اخباروگزارشات کارگری12فروردین1395

اخباروگزارشات کارگری12فروردین1395
پرونده قضایی
کارگران مجتمع مس خاتون آباد و
معادن سنگ آهن بافق وطزره
مختومه باید گردد
- اعتصاب عمومی وتظاهرات میلیونی در فرانسه علیه پیش نویس قانون کارالخمری!
- هشدار عفو بین الملل نسبت به نقض حقوق کارگران در پروژه های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر
- اعتراض پناهجویان و حامیان حقوق بشر در آتن: مرزها را باز کنید

- احتمال اعتصاب کارگری در سوئد
اعتصاب عمومی وتظاهرات میلیونی در فرانسه علیه پیش نویس قانون کارالخمری!
اخباروگزارشات کارگری:اعتراضات برای پس گرفتن پیش نویس قانون کار الخمری وبرای نوشتن یک قانون کاردرقرن بیست ویکم بطورواقعی مورد استقبال قرارگرفت.
به گزارش31مارس سندیکای ث.ژ.ت،یک میلیون و200هزارنفربا حضوردر250تظاهرات خیابانی بهمراه هزاران کارگراعتصابی دراعتراضات روز 31مارس شرکت کردند.

اعتراضات31مارس، خواست 70درصد فرانسوی ها را مبنی برپس گرفتن پیش نویس قانون کار الخمری،بنمایش گذاشت.

دربسیاری از تظاهرات ها وحدت سندیکاها فراتر از انتظارفراخوان دهندگان پیش رفت.

بنا بهمین گزارش،دولت باید این پیش نویس راهمچون طرح سلب ملیت پس بگیرد.پیش نویسی که طی 30سال گذشته درفرانسه واروپا نشان داده است با پایمال کردن حقوق کارگران وکاهش دستمزد،افزایش بیکاری وبالا رفتن سود سهامداران را به همراه خواهد داشت.

جوانان درهمه جا فریاد می زدند:ما خواهان شرایط بهتری هستیم.

سندیکای ث.ژ.ت کمترکارکردن با شرایط کاری بهتر وکار برای همه را پیشنهاد می کند.ما نوعی دیگر ازتقسیم ثروت وهمچنین خواهان افزایش دستمزد ومستمری هستیم.ما به اعتراضات،اعتصابات وتظاهرات خود ازجمله 5و9آوریل وپس از آن تا پس گرفتن پیش نویس قانون کار الخمری ادامه خواهیم داد.

بنابه گزارشات منتشره در رسانه های فرانسوی، بنقل ازوزارت آموزش و پروش٬ دانش آموزان ۱۷۶ دبیرستان دراعتصاب عمومی امروز شرکت کردند.

راهپیمایی اعتراضی در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله پاریس، مارسی،نانت و رن باحمله پلیس مواجه شد وبعنوان مثال در پاریس حداقل 10نفربازداشت شدند.

اعتصاب کارکنان مترو در پاریس موجب شد که صبح روز پنجشنبه بیش از ۴۴۰ کیلومتر ترافیک در اطراف پایتخت فرانسه ایجاد شود.

بسیاری از کارکنان شرکت هواپیمایی ایرفرانس و راه آهن فرانسه دراین اعتصاب شرکت داشتند.

برج ایفیل هم بدلیل اعتصاب کارکنانش تعطیل شد.

هشدار عفو بین الملل نسبت به نقض حقوق کارگران در پروژه های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر

سازمان عفو بین الملل قطر را متهم کرده که در جریان ساخت ورزشگاه اصلی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کارگران مهاجر را مجبور به کار اجباری کرده است.

به گزارش31مارس یورونیوز،عفو بین الملل گفته است که در جریان ساخت استادیوم خلیفه، مقامات قطر کارگران مهاجر را مجبور کرده اند در سکونتگاه های کثیف اقامت کنند، مبالغ هنگفتی در ازای استخدام بپردازند، دستمزد محدود بگیرند و همچنین مقامات گذرنامه هایشان را مصادره کرده اند.

