استراتفور: لغو سفر روحانی به اتریش، کار سپاه پاسداران؟

استراتفور: آیا لغو سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، به اتریش احیانا بخاطر فشار سپاه پاسداران بوده است یا خیر؟
دولت روحانی می‌گوید این سفر «در زمانی مناسب‌تر» انجام می‌شود و دلایل امنیتی را دلیل به تعویق افتادن آن دانسته است.
تحلیل‌گر استراتفور احتمال اعتراض مخالفین ایرانی حاکمیت را از دیگر دلایل دانسته. ظاهرا اتریش با خواسته ایران برای جلوگیری از بروز چنین تظاهرات‌هایی توافق نکرده است.

استراتفور، شرکت اطلاعاتی آمریکایی، در تحلیلی که از آخرین وضعیت سیاست و اقتصاد ایران منتشر کرده این مساله را مطرح می‌کند که آیا لغو سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، به اتریش احیانا بخاطر فشار سپاه پاسداران بوده است یا خیر؟

روحانی قرار بود دیروز سفری دو روزه به اتریش را آغاز کند اما در کمال شگفتیِ ناظرین ایرانی و اتریشی، این سفر که قرار بود برنامه اصلی آن اقتصادی باشد لغو شد.

این پس از آن است که روحانی در اولین سفر رسمی اروپایی خود در ماه فوریه به فرانسه و ایتالیا رفت و قراردادهای مهمی برای جذب سرمایه‌گذاری امضا کرد.

دولت روحانی می‌گوید این سفر «در زمانی مناسب‌تر» انجام می‌شود و دلایل امنیتی را دلیل به تعویق افتادن آن دانسته است. تحلیل‌گر استراتفور احتمال تظاهرات توسط مخالفین ایرانی حاکمیت را از دیگر دلایل دانسته. ظاهرا اتریش با خواسته ایران برای جلوگیری از بروز چنین تظاهرات‌هایی توافق نکرده است. 

در میان شرکت‌های نفتی غرب که خواهان سرمایه‌گذاری هستند، «او ام وی» اتریش یکی از جاه‌طلب‌ترین‌هاست و انتظار می‌رفت سفر روحانی به این کشور به یک تا دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بیانجامد.

استراتفور در این تحلیل در ضمن به دعوای توئیتری اخیر آیت‌الله خامنه‌ای با هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «این بازتابی است از بحث موجود درون تهران بر سر آزمایش موشک‌های بالیستیک و تاثیر آن بر سرمایه‌گذاری خارجی. اما در سطحی بزرگ‌تر مثل سفر لغو‌ شده به اتریش، این مجادله بین آنها حاکی از تقلایی بی پایان است، برای آن که گشایشی ایجاد شود در روابط بین المللی و تجاری ایران بدون آن که بنیان های انقلابی قربانی شوند».