اخباروگزارشات کارگری19اسفند1394

پرونده قضایی کارگران مجتمع مس خاتون آباد و معادن سنگ آهن بافق وطزره مختومه باید گردد
- در دویست و پنجاه و چهارمین نشست شورای عالی کار حداقل دستمزد سال95کارگران تعیین شد!
- تجمع کارگران کارخانه آلومینیوم هرمزآل مقابل استانداری هرمزگان دراعتراض به پایمال شدن حقوقشان پس از واگذاری به بخش خصوصی!
- بیانیه ی کانون نویسندگان ایران درباره ی صدور احکام سنگین زندان برای فعالان کارگری و مدنی
- ادامه وگسترش اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نسبت به خصوصی سازی!
تجمع اعتراضی کارگران نی بر مجتمع نی شکر هفت تپه برای چندمین بار در ماه جاری!

کارگران نی بربا مسدود کردن درب‌های واحد آسیاب مانع ورود کامیون‌ها به کارخانه شدند!

- اعتصاب سه روزه کامیون داران شرکت ره سازان کانال آب کشاورزی بخش بن رود!

- تجمع کارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی فرمانداری ویژه خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان!

-3ماه حقوق وعیدی کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس کماکان پرداخت نشده است!

- عدم پرداخت6ماه مطالبات پرستاران!

- دستمزد 300کارگرنساجی الگانت با تاخیر3تا4 ماهه پرداخت می‌شود!

-14 هزار کارگر ساوجی در معرض ریسک بالای خطرات حوادث شیمیایی

- سه تن از کارگران آسیب دیده تصادف سرویس رفت وآمد درعسلویه به شیراز منتقل شدند!

- سقوط در چاه جان 2 نفر را در دلیجان گرفت

- راهپیمایی سراسری در شهرهای فرانسه در اعتراض به طرح اصلاحات قانون کار

- اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه همزمان با اعتراضات سراسری به اصلاحات قانون کار

در دویست و پنجاه و چهارمین نشست شورای عالی کار حداقل دستمزد سال95کارگران تعیین شد!

بامداد چهارشنبه 19اسفند ماه، دویست وپنجاه چهارمین نشست شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت،کارفرمایان خصوصی وتشکل های دست سازحکومتی با توافق بر سر افزایش 14درصدی حقوق کارگران در سال 95 ، به پایان رسید.

با این حساب حداقل حقوق کارگران که در سال 94 ، مبلغ 712425تومان بود با افزایش 14درصدی ، به 812165 تومان در سال 95 افزایش می‌یابد.

بنا به گزارشات منتشره بتاریخ19اسفند،در این نشست که ریاست آن را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برعهده داشت، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، معاونان وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی حضور داشتند. علاوه بر این نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی و قلابی کارگری هم به عنوان دو ضلع دیگر شورای عالی کار در این نشست به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

این نشست از ساعت 18 بعدازظهر روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد. دولت و کارفرمایان خصوصی در اواسط چانه‌زنی خود پیشنهاد افزایش 12 درصدی را مطرح کردند اما نمایندگان تشکل های وابسته کارگری روی رقم 15 درصد برای افزایش حداقل مزد سال 95 تأکید داشتند.

براساس این گزارش همچنین در این نشست، حق مسکن بدون تغییر همان 20 هزار تومان، بن کارگری 110 هزار تومان بدون تغییر و پایه سنوات نیز همان ماهانه رقم 30 هزار تومان باقی ماند که روزانه هزار تومان محاسبه خواهد شد.

حداقل دستمزد در سال 1395روزانه 270722 ریال تعیین شد. 

تصویرمصوبه:



تجمع کارگران کارخانه آلومینیوم هرمزآل مقابل استانداری هرمزگان دراعتراض به پایمال شدن حقوقشان پس از واگذاری به بخش خصوصی!

بیش از 500 نفر از کارگران کارخانه هرمزآل که بعد از ظهر چهارشنبه19اسفند در اعتراض به مشکلات مدیریتی این واحد صنعتی ،مقابل استانداری هرمزگان تجمع کرده بودند، پس از مذاکره و توافق نمایندگان آنان با معاون استاندار هرمزگان محل را ترک کردند.

به گزارش 19اسفندایرنا، تجمع کنندگان با اعلام نارضایتی از عملکرد مدیریتی این مجموعه پس از واگذاری آن به بخش خصوصی، با امضای توماری خواستار رسیدگی به وضعیت این واحد تولیدی شدند.

