خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

“انتخابات اسفند ۹۴ به پایان رسید ولی پیکار مردم جان به لب رسیده بر ضد ظلم و جور حاکمان کنونی همچنان ادامه دارد. مبارزه بر ضدِ دیکتاتوری و روندِ گذار به حکومتی متّکی بر خواست‌ها و آرای مردم ‌مهارشدنی و متوقف‌شدنی نیست. شرایط بسیار سخت اقتصادی کشور ما اهمیتِ ارتباط ارگانیک میان مبارزه برای تغییرهای سیاسی به سودِ آزادی و تغییرهای اقتصادی به سودِ عدالت اجتماعی را پیوسته برجسته‌تر می‌کند.”
“اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران: انتخابات اسفند ۹۴ تبلور روشن انزجار عمیق مردم از رژیم ولایت فقیه! ۹ اسفندماه ۱۳۹۴”

انتخابات٬برجام دوم و اجرای تعدیل ساختاری 
دوازدهم اسفند ماه؛ دولت و مجلس و تمام دستگاه‌های ناظر، با به روز کردن قوانین قدیمی و لغو قوانین ناقض کسب و کار، شرایطی مساعد و مناسب را برای کسب و کار و فعالیت اقتصادی ایجاد کنند.در این حالت ضروری است ایران برنامه‌هایی برای اصلاحات ساختاری را در دستور کار قرار دهد.

مخالفت دولت و کارفرمایان با تشکل های مستقل سندیکایی 
دوازدهم اسفند ماه-دولت و کارفرمایان هرگز تشکلات مستقل کارگری را در مذاکرات صنفی خصوصا جلسات تعیین مزد شرکت نداده‌اند، کارفرمایان دولتی و خصوصی با دخالت‌های آشکار و بر خلاف مقاوله نامه‌های بین المللی جلوی فعالیت چنین تشکل‌هایی را گرفته‌اند.

جهش هزینه خانوار و شکاف درآمدی
دوازدهم اسفند ماه-جدیدترین محاسبات از وضعیت دخل و خرج خانوار از افزایش هزینه خوراک ماهیانه به ۷۵۴ هزارتومان و عبور کل مخارج از ۳ میلیون و ۶۵ هزارتومان حکایت دارد.رکود اقتصادی، تورم و افزایش نرخ بیکاری به شکاف درآمدی دامن زده است.

رنگ‌وبوی اقتصادی انتخابات مجلس
دوازدهم اسفند ماه- انتخابات، ریسک سیاسی کشور را برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خارجی کاهش می‌دهد و چراغ سبزی است برای جذب آنها.

دولت در برجام به دستمزد کارگران بی توجه است 
دوازدهم اسفند ماه- کارفرمایان دولتی و خصوصی در پسا برجام به میزان مزد کارگران برخورد نکرده‌ و در تعیین مزد به روح ماده ۴۱ عمل نمی کنند.

صحنه سازی‌ دولت و کارفرمایان در شورای عالی کار 
یازدهم اسفند ماه-بهره گیری مغشوش و ناکارآمد دولت و کارفرمایان از آمار‌ها، فقط صحنه سازی است.سبد معیشت حداقلی خانوار، ماهانه بیش از دو میلیون تومان هزینه در بردارد، تلاش کارفرمایان دولتی و خصوصی، پرهیز از قبول مسئولیت و سنگ اندازی در مسیر مذاکرات مزدی است.

کارگران صنعت خودرو سازی و آزاد سازی اقتصادی 
یازدهم اسفند ماه-حسن روحانی در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با اشاره به انتخابات ۷اسفند اظهار داشت:با اجرای برجام ما به تفاهمات، ‌توافقات و حتی قراردادهایی دست یافتیم … حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنعت‌های بیرون کشور[ بخوان انحصارات فراملی] دورانی دارد که نمی‌تواند نامحدود باشد.از جمله این حمایت‌ها ممنوعیت واردات و در بعضی موارد تعرفه‌های سنگین بوده است، اما این حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد. صنعت خودرو باید به طور کامل خصوصی سازی و رقابتی شود.

