رضا پهلوی: نباید مردم را دست‌کم گرفت

خودنویس ـ شاه‌زاده رضا پهلوی، رئیس شورای ملی ایران در گفتگو با برنامه آبانگان، بر اهمیت نقش آموزش و اطلاع‌رسانی برای آشنا شدن مردم با واقعیت‌ها در مورد وضعیت منابع طبیعی، خشک‌سالی و راه‌های مقابله با آثار بحران آب تاکید کرد.

به اعتقاد رضا پهلوی، آگاهی دادن به جامعه در مورد اهمیت منابع طبیعی از کودکی باید شروع شود: «درک طبیعت و اهمیت آن، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی...باید از کودکی آغاز شود.» رئیس شورای ملی ایران همچنین معتقد است که رسانه‌ها باید اطلاعات و دانسته‌ها را به طرق مختلف در سطح جامعه گسترش دهند، چه چاپی و چه الکترونیکی.

رضا پهلوی همچنین به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در روزگار فعلی اشاره کرد و گفت که اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آمادگی لازم در میان افراد ایجاد کرد که مشکلات محلی را حل کرد و یا حتی از بروز یک صانحه جلوگیری کرد.

در مورد نظارت مردمی بر طرح‌های بزرگ دولتی گفت: «مردم، خرد و عقل‌شان به این چیزها می‌رسد و نباید مردم را دست‌کم گرفت. من هیچوقت مردم را در هوشی که دارند، دست‌کم نمی‌گیرم؛ موضوع این است که چقدر می‌توان توان‌مندشان کرد. توان‌مندی به عنوان یک حق سیاسی است که در جوامع پیشرفته، امکان اجرای خیلی از مسائل را می‌دهد. نه فقط یک حق به عنوان مفهوم آزادی سیاسی، ولی یک توان‌مندی به مفهوم اجرای‌اش.»

رئیس شورای ملی در ادامه افزود: «من فکر می‌کنم اگر بسیاری از هم‌میهنان ما، اگر توان‌مندی‌اش را داشته باشند، بسیار بهتر از دولت‌مان می‌توانند به این کارها بپردازند؛ اگر [امکان] مشارکت به آنها بدهیم، و اگر امکاناتش را برای‌شان فراهم کنیم، و حتی مقدار زیادی از مسوولیت‌هایی که به گردن دولت‌ها می‌تواند بیافتد، خود مردم ابتکار عمل نشان بدهند و این کار را به عهده بگیرند، بسیاری از کارها و مشکلات روزانه دولت را کمتر می‌کند و دولت خیلی بهتر می‌تواند به مسائل کلیدی بپردازد. بنابراین این یک مساله بسیار کلیدی است که امیدوارم بتوان به اجرا گذاشت...و به این رشد فکری جامعه چه به مفهوم اجتماعی‌اش و چه به مفهوم سیاسی‌اش رسیده باشیم، که به سراغ توان‌مند کردن و امکانات بیشتر دادن به جامعه برسویم، وگرنه این مساله‌ای نیست به عقل‌شان نرسد...در دنیای امروز، ارتباطات این کار را کاملا تسریع کرده به شکلی خیلی وسیع‌تر و گسترده‌تر می‌توان اطلاع‌رسانی کرد.»