مشاورِ رژیمِ ایران در آمریکا به اتهامِ نقضِ تحریم‌ها بازداشت شد

احمد شیخ‌زاده، مشاورِ نمایندگیِ جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک، به اتهامِ نقضِ قوانینِ آمریکا بر ضدِ معامله با رژیمِ جمهوری اسلامی دستگیر شد.

به گزارشِ «رویترز»، شیخ‌زاده که شصت‌ساله است و از شانزده‌سالگی در آمریکا زندگی کرده و خانواده‌اش در ایران از سرمایه‌دارنِ عمده هستند، سه هفته پیش به هفت اتهام از جمله توطئه برای دور زدنِ تحریم‌های آمریکا بر ضدِ جمهوری اسلامی، پول‌شویی، و شانه خالی کردنِ از پرداختِ مالیات بازداشت شد. هشتصد هزار دلار از اموال شیخ‌زاده نیز بلوکه شده است.

بر اساسِ دادخواستِ دادگاهِ نیویورک، شیخ‌زاده به طورِ مستمر از نمایندگیِ جمهوری اسلامی در سازمانِ ملل حقوق دریافت می‌کرده. وی از حسابِ بانکی که به آن پول ریخته می‌شده برای معامله با کسانی که می‌خواستند در ایران سرمایه‌گذاری کنند استفاده می‌کرده. وی به‌همچنین از طریقِ این حساب پول به ایران منتقل می‌کرده تا هوادارانِ معامله را تغذیه کند.

دادگاه سه میلیون دلار وثیقه برای آزادیِ مشروطِ شیخ‌زاده تعیین کرده است. این وثیقه قرار است از محلِ اموالِ غیرمنقولِ برادرِ شیخ‌زاده که در دانشگاه نیویورک کار می‌کند پرداخت شود. با این وجود، دادگاه شیخ‌زاده را از رفتن به نمایندگیِ جمهوری اسلامی و همچنین ارتباط با کارکنانِ این نمایندگی بازداشته مبادا او به آنجا پناهنده شود.