اخباروگزارشات کارگری10فروردین1395

- نامه سرگشاده کارکنان قراردادی کمیته امداد دراعتراض به اخراج گسترده و تغییر وضعیت قراردادها به حجمی و ساعتی!
- محرومیت رانندگان تاکسی از بیمه تأمین اجتماعی!
- بازتاب تجمع پیش از نوروز پرستاران بیمارستاران تکاب دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان!
- تجمع کشاورزان اصفهان مقابل فرمانداری در اعتراض به باز نشدن آب زاینده‌رود!
- غرق شدن یک کولبر در رودخانه مرزی بانه!

نامه سرگشاده کارکنان قراردادی کمیته امداد دراعتراض به اخراج گسترده و تغییر وضعیت قراردادها به حجمی و ساعتی!

جمعی از کارکنان قراردادی کمیته امداد با ارسال نامه ای در فضای مجازی، به اخراج گسترده کارکنان این نهاد و تغییر وضعیت قراردادها به حجمی و ساعتی اعتراض کردند.

به گزارش10فروردین سرو ابرکوه،بخشی هایی از این نامه تحت عنوان -درخواست پیگیری وضعیت نیروهای قراردادی کمیته امداد- بقرارزیراست:

چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار

با احترام به اطلاع می رساند مسئولین کمیته امداد در اقدامی تامل برانگیز دست به اخراج گسترده بسیاری از کارکنان قراردادی خود در سراسر کشور زده است.

مسئولین ذیربط علاوه بر اخراج این حجم عظیم از کارکنان، برای باقیمانده کارکنان با تغییر وضعیت قراردادها به حجمی و ساعتی شرایط را به گونه ای تعیین کرده اند که، سایر کارکنان قراردادی نیز تمایلی به ادامه همکاری نداشته باشند.

در طرح جدید کمیته امداد،قراردادها به صورت 150 ساعت کار در ماه منعقد میگردد و حق بیمه از طرف امداد پرداخت نمی گردد و چنانچه فرد تمایل به برخورداری از بیمه باشد می بایست بصورت خویش فرما اقدام نماید.

لازم به ذکر است که با توجه به شرایط خاص کشور در ابتدای انقلاب؛ کمیته امداد از قانون کار معاف شده و این وضعیت تا کنون ادامه دارد، لذا مسئولین ذیربط با سوء استفاده از خلاء قانونی موجود طی دهه های گذشته ظلم مضاعفی را در حق کارکنان قراردادی روا داشته اند به طوریکه همینک کارمندان دارای نزدیک به دو دهه سابقه به راحتی از کار خود اخراج می شوند و به زودی به خیل عظیم مددجویان امداد خواهند پیوست.

گفتنی است تا به الان برای کارکنان قراردادی حتی بیمه بیکاری هم در نظر نگرفته اند و پس از اخراج با آن همه سابقه میبایست بدون هیچ درآمدی زندگی خود را گذران کنند و بعضاً به دلیل بالا رفتن سن آنها نمیتوانند در ارگان دیگری مشغول کار شوند.

کمیته امداد با این اقدام موجی از نارضایتی ها را در بین کارکنان دلسوز و خیر اندیش خود ایجاد کرده و سال جدید را به کام کارکنان قراردادی خود تلخ کرده است.

محرومیت رانندگان تاکسی از بیمه تأمین اجتماعی!

با وجود اعتراض مکرر رانندگان تاکسی به حذف بیمه تأمین اجتماعی اما ماجرا به‌گونه‌ای به پایان رسید که برای همیشه حمایت بیمه‌ای تأمین اجتماعی از رانندگان تاکسی قطع شد.

شعبات تأمین اجتماعی رانندگان را معرفی به بیمه غیراجباری کرده‌اند، یعنی با وجود عدم پرداخت قدرالسهم رانندگان تاکسی از سوی شرکت‌های کارگزاری به شعبات تأمین اجتماعی، اکنون شعبات تأمین اجتماعی برگه "فرم معرفی متقاضیان بیمه با ماهیت اختیاری (غیراجباری)" را به تاکسی‌های معترض داده‌اند.