به گفته تجمع کنندگان، در واگذاری این کارخانه که بر اساس اصل 44انجام شده تخلفات قانونی روی داده و پس از تحویل آن به بخش خصوصی، حقوق کارکنان به شیوه های مختلف نادیده گرفته شده یا از بین رفته است.

این عده همچنین در بیانیه جداگانه ای، خواسته ها و دلایل نارضایتی خود را شرح داده و در اختیار رسانه ها و مسئولان استانداری هرمزگان قرار دادند.

در این بیانیه پرداخت نشدن حق بیمه تکمیلی کارکنان از سوی کارفرما با وجود کسر آن از حقوق پرسنل به عنوان یکی از دلایل نارضایتی اعلام شده است.

واریز پاداش های مصوبه هیات مدیره و دادن سبد کالای عید و همچنین ارائه گزارش شفاف از صندوق قرض الحسنه، شفاف سازی سهام ترجیحی و ...از دیگر درخواست های فهرست شده در این بیانیه است.

تعهد مالک جدید برای تعدیل نشدن نیروها، تامین امنیت شغلی نیروهای خدماتی با لغو قرارداد موقت و تعهد خریدار جدید برای تجزیه نشدن شرکت نیز از دیگر بندهای درخواستی کارکنان در بیانیه یاد شده است.

حدود یک ماه قبل نیز فراخوان تجمع پنج هزاری نفری کارکنان و خانواده های آنان در بیستم بهمن در فضای مجازی منتشر شد که با توجه به مقارن شدن آن با سالگرد پیروزی انقلاب به زمان دیگری موکول شد.

بهروز اکرمی،معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان چهارشنبه شب پس از مذاکره با نمایندگان تجمع کنندگان گفت: در نشست امروز (چهارشنبه) با نمایندگان کارکنان، مشکلات آنان مورد بررسی قرار گرفت و هفته آینده نیز مالک این واحد صنعتی به استانداری دعوت می شود تا گفته های هر دو طرف شنیده شود.

بیانیه ی کانون نویسندگان ایران درباره ی صدور احکام سنگین زندان برای فعالان کارگری و مدنی

علی امیرقلی 21 سال، آرش صادقی 19 سال، محمود صالحی 9 سال، گلرخ ابراهیمی ایریایی 6 سال، اسماعیل عبدی 6 سال، جعفر عظیم زاده 6 سال، داود رضوی 5 سال، بهنام موسیوند 1 سال (و 2 سال تعلیقی)، نوید کامران 1 سال، رضا شهابی 1 سال، عثمان اسماعیلی 1 سال و... . اینها احکام زندان است که در ماه های اخیر در کمال «گشاده دستی» نثار فعالان کارگری و اجتماعی و مدنیِ نام برده شده است، احکامی حیرت انگیز که فقط و فقط با هدف به تسلیم کشاندن این فعالان از طریق بالابردن هزینه ی فعالیت های کارگری و سیاسی و تشدید فضای اختناق و سرکوب صادر شده است، و در مواردی نیز با تحمیل تبعید و درواقع نفی بَلَد به این فعالان آنان را ناگزیر به مهاجرت از کشور می کند.

طُرفه آن که فعالیت هایی که دستاویز این محکومیت های سنگین قرارگرفته حتی بر اساس «لایحه ی جرم سیاسی»، که این روزها مورد بحث مجلس است و قرار است تصویب شود، جرم به شمار نمی آیند و، به تعبیر حقوقی، فاقد وصف مجرمانه اند. شگفت-انگیزتر، همزمانیِ صدور این احکام با فضای انتخابات اخیر مجلس است، فضایی که در آن از «مردم سالاری» و «حق رأی» برای آحاد مردم فراوان سخن به میان آمد و حتی «مخالفان نظام» به شرکت در انتخابات دعوت شدند.

کانون نویسندگان ایران به این احکام اعتراض می کند، آنها را ظالمانه می داند و خواهان آزادی تمام فعالان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عقیدتیِ دربند است. آزادی بیان حق مسلم این فعالان است و کانون بر اساس منشور خود موظف است از آزادی بیان همگان بی هیچ حصر و استثنا دفاع کند.

کانون نویسندگان ایران

18 اسفند 1394

ادامه وگسترش اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نسبت به خصوصی سازی!

تجمع اعتراضی کارگران نی بر مجتمع نی شکر هفت تپه برای چندمین بار در ماه جاری!