ماده ۴۱ قانون کار اجرا نمی شود 
یازدهم اسفند ماه-سالهاست در شورای عالی کار فقط به تبصره یک ماده ۴۱ قانون کار که به افزایش مزد برمبنای تورم رسمی مربوط می‌شود توجه شده است؛ عملا تبصره دوم این ماده که به تغییرات سبد هزینه‌های زندگی یک خانواده متسوط مربوط می‌شود هرگز اجرا نشده است.

مبارزه فرهنگیان علیه خصوصی سازی آموزش 
یازدهم اسفند ماه-به دنبال طرح واگذاری مدارس به بخش خصوصی و سخنان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام مبنی بر اینکه آموزش و پرورش با منابع دولتی به جایی نمی‌رسد؛ گروهی از معلمان این استان با امضاء توماری مخالفت خود با خصوصی سازی آموزش را اعلام کردند.

سلطه گروه‌های کارفرمایی در شورای عالی کار 
یازدهم اسفند ماه- کارفرمایان مخالف به رسمیت شناختن حق نهادهای صنفی کارگری در انتخاب آزادانه نمایندگان کارگری از میان افراد واجد شرایط هستند. این به منزله پذیرفتن سلطه و برتری گروه‌های کارفرمایی با حمایت دولت در شورای عالی کار است.

اعتراض به عدم افزایش دستمزد ها
یازدهم اسفند ماه- در واکنش (در اعتراض به تصمیمات شورای عالی کار) به احتمال تعیین حداقل مزد زیر یک میلیون تومان در سال ۹۵ اعلام شد؛مخارج‌ با درآمدها همخوانی ندارد و امروز دیگر نمی‌توان با درآمد زیر ۳میلیون تومان در ماه زندگی را اداره کرد.

خواست کارگران معادن ذغال سنگ زرند و کوهبنان
یازدهم اسفند ماه- کارگران این معدن درخواست خود برای افزایش دستمزد از شورای عالی کار را مطرح کردند: کارگران به دلیل پایین بودن مزد مجبورند با تمام خستگی پس از پایان ساعت کاری در معدن به مشاغل دیگری بپردازند.اگر میزان دستمزدی که به آن‌ها داده می‌شود کفاف معیشت خانوار آن‌ها را بدهد آنان دیگر مجبور نخواهند بود در پایان ساعات کاری با تنی فرسوده به کار دوم و بعضا سوم بپردازند.

حذف اعضای مشاور شورای عالی کار
یازدهم اسفند ماه- مسئولان وزارت کار تصمیم دارند در مذاکرات افزایش مزد از این پس ،تنها با حضور اعضای اصلی شورای عالی کار دنبال شود. بودن یا نبودن اعضای مشاور شورای عالی کار در جلسات تعیین مزد از این جهت دارای اهمیت است که تا پیش از این تمامی محاسبات مربوط به برآورد هزینه‌های معیشت توسط اعضای مشاور صورت گرفته است.

تجمع دوباره کارگران پروژه قطار شهری اهواز
یازدهم اسفند ماه- حدود ۱۰۰ نفر از کارگران اخراج شده پروژه قطار شهری اهواز در اعتراض به برقرار نشدن مقرری بیمه بیکاری خود از سوی اداره تامین اجتماعی اهواز، مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. کارگران در زمان اخراج بطور میانگین ۶ سال سابقه پرداخت بیمه داشته‌اند.

مطالبات کارگران ذوب‌آهن اردبیل
یازدهم اسفند ماه- کارخانه ذوب آهن اردبیل با اخراج ۴۵ کارگر بعد از مدت‌ها تعطیلی مجددا و با سه شیفت کاری بازگشا‌یی‌ شد .مطالبات کارگران از عیدی سال‌های ۹۲ و ۹۳ و نزدیک به ۱۸ ماه حقوق پرداخت نشده است و تنها مبالغی اندک در این مدت پرداخت شده است.

ادامه مبارزه کارگران معدن ذغال سنگ طزره
یازدهم اسفند ماه- حدود ۱۸۳ نفر از کارگران معدن ذغال سنگ طزره واحد البرز شرقی جهت اعتراض مجدد،نمایندگان خود را به تهران فرستاده تا در تجمعی مقابل ساختمان شرکت ذوب آهن اصفهان در تهران،پیگیر مطالبات بر حق خود باشند.هر کدام از کارگران رسمی بابت سنوات پایان کار خود بصورت میانگین از ۹۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و کارگران قراردادی بازنشسته نیز بین ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان طلبکارند.

