کارگران زیر بار دستمزد ۸۱۲ هزارتومانی نخواهند رفت!

جمهوری اسلامی حداقل دستمزد سال آتی را ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان تعیین کرده است. یعنی حدود ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل. همین حکومت با وقاحت تمام خط فقر را در سال گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. یعنی دستمزدی که قرار است به میلیونها کارگر بدهند از یک چهارم خط فقر کمتر است. با این دستمزد یک اتاق هم نمیشود اجاره کرد. پنج روز نمیشود غذا خورد. لباسی برای بچه ها نمیشود تهیه کرد. بقیه هزینه ها پیشکش. دستمزد چهار بار زیر خط فقر تعرضی نه تنها به طبقه کارگر بلکه به اکثریت عظیم جامعه است. دو سال و خرده ای است دولت روحانی همچنان وعده بهبود میدهد و این یکی از نمونه اقدامات اصلاحی این دولت است. باید با اعتراض و اعتصاب و تجمع پشیمانشان کرد.

واقعا کارگر جز اینکه بگوید مرگ بر حکومت فقر و ریاضت چه جوابی میتواند به این حکومت بدهد؟ کارگران حق قرارداد دسته جمعی ندارند، حق تشکل مستقل از حکومت ندارند، حق اعتصاب ندارند . رسما نقشی در فروش نیروی کار خود ندارند. شورایعالی کار متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و تشکل های دست ساز حکومت از بالای سر کارگران می نشینند و تصمیم میگیرند.

کارگران به اشکال مختلف در برابر تعرضات کارفرمایان و دولت ایستاده اند و اکنون نیز باید گسترده تر از قبل به این دستمزد چندرغاز جواب درخور داد. هفت تشکل کارگری خواست حداقل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را بعنوان حداقل دستمزد اعلام کردند. قبل از آن نیز معلمان در اعتراضات گسترده خود خواهان افزایش حداقل حقوق بالای خط فقر شدند. باید از این خواست در ابعاد میلیونی حمایت کرد.

حکومت اسلامی حکومت مفتخورترین و چپاولگرترین سرمایه داران است. اکنون با این دستمزد در واقع دارد طلیعه برجامش را نشان میدهد. اینها دارند راه را برای سرمایه داران مفتخورتر از خودشان هموار میکنند. کارگران حاضر نیستند با فقر و شرایط برده وار بسازند تا سرمایه داران بیشتر و بیشتر پروار شوند. کارگران در مقابل این تصمیم خواهند ایستاد.

با پیوستن به جنبش افزایش دستمزد بالای سه میلیون و پانصد هزار تومان، با جمع آوری طومار و با اعتصاب و اعتراض و تجمع، به وقاحت حکومت اسلامی سرمایه داران پاسخی درخور بدهیم. برپایی یک جنبش گسترده افزایش دستمزد توسط کارگران و معلمان و پرستاران و خانواده هایشان و سایر حقوق بگیران ومردم زحمتکش کاملا امکان پذیر است و تنها راهی است که میشود مانع تداوم فاجعه برای خود و کودکانمان شویم. حق مردم رفاه و زندگی انسانی است. معیار دستمزد نیز باید رفاه کارگران و مردم باشد نه خط فقر. نه فقط دستمزدها باید فورا چند برابر افزایش یابد، بلکه بیمه های اجتماعی نظیر طب و تحصیل رایگان و تسهیلات لازم برای تامین مسکن نیز باید فورا برای مردم تامین شود.

حزب کمونیست کارگری همه کارگران و حقوق بگیران زحمتکش و خانواده هایشان و کلیه تشکلهای کارگری را به اعتراض به این تصمیم جنایتکارانه حکومت فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰ مارس ۱۰۱۶