به گزارش10فروردین تسنیم، یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند و اگر چند روزی قصد سفر کردن، استراحت کردن در منزل را داشته باشد، یا بیمار باشد و نتواند کار کند، از مزد آن روز بی‌بهره می‌ماند. در واقع این شغل، شغلی بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمی‌شود! با این اوصاف چگونه این توجیه پذیرفتنی است که به‌خاطر عدم پرداخت حق بیمه دولت به تأمین اجتماعی یا عدم پرداخت سهم بیمه تاکسی از سوی شرکت‌های کارگزاری به شعبات تأمین اجتماعی بیمه این افراد قطع شود و از کمترین حمایت اجتماعی محروم شوند؟!

قطع بیمه تاکسی‌ها در پایتخت و دیگر نقاط کشور محل مناقشه چندین سازمان دولتی و غیردولتی شده است؛ برخی معتقدند که قطع بیمه از سوی تاکسیرانی صورت گرفته و عده‌ای دیگر می‌گویند که تأمین اجتماعی کوتاهی کرده است. این کشمکش‌ها تا آنجا ادامه دارد که امروز بسیاری از رانندگان تاکسی از ابتدایی‌ترین حق خود یعنی داشتن دفترچه بیمه درمانی تأمین اجتماعی محروم مانده‌اند.

در نشست 24 شهریور ماه 94 محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم پیرامون قطع بیمه تاکسیرانی گفته بود که سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه اقدام می‌کند.

وی بیان کرده بود: این‌طور نیست که هر ماه باید حق بیمه از سوی دولت به این سازمان داده شود، معمولاً حسابی بین دولت و تأمین اجتماعی است و این سازمان باید تعهدات خود را دنبال کند و من در این رابطه پیگیری می‌کنم.

در حالی که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درباره قطع بیمه تاکسیرانان بیان می‌کند که مشکل حل شده، شواهد حاکی از آن است که تبدیل شدن بیمه رانندگان تاکسی به بیمه اختیاری راهکار آقای مظفر برای حل مشکل تاکسیرانان بی‌حمایت است.

میثم مظفر درباره قطع بیمه برخی از تاکسیران‌ها اظهار داشت: مدتی بود که قدرالسهم بیمه تاکسیران‌ها که توسط دولت تأمین و پرداخت می‌شد قطع شده بود.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و توجه دولت این مشکل حل شد؛ بر این اساس همه تاکسیران‌هایی که از اردیبهشت سال 94 یارانه تأمین اجتماعی آنها که 50 درصد توسط دولت پرداخت می‌شد قطع شده بود می‌توانند به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنند و از تخفیف بیمه تاکسیران‌ها بهره‌مند شوند.

اما به‌راستی علت قطع بیمه رانندگان تاکسی چیست؟!

اما امروز مشکل چیز دیگری است. تا چندی پیش تعاونی تاکسیرانی از عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به‌عنوان علت قطع بیمه یاد می‌کرد اما امروز با تجمع جمعی از تاکسیرانان مقابل تعاونی تاکسیرانی در خیابان ملک تهران خبر از عدم اختصاص در روند پرداخت حق بیمه‌های رانندگان تاکسی به تأمین اجتماعی داد.

رانندگان تاکسی حق بیمه خود را به این تعاونی پرداخت می‌کردند و هیئت مدیره این تعاونی حق بیمه سهم نیروی کار (رانندگان تاکسی) را به حساب صندوق تأمین اجتماعی واریز می‌کرد.

بر اساس این گزارش‌ بنقل ازراننده تاکسی‌های معترض مقابل این ساختمان،یکی از اعضای این تعاونی حق بیمه‌ها را از تاکسی‌ها دریافت کرده اما به حساب صندوق تأمین اجتماعی واریز نکرده است و همین موضوع باعث عدم خدمات‌دهی تأمین اجتماعی به این قشر زحمتکش شده است.