مبارزه کارگران اخراجی سپنتا بین الملل اهواز 
یازدهم اسفند ماه-شرکت حفاری سپنتا بین الملل از آخر آبان ماه تعطیل شده است و با وجودی که قرارداد شغلی کارگران تا پایان امسال بوده است، این کارگران چند ماه است که بیکار شده‌اند. سه ماه معوقات مزدی این کارگران تاکنون پرداخت نشده است.

اعتراض کارگران شهرداری همدان
یازدهم اسفند ماه-کارگران شهرداری همدان ۴ ماه است که حقوق نگرفته اند.درایام پایانی سال کارگران شهرداری به سبب دریافت نکردن چند ماه از حقوق، در شرایط نامناسبی قرار دارند.

اعتصاب کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس
دهم اسفند ماه- حدود ۱۰۰۰ کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در شرکت‌های پیمانکاری مختلف مشغول به کار هستند، در اعتراض به چهار ماه مطالبات مزدی تجمعات اعتراضی ترتیب داده و اعتصاب کردند. این اعتصاب با پرداخت دو ماه از مطالبات مزدی پایان یافت.

خواسته‌های پرستاران کشور 
دهم اسفند ماه- ایجاد شرایط مطلوب٬ افزایش دستمزد وامنیت شغلی از خواسته های پرستاران سراسر کشور است. پرستارانی که در قالب تبصره‌های ۳، ۴ و ۵ به صورت شرکتی و یا پیمانی استخدام شده‌اند دغدغه استخدام رسمی دارند، این افراد باید به ردیف استخدامی تبدیل شوند.

نابودی تولید ملی و افزیش شمار دستفروشان 
دهم اسفند ماه- وقتی فرصتهای شغلی در بخشهای کشاورزی و صنعت از دست می روند عده‌ای ناچار می‌شوند در قالب دستفروشی امرار معاش کنند و این عده جزو اقتصاد غیررسمی هستند.گسترش پدیده دستفروشی ناشی از نبود اشتغال در بخش‌های صنعت و کشاورزی بوده و همچنین نشان دهنده بحران ساختاری در اقتصاد کشور است.

اعتراض کارگران قند فسا به اخراج های دستجمعی 
دهم اسفند ماه- ۶۰۰ نفر از کارگران کارخانه اخراج و یا زودتر از موعد بازنشسته شده‌اند. در حال حاضر، فقط ۲۵ کارگر شرکتی در کارخانه مشغول به کارند که با تعطیلی کامل کارخانه، نگران از امنیت شغلی‌ خود هستند. طرح طبقه بندی کارگران کارخانه در طول سالهای گذشته به درستی اجرا نشده و دیده می‌شود کارگری که ۳۰ سال کار کرده فقط ۱۲ سال سابقه کار دارد.

مبارزه زحمتکشان برای افزایش دستمزد ادامه دارد
دهم اسفند ماه- یکی از نمایندگان کارفرمایی در جلسه روز۹ اسفند اصرار داشت که کارعلمی و کار‌شناسانه بر سر سبد معیشت امسال به نتیجه نمی‌رسد؛ و بهتر است امسال نیز با چانه زنی مزد سال آینده را مشخص کنیم! این ترفند کهنه کارفرمایان و صاحبان سرمایه است و مشخص است که می‌خواهند از افزایش عادلانه دستمزد‌ها جلوگیری کنند.

مبارزه کارگران فاز ۱۹ منطقه ویژه پارس جنوبی- عسلویه
دهم اسفند ماه- کارگران شاغل در پروژه‌های فاز ۱۹ منطقه ویژه عسلویه که حداقل تا سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده از پیمانکاری که در استخدام آن هستند طلبکارند, دست از کار کشیده و مجددا اعتصاب را از سر گرفتند.

اعتراض کارگران شرکت صنایع اسوه ایران
دهم اسفند ماه- شرکت صنایع اسوه ایران حدود ۱۲ کارگر قرارداد موقت دارد که در سه ماه گذشته دستمزد نگرفته‌اند. علاوه بر این سنوات وسهم ۴ درصدی مشاغل سخت وزیان آور هنوز از طرف کارفرما پرداخت نشده است.خواست کارگران این واحد پرداخت هرچه سریعتر مطالبات بر حقشان است.

