا،منابع کارگری در خصوص برپایی این تجمع در نخستین روز بعد از اتمام تعطیلات نوروزی صورت گرفته است،گفتند: تا واپسین روز کاری سال گذشته نزدیک به 412 کارگر در کارخانه نساجی مازندران مشغول کار بودند و برپایه اطلاعاتی که از طریق همین کارگران بدست آمده است، مدیریت کارخانه نساجی مازندران قصد دارد که دست کم تا پایان ماه جاری (فروردین 95) فعالیت این واحد صنعتی را به حالت نیمه تعطیل نگهدارد.

ظاهرا در اطلاعیه‌ منصوب به کارفرمای نساجی مازندران آمده است که این تصمیم در راستای انعقاد قرارداد کارمزدی میان مدیریت و مشتریان کارخانه صورت گرفته است.

بصورت میانگین بیشتر کارگران کارخانه نساجی مازندران تا حدود 16 سال سابقه کار دارند و تعداد قابل توجهی از آنها در آستانه بازنشستگی پیش از موعد هستند و وضعیت پیش آمده در حالی است که از دو سال قبل فعالیت همگی آنها به صورت روزمزدی درآمده است.

کارگرانی که در جریان تجمع اعتراضی امروز حضور داشتند، می‌گویند آنچه باعث نگرانی آنها شده این است که در نهایت کارفرما با استفاده از این شیوه اداره کارخانه تعداد نامعلومی از کارگران باسابقه را اخراج کند.

از قرار معلوم مسئولان فرمانداری با این استدلال که مالکیت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده است هنوز پاسخ روشن و صریحی به کارگران معترض نساجی مازندران نداده‌اند.

در مقابل کارگران معترض به مسئولان فرمانداری یادآور می‌شوند که در سنوات گذشته مشکلات آنها با مداخله مسئولان دولتی حل و فصل شده است .

کارگران نساجی مازنداران در خاتمه درباره معوقات مزدی وبیمه ای خود در سال 94 گفتند: معوقات مزدی کارگران این واحد تولید کننده درماه های پایانی سال 94 پنج ماه بود که کارفرما با دادن وام خرید کالا به هر کارگر آن را تسویه کرد.اما معوقات بیمه ای کارگران از مرداد ماه سال گذشته همچنان به قوت خود باقی است وبه تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به گزارش امروزفارس درهمین رابطه، ظهر امروز تعدادی از کارگران کارخانه نساجی قائم‌شهر در فرمانداری قائم‌شهر تجمع کرده و خواستار پیگیری مسئولان برای علت تعطیلی این کارخانه در سال جدید شدند.

این کارگران که با آغاز روز به کارخانه مراجعه کردند با درب بسته مواجه شده، مدتی در آنجا تجمع و بعد از ساعتی به‌سمت فرمانداری حرکت کردند.

این تجمع در حالی انجام شد که از قبل به کارگران قضیه تعطیلی کارخانه در ماه فروردین ابلاغ شده بود و در اعلامیه واقع در کارخانه قید شد که کارخانه تا اول اردیبهشت تعطیل است.

آزادی حسن رسول نژاد

به گزارش رسیده حسن رسول نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری روز 13 فروردین بعد از گذراندن 6 ماه بازداشت اززندان آزاد گردید. وی در 19 مهرماه برای گذراندن 6 ماه حبس به زندان بوکان منتقل شده بود.

این فعال کارگری در 29 بهمن 92 توسط نیروهای اداره اطلاعات بوکان بازداشت شده بود که بعد از 8 روز با وثیقه 40 میلیون تومانی آزاد گردید. حسن رسول نژاد در دادگاه بدوی به یکسال حبس تعزیری بابت عضویت در کمیته هماهنگی محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به 6 ماه حبس تبدیل گردید.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک آزادی حسن رسول نژاد ، خواهان آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14 فروردین 1395

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه کاشی وسرامیک ایفا سرام مقابل ساختمان شورای شهر!