اما پاسخ آقای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره این موضوع چنین است:

این یارانه توسط دولت مجدداً برقرار شده و مشکل برای تاکسیران‌های جدید برطرف شده است، حتی افرادی که از گذشته مشکلاتی در حوزه بیمه داشتند یا قدرالسهم خود را به شرکت‌های کارگزاری بیمه پرداخت می‌کردند اما این شرکت‌ها حق بیمه را به بیمه واریز نکردند، می‌توانند به‌صورت مستقیم به شعبه صادر کننده بیمه خود مراجعه کنند.

مظفر ادامه داد: بنابراین مشکلی که به‌دلیل عدم توجه برخی کارگزاری‌ها برای تاکسیران‌ها به‌وجود آمده بود حل شده و تاکسیران‌ها می‌توانند به‌جای مراجعه به این شرکت‌ها به شعبه صادرکننده بیمه مراجعه کنند و هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

اما مشکل تاکسی‌ها این‌گونه است که شعبات تأمین اجتماعی رانندگان را معرفی به بیمه غیراجباری کرده‌اند، یعنی با وجود عدم پرداخت قدرالسهم رانندگان تاکسی از سوی شرکت‌های کارگزاری به شعبات تأمین اجتماعی، اکنون شعبات تأمین اجتماعی برگه "فرم معرفی متقاضیان بیمه با ماهیت اختیاری (غیراجباری)" را به تاکسی‌های معترض داده‌اند.

بازتاب تجمع پیش از نوروز پرستاران بیمارستاران تکاب دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان!

پرستاران بیمارستان تکاب قبل از سال نو، به دلیل پرداخت نشدن مطالبات شان، تجمع کرده بودند ولی تاکنون پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولان بیمارستان دریافت نکرده اند. به همین دلیل، رئیس کل سازمان نظام پرستاری به رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام پرستاری ماموریت داد ضمن حضور در بیمارستان تکاب، گزارشی از وضعیت پرستاری در این بیمارستان تهیه کند.

به گزارش10فروردین پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، نسبت به رفتار غیراخلاقی و غیرقانونی حراست بیمارستان شهرستان تکاب با نماینده نظام پرستاری به شدت انتقاد کرد و گفت: اگر قرار باشد در بیمارستان به حرف های پرستاران گوش ندهیم، پس کجا باید شنونده صحبت های آنها باشیم.ضمن اینکه با افزایش سرعت گردش اطلاعات با استفاده از توسعه فضای مجازی دیگر هیچ اطلاعاتی قابل مخفی کردن نیست و اینگونه روش ها دیگر جواب نمی دهد و نماینده سازمان جهت کمک به حل مشکلات مراجعه کرده بود.

محمد شریفی مقدم به جلو گیری ازدیدارعضوشورای عالی نظام پرستاری از بیمارستان تکاب اشاره کرد و افزود:بدنبال اعتراضات کارکنان پرستاری بیمارستان تکاب ، آقای نصیری به نمایندگی از طرف رئیس کل سازمان نظام پرستاری،قصد سرکشی به وضعیت پرستاران بیمارستان شهرستان تکاب، به این مرکز درمانی رفته بود.

وی با بیان این مطلب که حراست بیمارستان اجازه جلوگیری از حضورنماینده سازمان نظام پرستاری را ندارد، گفت: اعضای شورایعالی به عنوان نماینده گان منتخب پرستاران وجهت بررسی وضعیت پرستاری در هر زمانی می توانند به مراکز درمانی مراجعه نمایند وبا پرستاران دیدار داشته باشند واین در حالی بوده که عضو محترم شورایعالی در تماس تلفنی با رئیس بیمارستان تکاب، موضوع حضورش در بیمارستان را اطلاع داده و رئیس بیمارستان نیز موافقت کرده بود ایشان حضوری با پرستاران گفتگویی داشته باشد.