آدری گوگران، مدیر تحقیقات جهانی سازمان عفو بین الملل می گوید: «فیفا در این مورد مسئول است و می تواند کارهای زیادی انجام دهد. جام جهانی کسب و کار اصلی آنهاست. آنها جام جهانی را به کشوری سپرده اند که کارگران مهاجر بطور نظام مند از نظر حقوق کار مورد سوء استفاده قرار می گیرند. به همین خاطر فیفا باید دست به اقدام بزند چرا که در ارتباط با قراردادهای مرتبط با جام جهانی آنها در خطر سوء استفاده هستند.»

عفو بین الملل در گزارش خود گفته است که سوء استفاده از کارگران پروژه های جام جهانی لکه ننگی بر وجدان فوتبال جهان خواهد بود.

رئیس کمیته برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفته است که سوء رفتارهایی با برخی کارگران صورت گرفته که دوحه در حال حل این مشکلات است.

اعتراض پناهجویان و حامیان حقوق بشر در آتن: مرزها را باز کنید

حدود یک هزار پناهجو بهمراه فعالان حقوق بشر و حامیان پناهجویان روز چهارشنبه در برابر پارلمان یونان و دفتر کمیسیون اروپا در آتن راهپیمایی کردند. خواسته معترضان باز شدن مرزهای اروپا به روی پناهجویان بود.

به گزارش31مارس یورونیوز،آنها با شعار «لغو توافقنامه نژادپرستانه اتحادیه اروپا و ترکیه» مخالفت خود را با این توافق نشان دادند. بر اساس این توافقنامه که از ۲۰ مارس به اجرا درآمده پناهجویانی که از طریق ترکیه وارد یونان شوند به ترکیه باز گردانده می شوند.

یک پناهجوی افغانستانی حاضر در این راهپیمایی می گوید: «ما از دولت یونان چیزی نمی خواهیم. آنها خودشان اکنون با مشکلات اقتصادی مواجه اند. ما از کشورهای بزرگ جهان می خواهیم مرزها را به روی ما باز کنند. ما برای پول به اینجا نیامده ایم. ما در جستجوی یک جای امن به اینجا آمده ایم و بدنبال سرزمینی هستیم که در آن صلح برقرار باشد».

حدود ۵۱ هزار پناهجوی اغلب سوری، عراقی و افغانستانی در حال حاضر در یونان بسر می برند و برخی از معترضان برای شرکت در این راهپیمایی از اردوگاه موقت پناهجویان در بندره پیره به آتن آمده اند.

برپایه این گزارش،سیاست مرزهای بسته باعث ناامیدی هزاران پناهجویی شده است که در حال حاضر به یونان آمده اند. آنها از اتحادیه اروپا می خواهند که توافق با ترکیه اجرا نشود تا بتوانند به سفرشان در اروپا ادامه دهند.

احتمال اعتصاب کارگری در سوئد

5 اتحادیه کارگری در سوئد بعد از اتمام قراردادهای جمعی کارگران با کارفرماها در 31 مارس 2016 برای افزایش دستمزد به مذاکره پرداختند.

اتحادیه های کارگری اعلام کردند که در صورت عدم توافق دست به اعتصاب خواهند زد. در پی نشست 5 اتحادیه ی کارگری با کارفرمایان طی روزهای گذشته فعلا هیچ توافقی بر سر افزایش دستمزدها حاصل نشده است. اتحادیه های کارگری خواستار افزایش 2/8 درصد دستمزدها هستند و کارفرمایان با 1/65 درصد موافقت خود را اعلام کرده اند؛ اما اتحادیه ها با درصد تعیین شده توسط کارفرما موافقت ندارند. همچنین یکی دیگر از خواست های کارگران امنیت محیط کار می باشد. بعد از این مذاکرات اتحادیه کارگران ساختمانی اعلام کرده است در صورت عدم توافق بر سر افزایش دستمزد کارگران، این اتحادیه در 12 آپریل دست به اعتصاب خواهند زد .

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

12 فروردین 1394