امروز14اسفند، کارگران اخراجی کارخانه کاشی وسرامیک ایفا سرام دراعتراض به بیکارشدن دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهراردکان،زدند.



به گزارش14اسفند اردکان گویا،کارگران معترض با بیان اینکه کارخانه ای که شش سال است برپا شده و از اوایل ما را شروع به خدمت کرد، حالا اخراج مان کرده و بهانه تراشی می کند.

کارگران اخراجی دارای مدارک لیسانس نیز بودند و گفتند: در اعتراض قبلی خواستار آن شدند که 40 نفر از کارگران به عنوان نماینده با کارفرما صحبت کنند اما حالا همین 40 نفر نماینده هم در بین اخراجی ها بسر می برند.

جالب اینکه برخی کارگران هم حتی برای چندین روز دعوت به کار شدند ولی سپس دوباره اخراج شدند تا کارفرما برای ادامه فعالیت خبرشان کند.

کارخانه کاشی وسرامیک ایفا سرام دراستان یزد ودرکیلومتر 20 اردکان نایین واقع شده است.

ادامه اعتراضات کارگران اخراجی کارخانه سیمان آرتا اردبیل!

تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه سیمان آرتا اردبیل به بیکار شدن و استخدام نیروهای جدید کماکان ادامه دارد.

به گزارش 14فروردین فارس،اعتراض‌های کارگری به نحوه برخورد مدیران این کارخانه در مدیریت نیروی انسانی همچنان ادامه دارد و این کارگران امروز نیز به نشانه اعتراض در محوطه این مجموعه دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند تا مدیران این کارخانه را متوجه این ماجرا کنند که کارگران این کارخانه دیگر تحمل پذیرش برخی رفتارهای تبعیض‌آمیز را در این مجموعه ندارند.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی سیمان آرتا اردبیل بهمراه خانواده هایشان وتمامی اهالی روستای گرده مقابل کارخانه!

امروز11فروردین،کارگران اخراجی سیمان آرتا اردبیل بهمراه خانواده هایشان وتمامی اهالی روستای گرده شهرستان نمین از جوانان تا زنان ومردان کهنسال ازساعت6صبح دراعتراض به مدیریت شرکت نسبت به اخراج تعدادی از کارگران ساکن روستا وجذب حدود30کارگرجدیدازمناطق دیگر، دست به تجمع مقابل باسکول کارخانه زدند و از بارگیری سیمان توسط کامیون ها خودداری کردند.





بنا به گزارش تارنماهای محلی بتاریخ11فروردین،این دومین تجمع اعتراضی اهالی روستای گرده از توابع بخش مرکزی شهرستان نمین مقابل کارخانه سیمان آرتا اردبیل طی چند هفته اخیر است.

پیش از این نیز در روزهای پایانی سال93 اولین تجمعی اعتراضیشان به درگیری با نگهبانان و وارد شدن درمحوطه کارخانه کشیده شد.

به گفته معترضین این تجمعات در اعتراض به مدیریت شرکت آرتاسیمان اردبیل نسبت به اخراج تعدادی از کارگران ساکن روستا و جذب حدود30 کارگرجدید خارج از منطقه در این کارخانه،برپاشده است.

مدیران کارخانه در باره جذب کارگران جدید گفتند: این نیروها به صورت تخصصی جذب شده اند اما تجمع کنندگان می گویند که نیروهای تازه بکارگیری شده با رشته های تحصیلی کاردانی و لیسانس بوده که در سطح روستای گرده نیز این چنین افرادی با شرایط مورد نظر وجود دارد اما مدیریت کارخانه آشنایان خودرا بکار گرفته اند.

کارخانه سيمان آرتا اردبيل به فاصله 4 کيلومتری شهرستان نمين و در نزديکی روستای گرده و به مساحت 105 هکتار واقع گرديده است .



شرکت سيمان آرتا اردبيل دارای هیات مدیره ای مرکب از 5 عضو می باشد. اسامی و مشخصات اعضاء هیات مدیره و تیم مدیریتی شرکت بشرح زیر می باشد.