کارگران نی بربا مسدود کردن درب‌های واحد آسیاب مانع ورود کامیون‌ها به کارخانه شدند!

در پی تشدید اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه،صبح امروز جمعی از کارگران «نی بر» در اعتراض به خصوصی سازی وعدم دریافت حقوق مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کرده‌اند.

بر اساس گزارش یکی دیگر از کارگران ،امروز صبح کارگران نی بر با مسدود کردن درب‌های واحد آسیاب کارخانه مانع ورود کامیون‌های حامل خوراک نی به آسیاب شده‌اند.

به گزارش19اسفند ایلنا، تعداد ۲۰۰نفر از مجموع بیش از ۵۰۰ کارگر فصلی که به کار بریدن نی‌شکر در مجتمع کشت و صنعت هفت تپه اشتغال دارند، برای چندمین بار در ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این واحد تولیدی وتاخیر در پرداخت دستمزد مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کردند.

این کارگران می‌گویند چند سال است که کارفرمای مجتمع نی شکر هفت تپه به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و بیمه آنان را با تاخیر پرداخت کرده است.

کارگران نی برمدعی‌اند، با بحرانی شدن وضعیت مجتمع و اینکه قرار است به بخش خصوصی واگذار شود در این میان به وضعیت شغلی کارگران نی بر وهمچنین مطالبات حقوقی آنان مشخص نیست.

بر اساس گزارش یکی دیگر از کارگران ،امروز صبح کارگران نی بر با مسدود کردن درب‌های واحد آسیاب کارخانه مانع ورود کامیون‌های حامل خوراک نی به آسیاب شده‌اند.

کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه پیش از این تاکید کرده بودند تا زمانی که پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکنند به تجمع اعتراضیشان ادامه می‌دهند.

اعتصاب سه روزه کامیون داران شرکت ره سازان کانال آب کشاورزی بخش بن رود!

اعتصاب ۳ روزه بیش از ۱۰۰کامیون دار کمپرسی شرکت ره سازان کانال آب کشاورزی بخش بن رود به پایین بودن نرخ کرایه انجام گرفت.

به گزارش19اسفند اصفهان شرق به نقل از منابع آگاه، جمعی از کامیون داران که تعداد آن به صد نفر می رسید، در واکنش به پایین بودن نرخ کرایه، اعتصاب کردند. به گفته رانندگان این شرکت به علت کمبود میزان کرایه این اعتصاب صورت گرفته و تا ۳روز ادامه دارد.

تجمع کارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی فرمانداری ویژه خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان!

روزچهارشنبه19اسفند، کارگران کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه خرمشهر، زدند.

به گزارش19اسفندایرنا، بیش از 50 نفر از کارگران و کارکنان کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر برای مطالبه حق و حقوق خود، روز چهارشنبه برای چندمین بار پیاپی مقابل فرمانداری خرمشهر اجتماع اعتراضی داشتند.

برپایه این گزارش،سال ها از تعطیلی شرکت صابون سازی خرمشهر به دلایل نامعلوم و مبهم می گذرد، این کارخانه با برند یاس یکی از تولیدکنندگان مرغوب ترین نوع مواد شوینده کشور بود که دهه 70 توانست در جایگاه صادرکننده نمونه به کشورهای منطقه ظاهر شده و حتی در بازارهای اروپا نیز رقابت کند.

بنیادشهید که متولی این شرکت به شمار می آمد سال 87 آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، سال 90 درحالی که همچنان این شرکت بازار داخلی و کشور همسایه یعنی عراق را در اختیار داشت اعلام ورشکستگی و تعطیلی کرد که نتیجه آن اخراج کارگران بومی بسیاری با حقوق معوق بود.

این کارگران در چندین مرحله برای احقاق حق خود اعتراض کردند و تاکنون به حق خود نرسیدند.

بیش از 50 نفر از کارگران و کارکنان کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر برای مطالبه حق و حقوق خود، روز چهارشنبه برای چندمین بار پیاپی مقابل فرمانداری خرمشهر اجتماع اعتراضی داشتند.

به گفته حاضران در این اجتماع، شرکت صابون سازی خرمشهر در تاریخ 18 بهمن ماه سال جاری به مزایده گذاشته شد که پس از آن شرکت برنا تجارت که صاحب قبلی آن ولی با برند دیگری وارد شده بود، برنده مزایده شد و مقرر شد که تا هجدهم اسفندماه جاری به میزان 100 میلیارد ریال به حساب دولت واریز کند.

