صدای سوم : اگه زمان شاه حق کارگر پایمال می شد، الان حق همه داره پایمال می شه

سلام آقای اصانلو اگه زمان شاه حق کارگر پایمال می شد، الان حق همه داره پایمال می شه
رئیس جدید نظام مهندسی تهران آقای حبیب اله بیطرفه ، وزیر نیرو در دولت اصلاحات. رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی هم آقای ترکان هستش ، حتما معرف حضورتون هست. وزیر مسکن هم که جناب عباس آخوندیه. طبق قانون مصوب مجلس در سال 74 ، نظام مهندسی یه سازمان مستقل و غیر انتفاعیه که هیئت مدیره اون برای هر استان توسط رای تک به تک مهندسان عضو برای یک دوره 3 ساله انتخاب می شن.

در این بین وزیر مسکن طبق مصوبه مجلس فقط حق داره که احکام اعضا هیئت مدیره رو صادر کنه و دیگه حق هیچ دخالتی نداره! وظیفه نطام مهندسی هم در این بین به طور کلی طراحی و نظارت بر حسن اجرای صحیحو استاندارد ساختمانه. تا قبل از سال 74 این روند توسط شهرداری انجام می شد که حاال من وارد اون بحث نمی شم.

الان شما به عنوان مثال استان تهران رو در نظر بگیرید، چیزی حدود صد هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران هستند و دارای پروانه اشتغال به کار از طرف وزارت مسکن. تا 2 سال پیش هر کسی که میخاست خونه بسازه خودش میتونست مهندس ناظرش رو انتخاب کنه و البته این بر خالف ماده 33 قانون نظام مهندسی مصوب مجلس بود، یعنی اینکه شهرداری با قلدری و بدون توجه به قانون این کار رو انجام میداد و صدای از نظام مهندسی هم شنیده نمیشد ، چرا؟ چونکه هیئت مدیره نظام مهندسی تماما از شهرداری بودن و به واسطه مهندسان شاغل در شهرداری که عضو سازمان هم بودند با 300 یا 400 رای وارد هیئت مدیره سازمان می شدن. 2 سال پیش با پیگیری تعدادی از مهندسان عضو سازمان و به صورت یک تشکیالت صنفی موفق شدیم سازمان نظام مهندسی رو وادار به عکس العمل در برابر شهرداری و شورای شهر تهران کنیم و ماده 33 رو به صورت نیم بند به اجرا بذاریم.

 از اینجا به بعد هر کس میخاست خونه بسازه باید حق الزحمه مهندس ناظر رو به حساب نظام مهندسی واریز می کرد و نظام مهندسی هم باید یک مهندس ناظر به مالک معرفی می کرد. حاال شما حساب کنید با توجه به تعداد ساخت و ساز در تهران چه پول هنگفتی داره به حساب یک سازمانی میاد که تا پیش از این فقط از طریق دریافت حق عضویت ساالنه از اعضا داشت خودش رو اداره میکرد.

از اونجایی که حق الزحمه مهندسان ناظر توسط سازمان به صورت مرحله ای و مطابق با پیشرفت ساختمان پرداخت می شد، سود زیادی از طرف بانک بابت پولهای پس انداز شده به سازمان نظام مهندسی پرداخت میشه. حاال شما ببینید مالک ها پول رو ریختند، مهندس ها دارن ذره ذره اون رو دریافت می کنن، سازمان مالیات هم تا میتونه داره همون ذره ذره رو از مهندسا به هر بهونه ای ) ارزش افزوده، مالیات فصلی، مالیات بر درآمد و.....( میگیره، سود پولهای پس انداز شده هم تو حساب سازمان معلوم نیست چی میشه و به احدی از مهندسا هم توضیح داده نمیشه. امروز که 11 اسفنده مهندسا موندن با خرج و مخارج جاری شرکتهاشون از یک طرف و خرج ومخارج خونه هاشون از طرف دیگه. در حالی که پولهاشون دست نطام مهندسی و وزارت مسکنه و مسئولیت سنگین نظارت بر ساخت و ساز بر عهده مهندسان.

آقای اصانلوی عزیز آقای آخوندی و معاونین و مدیرانش هر کدوم دارای شرکتهای متعددی هستند که بزرگترین کارها رو در درجه اول به خودشون اختصاص میدن، بعد از اون خود اعضای هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی استانها به ویژه استان تهران هستن که با تاسیس شرکتهای متعدد و سوری به اسم اعضا خانواده و فامیلشون، کارهای پر و پیمون رو درو میکنن و دست آخر ما مهندسان گمنام و بدون پشتوانه با کارهای کوچک و پر درد سر و البته حقوقی که شرح آن داده شد.

 با سپاس بسیار از توجه حضرتعالی