اعضاء هیأت مدیره


نام و نام خانوادگی

نماینده

سمت


پيیر فرانسواهسلر

شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار

رئیس هیأت مدیره


ارحمت الله روستا پور

شركت سرمايه گذاري توسعه صنايع سيمان

نائب رئیس هیئت مدیره


علی امینی

----

عضو هیئت مدیره


نیکولاس آندره ماتیس

شرکت سیمان اکباتان

عضو هیئت مدیره


احمد محمد علی خاکی

شرکت سيمان كرمان

عضو هیئت مدیره


تعداد شاغلين به تفكيك كارشناس، تكنسين، كارگر ماهر، كارگر غير ماهربقرارزیراست:

كارشناس 72، تكنسين 49، كارگر ماهر 96، كارگر غير ماهر 147

500کارگرکارخانه نساجی بروجرداخراج شدند!

در حالی که اولین روز کاری در همه جا آغاز شده اما قرارداد حدود 500 کارگر کارخانه نساجی بروجرد تمدید نشد و 50 درصد کارگران نساجی بروجرد از کار بیکار شدند.

به گزارش14فروردین، بازتاب بروجرد از مدتها پیش زمزمه هایی مبنی بر اخراج کارگران کارخانه نساجی بروجرد شنیده شد و قرار شد تعدادی از کارگران این کارخانه مدتی بیرون از کارخانه باشند تا برنامه طرح نوسازی در این واحد تولیدی اجرا شود.

اما طی این مدت جلسات مختلفی برگزار شد و قرار شد که هیچ نیرویی در این راستا از کار بیکار نشود اما علی رغم همه این جلسات و برنامه ها در روز 29 اسفند سال 94 استارت اخراج کارگران درکارخانه نساجی بروجرد زده شد.

در حال حاضر قرارداد با 50 درصد کارگران نساجی بروجرد تمدید نشده و این کارگران از کار بیکار شده اند.

در ابتدای سال جدید که قرار است توسعه و اشتغال به همراه تولید داخلی و رفع بیکاری در اولویت قرار گیرد در ابتدا حدود 500 کارگردرکارخانه نساجی بروجرد از کار بیکار شدند.

هم اکنون نساجی بروجرد با 50 درصد نیروهای باقیمانده فعالیت خود را از سر گرفته و کار خود را آغاز کرده است.

قرار بود طرح توسعه و نوسازی کارخانه نساجی بروجرد در این کارخانه اجرا شود که برای اجرای آن نیروهایی از کار بیکار شده اند.

طبق گفته ها و شنیده ها قرار است این طرح شش ماهه اجرا شود و بعد از گذشت شش ماه همه نیروهای اخراجی دوباره به کار بازگردند.

اخراج کارگران قرار بود در دیماه سال 94 اجرا شود اما با برگزاری جلسات مختلف این برنامه به تعویق افتاد و حالا این کار اجرایی شده است.

این در حالی است که کارگران نساجی بروجرد سال جدید را با قلب مضطرب و با نگرانی و بدون کار آغاز کرده اند.

قرار بود که با پرداخت تسهیلاتی برای رفع مشکلات این واحد صنعتی هیچ نیرویی از کار بیکار نشود اما هنوز هیچ خبری از تسهیلات و پرداخت و یا عدم پرداخت آن در دست نیست.

در سال 88 نیز حدود 400 کارگر نساجی بروجرد از کار اخراج شدند که برخی از انها بعد از مدتی دوباره به کار بازگشتند.

اخراج 52 کارگر باسابقه کارخانه فولاد لوشان!

52کارگرباسابقه کارخانه فولاد لوشان درسال95اخراج شدند.

به گزارش14فروردین ایلنا،کارگران کارخانه فولاد لوشان گفتند:تا پیش از شروع سال 95 حدود 240 نفربودیم اما ظاهرا مدیریت در آغاز سال جدید تصمیم به اخراج 52 کارگر گرفته است.