هنرمندان عرصه موسیقی خواهان امنیت شغلی هستند 
نهم اسفند ماه-هنرمندان و نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران بعد از یکسال هنوز قرارداد درستی در دست ندارد.ارکستر سمفونیک تهران در تمام ۱۲ ماه با مشکلات مختلف مالی روبرو است.تنها ۸۰۰ میلیون از پنج ونیم میلیارد بودجه مصوب دولت به حساب بنیاد رودکی واریز شده و همین مسئله باعث شده حقوق نوازندگان به تعویق بیافتد.

فاصله جدی بین حداقل دستمزد با خط فقر 
نهم اسفند ماه- بحث های کمیته دستمزد شورای سه جانبه مشورت ملی (نهادی که با توافق شورای عالی کار تشکیل شده است) با استناد به جداول و داده های آماری از سبد هزینه های خانوار و میزان تورم هریک از اقلام این سبد و محاسبات و فرمول های اقتصادی همه نشان از فاصله جدی بین حداقل دستمزد کنونی با خط فقر مطق و نسبی دارد.

تمرکز مشاغل صنعتی در ۷ استان کشور
نهم اسفند ماه-مطابق بررسی مرکز آمار ایران تمرکز مشاغل صنعتی در ۷ استان کشور است؛ بررسی جداول آماری عملکرد استان ها در حوزه اشتغال صنعتی نشان می دهد که ۳۰.۴۶ درصد از کل اشتغال در کارگاه های ۵۰ نفر و بیشتر کارکن فقط در پایتخت متمرکز بوده و پس از آن نیز بیشترین درصد مربوط به استان اصفهان با ۱۱.۶۲ درصد کارگاه صنعتی بود.همچنین ۵.۰۹ درصد در استان آذربایجان شرقی، ۶.۷۹ درصد در خراسان رضوی، ۶.۰۲ درصد در خوزستان، ۵.۵۲ درصد در قزوین و ۶.۰۳ درصد نیز در استان مرکزی تمرکز دارند.

سنوات کارگران پرداخت نمی شود 
نهم اسفند ماه-در برخی از بنگاه های خصوصی و بعضاً دولتی با انعقاد قراردادهایی کوتاه مدت برای کارهای بلندمدت، بدون توجه به جایگاه سنوات و تجربه در تعیین مزد منصفانه اقدام به پرداخت مزدهایی می کنند که علی الظاهر از هزینه های آنها می کاهد.

حمایت دولت از کارفرمایان در شورای عالی کار 
نهم اسفند ماه-نمایندگان کارفرمایی در جلسات تعیین مزد ۹۵ در مورد محاسبه سبد معیشت کارگران از حمایت دولت برخوردار هستند.۶۳۰ هزار تومان اعلام شده توسط نمایندگان کارفرمایی فقط مربوط به هزینه‌های اقلام خوراکی سبد معیشت است و هزینه سبد جامع معیشت بسیار بیش از این مقدار است

اعتراض کارگران فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی-عسلویه
نهم اسفند ماه- بیش از هزار کارگر فاز‌های ۲۰ و ۲۱ که در شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند، حداقل چهارماه معوقات مزدی دارند. پیمانکاران از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفته‌اند.این عدم پرداخت مطالبات کارگران در آستانه سال نو در شرایطی انجام می‌شود که کارگران پارس جنوبی -عسلویه از مزایای آخر سال مانند عیدی نیز محرومند.

مبارزه کارگران کارخانه کاشی کسری سنندج 
نهم اسفند ماه- مدیریت کارخانه در ماه‌های گذشته مطالبات مزدی کارگران را به بهانه کمبود نقدینگی و کسادی بازار صادرات کاشی پرداخت نکرده و ۸۸ کارگر کاشی کسری در سنندج را از اول اسفندماه به مرخصی اجباری فرستاده است.

اعتصاب و ادامه اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه
نهم اسفند ماه- کارگران این مجتمع در ادامه اعتراضات هفته گذشته دوباره دست از کار کشیدند و در مقابل ساختمان اداری مجتمع تجمع کردند. کارگران معترض این کارخانه با بیان اینکه ما مخالف خصوصی سازی هستیم؛ معتقدند تا کنون این سیاست‌ها اثرات منفی بر وضعیت شغلی و معیشتی کارگران داشته است. کارفرما دستمزد ماه‌های دی و بهمن سال جاری و نیز پاداش پایان سال را به کارگران پرداخت نکرده است.