حاضران در این اجتماع گفتند:این شرکت تاکنون، تنها 20 میلیارد ریال به حساب دادگستری واریز کرده، در حالی که بر اساس دستور قضایی دادگستری خرمشهر حداقل باید حق و حقوق کارگران به میزان 40 میلیارد ریال پرداخت شود تا فعالیت مجدد شرکت از سر گرفته شود.

این کارگران افزودند:مالک این شرکت از دادگاه تقاضا کرده که میزان اعتبار مذکور را به شیوه اقساطی پرداخت کند ولی دادگستری با تقاضای آن موافقت نکرده است.

کارخانه صابون سازی خرمشهر سال 87 از سازمان بنیاد شهید منفک شده و به بخش خصوصی واگذار شد، کارفرمای کارخانه جدید به دلایل مشکلات مدیریتی نتوانست مطالبات مزدی و بیمه ای کارگران را پرداخت کند.

این واحد تولیدی حدود سه سال به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل است و کارگران در این مدت توانسته اند بخشی از حقوق خود را از طریق شکایت به مراجع قانونی و از طریق فروش دارایی های کارخانه دریافت کنند.

تعداد کارگران صابون سازی خرمشهر 120 نفر مشغول به کار بوده اند.

کارخانه تعطیل شده صابون سازی خرمشهر دارای 11مخزن است که در 4مخزن آن ضایعات نفتی با غلظت و خورندگی بالا نگهداری می شود، بر اساس اعلام سازمان محیط زیست نگهداری این نوع از ضایعات نفتی آن هم بدون مجوز آن سازمان جرم محسوب شده و قابل پیگرد است.

خورندگی بالای این مواد و بارندگی های متعدد سبب پوسیدگی مخازن و نشت ضایعات نفتی به داخل محوطه و درنتیجه به وجود آمدن بوی نامطبوع می شود، اهالی مناطق حاشیه شهر مانند عباره، منیخ و ام تلول نیز از بوی نامطبوع آن رنج می برند.

3ماه حقوق وعیدی کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس کماکان پرداخت نشده است!

مطالبات مزدی بیش از هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس، از دی ماه پرداخت نشده است.

به گزارش19اسفندایلنا،جمعی از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.

از قرار معلوم، دستمزد این کارگران از دی ماه پرداخت نشده است و در عین حال این کارگران علاوه بر دستمزد، در روزهای پایانی سال، در انتظار دریافت عیدی نیز هستند.

به گفته این کارگران، بیش از هزار کارگر در شرکت های زیرمجموعه پالایشگاه خلیج فارس مشغول به کار هستند که مطالبات مزدی آنها پرداخت نشده است و کارفرمایان وعده داده اند در روزهای باقیمانده تا پایان سال، نسبت به پرداخت معوقات اقدام نمایند.

این کارگران در هفته های گذشته در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی، تجمعات اعتراضی ترتیب داده بودند.

عدم پرداخت6ماه مطالبات پرستاران!

قائم مقام سازمان نظام پرستار، عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صورت متغییر6، 8، 9 و یا 10 ماه است که معوقات پرستاران را پرداخت نکرده‌اند که این مساله موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای پرستاران شده است.

به گزارش19اسفند آنا،محمد شریفی مقدم با بیان اینکه به طور متوسط اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از مرداد ماه تاکنون معوقات پرستاران را پرداخت نکرده‌اند، گفت: تعداد محدودی از بیمارستان‌ها از اسفندماه سال 93 معوقات پرستاران را پرداخت نکرده‌اند اما اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی تا مرداد سالجاری کارانه و اضافه کاری پرستاران را پرداخت کرده‌اند و هنوز معوقات 6 ماهه دوم را به پرستاران بدهکار هستند.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری افزود: وقتی علت را از دانشگاه‌ها پیگیری می‌کنیم آنها اعلام می‌کنند وزارت بهداشت منابعی در اختیار آنها نگذاشته است و وقتی سراغ وزارتخانه می‌رویم آنها طلب خود از بیمه‌ها را بهانه این عدم پرداخت اعلام می‌کنند و در نهایت نیز بیمه‌ها افزایش تعرفه در طرح تحول سلامت و کمبود منابع را دلیل ناتوانی خود در پرداختی بیمارستان‌ها اعلام می‌کنند.