از قرار معلوم اخراج شدگان از کارگرانی هستند که هر یک تا نزدیک به 5 سال سابقه کاری دارند و قرارداد کاری آنها پیش از شروع سال جدید خاتمه یافته است.

گفته می‌شود که جدا از این اخراج فعالیت کارخانه سیمان لوشان تا پایان ماه جاری (فرودین ماه سال 95) متوقف شده است، کارفرما دلیل این اقدامات را کاهش سفارشات مشتریان اعلام کرده است.

ظاهرا بیشتر کارگران این واحد صنعتی از اهالی منطق رودبار هستند و به گفته کارفرما در صورتی که وضعیت تولید کارخانه به حالت سابق بازگردد امکان جذب کارگران اخراج شده وجود دارد.

طبق گفته کارگران کارخانه فولاد لوشان ، پیش از این بخش عمده‌ای از مشکلات آنها به پرداخت نشدن به موقع مطالبات کارخانه از سوی خریداران محصولاتش می‌شد چنانچه در همین رابطه کارفرما در نهایت به‌جزء حقوق اسفند ماه سال 94 مابقی مطالبات کارگران را که به پنج ماه می رسید را پرداخت کرده است.

گفته می‌شود شرکت آهن وفولاد لوشان از واحدهای صنعتی متعلق به مه آفرید امیرخسروی بود که پس از پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی مسئولیت اداره این واحد صنعتی به مدیران دولتی سپرده شده است.

دغدغه های کارگرا ن اخراجی فولاد زاگرس

کارخانه ذوب آهن کردستان واقع در37کیلومتری شمال غربی قروه

این کارخانه تنهاترین کارخانه وبزرگترین واحدتولیدی این استان در30کیلومتری چند معادن سنگ آهن ومنگنزازمردادسال91تاکنون متوقف می باشد.

این کارخانه درسال 74به منظوراشتغال زایی وجلوگیری ازخام فروشی معادن استان احداث گردید سرانجام درسال82بابکارگیری حدودچهارصدنفرپرسنل بومی وتعدادی غیربومی باظرفیت سالانه 70هزارتن تولید شمش چدن به بهره برداری رسید که درسالهای 86و85جزو واحد نمونه برند کشورمعرفی گردید.

دراواخر سال89باتغییر مدیران بومی دچارچالش گردید ودرسال91نیزسهام شرکت ایمیدرو49%به سازمانهای تامین اجتماعی وبازنشستگی کشوری واگذارگردید.کوره بلندکارخانه به بهانه تعمیرات درمردادماه نودویک توقف داده شدوهشتادنفرازپرسنل همان سال به بیمه بیکاری معرفی شدند پرسنل باقی مانده تاتیرماه نودویک هشتاد در صد تعمیرات را انجام داده اما سهامداران حاضربه ادامه کارکارخانه نشدند و اقدام به اخراج کارگران نمودند این اقدام با وجود سابقه 12تا10سال موجب نگرانی واعتراض کارگران شد وباطرح شکایات درهیئتهای اداره کارقروه بازگشت بکارکارگران براساس بند(دال)ماده 21قانون کار صادرشد اما سهامداران دراواخراسفند92انحلال شرکت رااعلام نمودند هرچندانحلال شرکت وتعیین مدیرتسویه دلیل برقطع رابطه کاری نمی باشدمطابق ماده 12قانون کار کارفرمای جدید قائم مقام کارفرمای جدید می باشد اما این بارسهامداران باکمک مدیران استان وگرفتن مهلتی اندک برای واگذاری یااحیای مجدد،تعداد265نفربه بیمه بیکاری معرفی شدند اکنون 25ماه ازاستفاده بیمه بیکاری گذشته وتنها یک ماه ازاستفاده مقرری بیکاری باقی مانده سهامداران ومدیران استان هیچ اقدامی برای واگذاری یااحیای کارخانه نکردن وباتوجه به شرایط سنی کارگران اشتغال آنان درنهادها یاارگانهای دیگه مقدورنبوده وموجب نگرانی کارگران شده است.

کارگرن اخراجی فولاد زاگر س

فروردین 95

منبع:سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

عدم پرداخت 8ماه حقوق کارگران پروژه سد کمندان!