شریفی مقدم با اشاره به موضوع اعتراض و تجمع چندی قبل پرستاران بیمارستان تکاب، افزود: پرستاران این بیمارستان قبل از سال نو، به دلیل پرداخت نشدن مطالبات شان، تجمع کرده بودند ولی تاکنون پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولان بیمارستان دریافت نکرده اند. به همین دلیل، رئیس کل سازمان نظام پرستاری به رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام پرستاری ماموریت داد ضمن حضور در بیمارستان تکاب، گزارشی از وضعیت پرستاری در این بیمارستان تهیه کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با انتقاد شدید از رفتار غیر اخلاقی و غیرقانونی حراست بیمارستان با نماینده سازمان نظام پرستاری، گفت: متاسفانه حراست این بیمارستان، مکالمات پرستاران را ضبط می کند و به عنوان سند نگه می دارد.

شریفی مقدم با انتقاد از وعده های تو خالی مبنی بر جذب پرستاران بیکار، اظهارداشت: در بیمارستان تکاب ۵ پرستار طرحی را عدم نیاز زده اند درحالیکه بیمارستان به شدت دچار کمبود پرستار می باشد.

وی همچنین با اشاره به گزارش های نظام پرستاری شهرستان تکاب، گفت: برای ۲۲ تخت بیمارستان تکاب تنها ۴ کارشناس پرستاری وجود دارد و برای رفع کمبود نیرو، از تیم های بهیاری استفاده می کنند. در حالی که با جذب پرستاران طرحی داو طلب مخالفت می کنند.

شریفی مقدم با اشاره به تبعیض هایی که متوجه پرستاران است، تاکید کرد: اگر قرار باشد پرستاران در بیمارستان با نمایندگانشان حرف شان را نتوانند بزنند، پس بعدازاین میدان شهر ها را برای دیدار با پرستاران انتخاب خواهیم کرد.

تجمع کشاورزان اصفهان مقابل فرمانداری در اعتراض به باز نشدن آب زاینده‌رود!

صبح امروز10فروردین،جمعی از کشاورزان شهر اصفهان در اعتراض به باز نشدن آب رودخانه زاینده‌رود و عمل نشدن به وعده‌های مسئولان در این زمینه، مقابل فرمانداری اصفهان تجمع کردند.

به گزارش 10فروردین تسنیم،پیش از این قرار بود که آب سوم کشت بهاره کشاورزان اصفهانی از 10 فروردین باز شود اما با توجه به مشکلاتی که در زمینه ذخیره‌های آبی وجود داشت، این اتفاق صورت نگرفت.کشاورزان اصفهان که در حال حاضر در زمین‌های اطراف اصفهان کشت کرده‌اند، نسبت به این موضوع نگران هستند و خواستار جریان هرچه سریعتر آب برای کشت‌های خود هستند.

بی توجهی به اجرای مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب از دیگر مسائلی است که کشاورزان اصفهان نسبت به آن اعتراض داشته و خواستار توجه به آن شدند.

غرق شدن یک کولبر در رودخانه مرزی بانه!

یک کولبر اهل بانه که جهت تهیه مایحتاج زندگی به کولبری در مناطق مرزی روی برده بود، در آب غرق گردید.

به گزارش 10فروردین کُردپا، شامگاه هفتم فرودین‌ماه، عبدالخالق غفاری فرزند ابوبکر اهل روستای "انجینه" از توابع شهرستان بانه که در مناطق مرزی بانه مشغول کولبری بوده هنگام عبور از رودخانه "چومان" غرق و جان خود را از دست داد.

این رودخانه در مناطق هم‌مرز با اقلیم کُردستان ـ عراق است.

گفته می‌شود، این کولبر هنگام تعقیب و گریز نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران دچار این حادثه شده است.

تا لحظه انتشار این خبر، جستجوی شهروندان برای پیدان کردن جسد این کولبر،نتیجه‌ی مشخصی درپی نداشته است.

دهم فروردین ماه1395