اعتراض کارگران کارخانه فولاد البرز
نهم اسفند ماه- قرارداد کار حدود ۵۵ تن از کارگران قرار دادی و باسابقه کارخانه فولاد البرز از ابتدای ماه جاری (اسفند ماه) تمدید نشده است. علاوه بر تعویق هشت ماه حقوق، از اردیبهشت ماه سال جاری حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده به طوریکه چهار الی ۵ ماه از سال دفترچه‌های درمانی خانواده‌های کارگران فاقد اعتبار است.

مطالبات کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی
نهم اسفند ماه- بیش از هزار و ۴۰۰ نفر معدن کار در حال حاضر به غیر از دو ماه معوقات مزدی مربوط به دی وبهمن ماه، بابت ۱۶ ماه حق بیمه نیز از کارفرما طلبکارند. خواست کارگران پرداخت مطالبات به تأخیر افتاده و پرداخت عیدی تا ۲۵ اسفند ماه است.

تجمع اعتراضی کارگران فازهای ۱۴، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ منطقه ویژه عسلویه
هشتم اسفند ماه- در منطقه ویژه پارس جنوبی-عسلویه پیمانکاران هنوز از پرداخت مطالبات کارگران خوداری می کنند ؛به همین دلیل کارگران از روزهای گذشته برای دریافت معوقات مزدی خود تجمعات اعتراضی را برپا کرده‌ادند.

اعتراضی کارگران کارخانه نیک نخ سمنان
هشتم اسفند ماه- با گذشت دو سال از اخراج ۵۰ نفر از کارگران کارخانه نیک نخ سمنان، هنوز مطالبات حقوقی از جمله حق سنوات کارگران تعدیل شده پرداخت نشده است.کارفرما در زمان شروع به اخراج و تعطیلی کارخانه از کارگران برگه سفید امضای تسویه حساب دریافت کرده بود.

خواست کارگران ساختمانی شهریار
هشتم اسفند ماه- اداره بیمه تامین اجتماعی این شهرستان در مورد بکار گیری تشکلات صنفی کارگری ساختمانی برای اجرای صحیح قانون بیمه اجتماعی کارگران بخش ساختمان همکاری نمی‌کند. خواست این زحمتکشان بهبود مستمرمحیط کار و تامین امنیت شغلی‌ است.

مطالبات پرداخت نشده کارگران راه آهن 
هشتم اسفند ماه- میزان معوقات مزدی کارگران پیمانکاری راه آهن – رجا- که در بخش‌های مختلف فنی و مهمانداری مشغول به کار هستند، بین دو تا چهار ماه متغیر است. آنها در این مدت دستمزدی دریافت نکرده اند.

مبارزه کارگران منطقه ویژه پارس جنوبی -عسلویه
ششم اسفند ماه- روز پنجشنبه ششم اسفند ماه جمعی از کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های فاز ۱۴ منطقه ویژه عسلویه در پی پرداخت نشدن معوقات مزدی، تجمع خود را از سر گرفتند. کارگران نزدیک به هشت ماه معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند.

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران
ششم اسفند ماه- کانون صنفی معلمان ایران در ارتباط با صدور حکم سنگین زندان برای دبیر کل کانون اعلام کرد؛خواسته ی مشخص ما در حال حاضر تجدید نظر در احکام تمامی معلمان دربند، آزادی آنان و پایان دادن به برخوردهای فراقانونی نسبت به تمدید پروانه کانون است.

اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن غرب
پنجم اسفند ماه- پس از آنکه این کارخانه فعالیت خود را در بخش «گندله سازی» متوقف کرد؛ ۱۵۰کارگر در دو مرحله با یک ونیم ماه معوقات مزدی بیکار شدند.کارفرما هنوزسنوات سال ۹۳ تمامی کارگرانی که در آن زمان مشغول کار بودند را تسویه حساب نکرده است.

منابع مورد استفاده :ایسنا -ایلنا-ایرنا -مهر-اعتماد- شرق
احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!