مهرطی گزارشی بتاریخ 14فروردین از عدم پرداخت 8ماه حقوق کارگران پروژه سد کمندان خبرداد.

سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: به دلیل وجود مشکلات اعتباری برخی از کارگران فعال در پروژه سد کمندان حدود هشت ماه حقوق معوقه دارند.

سد کمندان یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۷ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۴ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

مشکل بازنشستگی حدود 47 کارگر معدن طزره بدنبال تجمعات اعتراضیشان برطرف شد!

مشکل بازنشستگی حدود 47 نفراز کارگران معدن زغال سنگ طزره(البرز شرقی) که طی روز های پایانی سال گذشته (94)برای پی گیری معوقات مزدی وبازنشستگی خود مقابل چند نهاد های مختلف دولتی در شهرستان شاهرود تجمع کرده بودند بر طرف شد.

به گزارش14فروردین ایلنا،حدود 47 نفر از کارگران این واحد معدنی از تقریبا یکسال پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار داشتند اما به دلیل ناتوانی کارفرما برای تامین منابع مالی معدن درپرداخت سهم بازنشستگی کارگران مشمول سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی، این سازمان امکان بازنشستگی را برای آنان فراهم نمی‌کرد.

به گفته این کارگران در نتیجه مراجعات اخیر آنها به نهاد های مختلف دولتی در استان سرانجام تعداد حدود 47 نفر از آنان ازتاریخ- هفتم فروردین ماه سال جاری (95 )با استفاده ازقانون مشاغل سخت وزیان آور بازنشسته شده اند که علارغم آن تعداد حدود 80 نفر دیگر طی ماه های آینده به مرور در نوبت بازنشستگی قرار خواهند گرفت.

اعتراض معلمان به عدم صدور احکام ارتقای شغلی!

تعدادی از معلمان نسبت به عدم‌صدور احکام ارتقای شغلی معترضند. مسئولان آموزش‌وپرورش در این رابطه معتقدند: رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان که از مهر ۹۴ اجرا شد شامل رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی است و با اجرای آن دیگر احکام ارتقای شغلی صادر نمی‌شود.

به گزارش 13فروردین تسنیم، تعدادی از فرهنگیان نسبت به عدم صدور احکام ارتقای شغلی (خبره و عالی) با اجرای طرح رتبه‌بندی از ابتدای مهر سال 94 معترض هستند.

در همین رابطه یکی از فرهنگیان عنوان می‌کند:‌ بنده شهریور سال 94 وارد بیست‌وپنجمین سال خدمتم شدم و قرار بود رتبه عالی را آخر شهریور دریافت کنم و اعلام شد که 14 مهر حکم عالی برایم صادر می‌شود اما محقق نشد و آموزش‌وپرورش از صدور احکام خودداری می‌کند.

وی می‌افزاید:‌ رتبه بندی که از مهر سال گذشته اجرا شد باید جدا از بحث ارتقای شغلی معلمان باشد.

برای پیگیری این موضوع که سؤال تعداد زیادی از فرهنگیان است با محسن بهارلو ــ مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران گفت‌و‌گو کردیم.

بهارلو در پاسخ به این پرسش "چرا با اجرای طرح رتبه بندی از مهر 94 دیگر احکام ارتقای شغلی معلمان صادر نمی‌شود؟" اظهار داشت:‌ از ابتدای مهر 94 رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرا شد، رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان شامل رتبه‌های پایه حرفه‌ای،‌ ارشد حرفه‌ای، خبره حرفه‌ای و عالی حرفه‌ای است که معلمان با توجه به سابقه کار و برخی از معیارهای مطرح‌شده در هریک از این رتبه‌ها جای گرفتند، در چنین شرایطی صدور احکام ارتقای شغلی معنایی ندارد.

