هاشم بنی‌طرفی، پزشک متعهد و زندانی دو رژیم از میان ما رفت هفتم فروردین ۱۳۹۵


هفتم فروردین ۱۳۹۵
رفیق هاشم بنی‌طرفی، پس از طی یک دوره بیماری در صبح‌گاه چهارمین روز از فروردین ماه ۱۳۹۵ چشم از جهان فروبست. رفیق توده‌ای ما در خانواده‌ای زحمتکش در اهواز به دنیا آمد.
رفیق بنی‌طرفی، در زمان رژیم شاه در ۳ نوبت و در مجموع به‌مدت ۱٨ سال در زندان بود. در همین دوران او به ترجمه کتاب «حیات: طبیعت، منشاء و تکامل آن» ـ اثر آ. ای. اُپارین ـ پرداخت.


ایستاده از راست به چپ: رضا شلتوکی، بهرام فرتاش‌پور، دکتر هاشم بنی‌طرفی، حسین واهب‌زاده، احمد تمدن، رحمان رزندی، محمدعلی عمویی، عباس حجری، دو نفر ملاقات کننده
نشسته از راست به چپ: ملاقات کننده، غلامعباس فروتن، ابوتراب باقرزاده، هوشنگ قربان‌نژاد، تقی کی‌منش، ملاقات کننده

دستان رفیق بنی‌طرفی بر اثر شکنجه‌های وحشیانه در سیاه‌چال‌های رژیم شاه، دچار لرزش شده بود. پس از پیروزی انقلاب بهمن، او به فعالیت در سازمان ایالتی حزب توده ایران در خوزستان پرداخت. رفیق بنی‌طرفی که به یکی از اقوام بزرگ عرب تعلق داشت، چهره‌ای بسیار معروف و محبوب در میان اعراب خوزستان بود. او در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب در درمانگاهی دولتی در اهواز مشغول طبابت بود و بعدازظهرها به روستاهای اطراف ـ که اکثر ساکنین آن‌ها عرب بودند ـ می‌رفت و به درمان رایگان زحمتکشان روستایی می‌پرداخت.

رفیق هاشم بنی‌طرفی در پلنوم وسیع ۱۷ کمیته مرکزی حزب توده ایران ـ تهران، فروردین ماه ۱۳۶۰ ـ به‌عنوان عضو اصلی کمیته مرکزی حزب برگزیده شد. به‌دنبال یورش‌های جمهوری اسلامی به حزب ما، رفیق برای بار چهارم زندانی شد و این‌بار حدود ۵ سال را در زندان سپری کرد.

جمعی از یاران دکتر بنی‌طرفی طی اطلاعیه‌ای، از جمله درباره او چنین نوشته‌اند:

«آن‌ها که دکتر بنی‌طرفی را از نزدیک می‌شناسند شاهدند که او مبارزه و زندگی را با هم آمیخت و در تمام سال‌های عمر خود لحظه‌ای از اندیشیدن، نوشتن و روشنگری دست برنداشت. او که بارها به‌خاطر عقاید و باورهای خود به زندان افتاد، با لبخند و با شور زندگی سختی‌ها و رنج‌ها را به جان خرید چنان‌که گویی این دشواری‌ها نه مایه‌ای برای غرولند و ناسزا به روزگار بلکه، جزو ذات زندگی‌اند. رنجی که همزاد همه آرزوهای شریفی هستند که زندگی سعادتمندانه را برای همه نوع بشر می‌خواهند و راحتی و رفاه را برای همه انسان‌ها. همراهان و یاران و دوستان و همسایگان این مرد شریف، همواره او را با دهانی پرخنده و چهره‌ای مصمم به‌یاد دارند که چگونه از هر لحظه زندگی لذت برد و چگونه ثانیه‌های آن را شرافتمندانه و باورمند به آرمان‌های انسانی زیست.»

رفیق دکتر هاشم بنی‌طرفی تا پایان به حزب خویش و آرمان‌های خود وفادار بود. مراسم واع با رفیق در روز جمعه ۶ فروردین ماه برگزار شد.  به نقل از سایت مهر





سایت خبرگر درگذشت این انسان ارجمند را به همسر، دختر و تمام دوستداران انسانیت تسلیت میگوید.