احتمال اسکان ۳ هزار عضو مجاهدین خلق در آلبانی

دو گزارشگر بخش بالکان دویچه‌وله به تازگی از محل اسکان اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی دیدار کرده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها تا کنون بیش از ۸۰۰ نفر از کمپ لیبرتی در عراق به آلبانی منتقل شده‌اند.

پس از دو حمله مسلحانه به کمپ "لیبرتی" در عراق که اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن مستقر بودند، شماری از آنان در سال ۱۳۹۲ و با همکاری سازمان ملل متحد به آلبانی فرستاده شدند.
جریان انتقال این افراد به آلبانی با همکاری کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا در سه سال گذشته ادامه داشته و هنوز به پایان نرسیده است.
یکی از اقامت‌گاه‌های مجاهدین در آلبانی ساختمانی چند طبقه است که در منطقه‌ای میان پایتخت این کشور تیرانا و شهر ساحلی دورس قرار دارد.

یکی از گزارشگران بخش بالکان دویچه‌وله که در روزهای پایانی ماه مارس ۲۰۱۶ از این اقامتگاه بازدید کرده، می‌گوید این عمارت با نرده‌ها و در آهنی قطوری محافظت می‌شود.

یک سرباز ارتش عراق در حال بازدید از یکی از اتاق‌های کمپ لیبر تی

مرد ۵۰ ساله‌ای که خود را به اسم مستعار فرزین بهادر گودرزی معرفی می‌کند گزارشگر دویچه‌وله را به داخل ساختمان و اتاق کوچکی نزدیکی ورودی راهنمایی می‌کند که عکس‌هایی از مریم و مسعود رجوی، رهبران مجاهدین خلق بر دیوار آن نصب شده است.

گودرزی خود را رهبر ساکنان ساختمان و فردی معرفی می‌کند که اجازه دارد با خبرنگاران گفت‌و‌گو کند. او حدود ۴ ماه پیش همراه با ۲۰ نفر دیگر از ساکنان سابق کمپ لیبرتی به آلبانی فرستاده شده است.

گودرزی می‌گوید نزدیک بیست سال در دو کمپ اشرف و لیبرتی در عراق اقامت داشته و یکی از بازماندگان حملاتی است که سازمان مجاهدین، نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی را عامل آن معرفی می‌کنند.