در همین رابطه حسن حسینی مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش نیز گفته است:‌ بخشنامه‌ای که معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در سال 88 و 89 صادر کرده بود تا مهر سال 94 برای همه اجرا شد و با اجرای رتبه‌بندی از مهر 94 دیگر بحث ارتقای شغلی قدیم منتفی است.

بازخوانی اعتصاب بزرگ کارگران شرکت نفت۱۳۵۷

بخش دوم

هاله صفرزاده

اعتصاب و دست از کار کشیدن برای نفتگران بی هزینه نبود. ورود نیروهای نظامی به پالایشگاه ها و مراکز نفتی، تهدید، قطع حقوق، اخراج از منازل سازمانی، دستگیری، زندان به اتهام “اخلال در نظم عمومی” و “خیانت به کشور” بهایی بود که کارگران میپرداختند.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/2256

آغاز اجرای بسته جدید دستمزد/ حداقل مزد واقعی چقدر است؟

در حالی حداقل مزد سال ۹۵ کارگران ۸۱۲ هزارتومان تعیین شده که این رقم بدون توجه به قدرت خرید آن برای خانوار ۴ نفره و تنها بر مبنای نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان کسری دارد.

تعیین حداقل دستمزد سالیانه بیش از ۱۳ میلیون شاغل در بازار کار ایران که تحت پوشش قانون کار هستند بر مبنای ماده ۴۱ این قانون صورت می گیرد که دو بند دارد. یک بند می گوید حداقل مزد باید دستکم به اندازه نرخ تورم سالیانه اعلامی از سوی مراجع قانونی اعلام آمار باشد و در بند دوم به موضوع لزوم تعیین رقمی برای دستمزد که تامین کننده معیشت خانوار باشد، می پردازد.

با این حال، در طول سال های متمادی شورای عالی کار تصمیماتی تقریبا خارج از چارچوب روشن ماده ۴۱ قانون کار گرفته و دولت ها مرتبا این مسئله را در نشست های سالیانه این شورا برای تعیین میزان افزایش مزد سالیانه کارگران عنوان کرده اند که شرایط اقتصادی ویژه است و اوضاع بنگاه ها خوب نیست؛ بنابراین باید افزایش ها به صورت توافقی تعیین شود.

این مسئله باعث شده تا تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد نیروی کار در ایران دستخوش دگرگونی شود تا جایی که ادامه این سیاست از سوی دولت های مختلف باعث بروز شکاف عمیق بین واقعیت های معیشتی خانوار و دستمزدهای دریافتی شده است تا جایی که نمایندگان کارگری می گویند نه تنها حداقل مزد، بلکه مجموع دریافتی نیروی کار حتی توان تامین هزینه های ۱۰ روز اول ماه خانوار را نیز ندارد.

چالش دائمی دخل و خرج خانوار

برخی کارشناسان بازار کار معتقدند دولت ها ابزارهایی انحصاری برای تغییر این روند و بهبود اوضاع قدرت خرید خانوار در اختیار دارند که از طریق آن می توان طی یک برنامه چند ساله، اوضاع دستمزدهای شاغلان را ترمیم و به آن قدرت خرید بخشید.

یکی از این ابزارها مالیات است که دولت می تواند برای ورود واقعی به افزایش قدرت خرید خانوار دستکم برای چند سال از تمام و یا بخشی از درآمد مالیاتی حقوق صرف‌نظر کند و یا حداقل این مسئله را برای حقوق بگیران متوسط به اجرا بگذارد. هرچند سالیانه درصدی به معافیت مالیاتی حقوق ها افزوده می شود، اما کارشناسان معتقدند دولت باید در این زمینه تصمیمات موثرتری اتخاذ کند.

همچنین دولت می تواند با ارائه بسته های تشویقی به کارفرمایان و بنگاه ها در جذب نیروی کار جدید و همچنین بهبود حقوق و دریافتی ها مشارکت کند. حذف و یا کاهش بخشی از ارقام مربوط به حق بیمه گروه های کم درآمد مشمول قانون کار و پیش بینی یک خط اعتباری از سوی دولت در بودجه های سنواتی برای پرداخت به سازمان تامین اجتماعی می تواند نوعی ورود مستقیم دولت به تقویت معیشت و افزایش قدرت خرید خانوار باشد.