وی عنوان کرد: بیمار در بیمارستان کم‌تر از 10 درصد فرانشیز پرداخت می‌کند که بقیه این مبلغ (حدود 90 درصد) توسط سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود که با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه‌های پزشکی سهم پرداختی بیمه‌ها به صورت چشم‌گیری افزایش یافته و این در حالی است که در اجرای این طرح هیچ‌گونه منابعی برای پرداخت این هزینه‌ها برای بیمه تعریف نشده است به همین دلیل بیمه‌ها دیگر قادر به پرداخت سهم خود نیستند.

شریفی مقدم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیش از 60 درصد پرداختی بیمه به بیمارستان‌ها سهم پزشکان عضو هیات علمی است، گفت: درصدی از این پرداختی سهم بیمارستان و حدود 27 درصد سهم تمام کادر غیرپزشکی شامل پزشکان عمومی، آزمایشگاه، رادیولوژی، بینایی سنجی، نگهبانی، خدمات و ... است که از این مقدار حدود 10 تا 15 درصد سهم پرستاران است که در 6 ماه دوم سال پرداخت نشده است.

دستمزد 300کارگرنساجی الگانت با تاخیر3تا4 ماهه پرداخت می‌شود!

کارگران کارخانه نساجی «الگانت» سمنان دستمزد خود را با سه تا چهار ماه تاخیر دریافت می‌کنند.

به گزارش19اسفندایلنا،این منابع کارگری گفته‌اند کارخانه الگانت که در زمینه تولید انواع پارچه‌های پرده‌ای فعالیت دارد حدود ۳۰۰کارگر دارد که هر ماه حقوقشان با تاخیر سه تا چهار ماهه پرداخت می‌شود.

به گفته یکی از کارگران این واحد تولیدی در طول ماههای گذشته کارگران تنها مبالغی را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.

اوبا بیان اینکه بازار فروش محصولات این واحد تولیدی مطلوب است در ادامه افزود: کارخانه الگانت که با سرمایه گذاری مشترک دو کشور ایران وترکیه در شهر سمنان احداث شده سالانه دو میلیون مترمربع پارچه پرده‌ای آشپزخانه، پذیرایی، نشیمن و اتاق‌های کودک تولید می‌کند که بخش عمده این محصولات را به کشورهای ترکیه، قزاقستان، ازبکستان و روسیه صادر می‌شود.

14 هزار کارگر ساوجی در معرض ریسک بالای خطرات حوادث شیمیایی

معاون دارو و درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: 14 هزار نفر از جامعه کارگری شهرستان ساوه با ریسک بالای خطرات حوادث شیمیایی مواجهند.

به گزارش 19اسفندایسنا،ناصرعباسی دزفولی در سمینار آموزشی نقش قوانین و استانداردها در مدیریت و کنترل حوادث شیمیایی در دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: این تعداد کارگر در 150 شرکت تولیدی و صنعتی شهرستان ساوه اشتغال دارند.

وی بیان کرد: ساوه دارای بزرگترین شهر صنعتی کشور با فعالیت 380 واحد صنعتی و تولیدی است که صنایع شیمیایی متعددی در آن فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: باید عزم ویژه‌ای برای تعریف و عمل کردن به استانداردهای خاص در حوزه صنایع شیمیایی بکار بست تا نه تنها کارگران بلکه ساکنین منطقه نیز در معرض خطر نباشند.

عباسی دزفولی خواستار نظارت دقیق کارشناسان بهداشت حرفه‌ای کارخانجات به مرحله تولید و دفع و امحای مواد شیمیایی شد تا این حوزه مشکل ساز نشود.

او تصریح کرد: علاوه بر رعایت قوانین استاندارد لازم است با ارائه سیستم کنترل دقیق راهکارهای لازم را برای پیشگیری از بوجود آمدن مشکلات احتمالی در این حوزه اتخاذ کرد.

وی خواستار شناسنامه‌دار شدن صنایع شیمیایی و شناسایی دقیق مواد شیمیایی به منظور مقابله با حوادث احتمالی در این حوزه شد تا کمترین تلفات جانی و مالی را داشته باشیم.

براساس این گزارش، کارشناس بهداشت حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز با اشاره به اهداف اجرای این سمینار گفت: شناسایی انبارها و محل‌های نگهداری و کارگاه‌های تولیدی و مصرفی مواد شیمیایی خطرناک، انجام اقدامات پیشگیرانه، کاهش میزان وقوع حوادث شیمیایی، آمادگی در شرایط اضطراری پس از وقوع حادثه و کاهش میزان پیامدهای بهداشتی ناشی از حوادث شیمیایی از اهداف برگزاری این سمینار است.