با این وجود، متاسفانه به دلیل گرفتاری های متعدد دولت و کسری بودجه های فراوان، نپرداختن بدهی های میلیاردی به تامین اجتماعی و تمایل به ادامه کسب درآمد از نیروی کار؛ نه تنها هیچگاه سخنی از سوی مقامات دولتی در جهت برنامه ریزی برای حمایت معیشتی از شاغلان به میان نمی آید، بلکه در مقابل طرح اینگونه خواسته های کارگران همیشه سکوت می کند.

کارگران می گویند هزینه های ماهیانه یک خانوار ۴ نفره کارگری از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان عبور کرده، اما دولت می گوید با افزایش ۱۴ درصدی حقوق ها در سال ۹۵، دریافتی شاغلان را به بیش از یک میلیون تومان افزایش داده است!

کارگران همچنان مشکل مالی دارند

همچنین این موضوع مرتبا از سوی مقامات دولت یازدهم شنیده می شود که افزایش حقوق ها در دوره فعالیت دولت یازدهم بیش از نرخ تورم سالیانه بوده و این مسئله به دفعات به عنوان یک سوژه تبلیغاتی مطرح است؛ اما هیچگاه به این مهم پرداخته نمی شود که آیا در روند و مدل افزایش های سال های اخیر تغییری به نفع جامعه کم درآمد ایجاد شده و یا اینکه مانند گذشته، هر ساله مبلغ ناچیزی به دستمزدها افزوده شده و کارگران مجبورند همچنان بار کسری درآمدی و شکاف دخل و خرج خانوار را به دوش بکشند؟

آنها همچنان نمی توانند از پس هزینه های مسکن به ویژه در کلانشهرها بر آیند، در تامین مخارج مربوط به تحصیل فرزندانشان مشکل دارند و مجبورند بخشی از نیازهای غذایی خانوار را حذف کنند. کارگران همچنان از کم درآمدترین گروه های اجتماعی هستند و وابستگی آنها به یارانه ناچیز ۴۵ هزارتومانی قابل کتمان نیست.

در عین حال، بررسی ها نشان می دهد که اگر طی ۳ دهه گذشته میزان افزایش حداقل دستمزدها طبق نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی بدون توجه به بند دوم ماده ۴۱ قانون کار که به لزوم تعیین مزدی تامین کننده معیشت توجه دارد هم پیش می رفت، حداقل دستمزد سال ۹۵ باید ۹۷۸ هزارتومان می شد، در حالی که شورای عالی کار حداقل دستمزد امسال را ۸۱۲ هزارتومان اعلام کرده که ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان کسری نشان می دهد.

حال اگر نرخ تورم و معیشت که در ماده ۴۱ قانون کار مورد تاکید قرار گرفته را ملاک تعیین دستمزدها قرار دهیم احتمالا به همان ارقام اعلامی کارگران به عنوان هزینه خانوار می رسیم که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است.

جدول مقایسه‌ای ۳۵ ساله نرخ رشد تورم و دستمزد کارگران



رشدتورم

حداقل‌مزدطبق‌تورم

میزان‌افزایش‌مزد(درصد)

حداقل‌مزدماهیانه(تومان(

سال


۱۱.۴

۱۷۰۱

۱۷۰

۱۷۰۱

۱۳۵۸


۲۳.۵

۱۸۹۵

۱۲

۱۹۰۵

۱۳۵۹


۲۲.۸

۲۳۴۰

۰

۱۹۰۵

۱۳۶۰


۱۹.۲

۲۸۷۴

۰

۱۹۰۵

۱۳۶۱


۱۴.۸

۳۴۲۶

۰

۱۹۰۵

۱۳۶۲


۱۰.۴

۳۹۳۳

۰

۱۹۰۵

۱۳۶۳


۶.۹

۴۳۴۲

۱۳.۴

۲۱۶۰

۱۳۶۴


۲۳.۸


...