فاطمه خدارحمی با اشاره به استراتژی این سمینار تصریح کرد: استقرار سیستم مدیریت حوادث شیمیایی، توسعه یک نظام جامع برای پیشگیری از وقوع حوادث شیمیایی، توسعه دسترسی به اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی، آموزش و توانمندسازی افراد درگیر این برنامه، نظارت بر حسن اجرا و پیش‌بینی سازوکارهای مورد نیاز از جمله استراتژی های این سیمنار است.

وی با اشاره به برگزاری 2400 نفرساعت دوره آموزشی برای شرکت‌های صنایع شیمیایی در شهرستان تصریح کرد: تشکیل کمیته حوادث شیمیایی و تدوین چک لیست موارد خطرناک و ارسال به صنایع از دیگر اقدامات بوده است.

خدارحمی آموزش سایر گروه‌های ذیربط و تشکیل کمیته LEPC و تدوین ضوابط و الزامات برای اجرای طرح مدیریت کنترل حوادث شیمیایی را از اقدامات بعدی اعلام کرد.

سه تن از کارگران آسیب دیده تصادف سرویس رفت وآمد درعسلویه به شیراز منتقل شدند!

سه تن از کارگران مصدوم حادثه روز دوشنبه (17 اسفندماه) به دلیل حساسیت بالای پیگیری سلامت جسمانی شان به بیمارستان شیراز منتقل شدند.

به گزارش19اسفندایلنا!در پی حادثه روز دوشنبه (۱۷ اسفندماه) در فاز ۲ عسلویه که منجر به واژگون شدن سرویس حمل و نقل کارگران پتروشیمی مخازن سبز عسلویه شد، مدیر پروژه شرکت پتروشیمی مخازن سبز عسلویه اظهار داشت: خوشبختانه در این حادثه فوتی نداشتیم و از ۳۶ کارگر آسیب دیده این حادثه، ۳ تن از مصدومان به دلیل حساسیت بالای پیگیری سلامت جسمانیشان به بیمارستان شیراز منتقل شدند.

حسین افسردر ادامه گفت: در جریان این حادثه یکی کارگران مصدوم از ناحیه ستون فقرات، یک کارگر دیگر از ناحیه گردن و کارگر سوم نیز به دلیل کوفتگی بالای چشم که منجر به کوری نشده است، ابتدا در بیمارستان ۹۶ تختخوابی خمینی کنگان بستری شدند اما در ادامه برای درمان کامل‌تر به شیراز منتقل شده‌اند و باقی کارگران سالم به محل کار خود بازگشته‌اند.

وی افزود: دو کارگر دیگر نیز که از ناحیه انگشت آسیب دیدند در بیمارستان تأمین اجتماعی عسلویه مورد عمل ارتوپدی قرار گرفتند.

افسر با بیان اینکه دلیل بروز حادثه در حال بررسی است، افزود: دلیل بروز حادثه اشکال فنی از سمت ترمز یا فرمان بوده و راننده نیز موفق به کنترل اتوبوس نمی‌شود.

وی در خصوص مالکیت اتوبوس حمل و نقل کارگران اظهار داشت: شرکت شبدیز صنعت آپادانا از پیمانکارانی است که در پروژه‌های فاز ۲ اتوبوسهای حمل و نقل کارگران را اجاره کرده تا خدمات عمومی را ارائه دهد.

مدیر پروژه پتروشیمی مخازن سبز عسلویه با بیان اینکه انتخاب سرویس‌های حمل و نقل کارگران و رانندگان آن بر اساس ضوابطی و الزامات تعیین شده در مناطق ویژه است، گفت: تجهیزات نباید بیش از چند سال قدمت داشته باشد، معاینه فنی آن به طور منظم کنترل شود و رانندگان نیز مطابق عرف کشور که اجازه می‌دهد شخصی راننده باشد با تست سلامت و اعتیاد انتخاب می‌شود که سوابق همه آن‌ها موجود است.

افسر ادامه داد: روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگر از کمپ به مناطق اجرا در مسیر عمومی مشغول تردد هستند و جا به جایی آن‌ها در ۴ سرویس از کمپ اسکان به محل پروژه و برعکس انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق صنعتی مانند: پتروشیمی‌های صنعتی آمار حوادث رانندگی با وجود آنکه شمار رفت و آمد‌ها به دلیل حجم بالای پروژه‌ها با وضعیت مطلوب فاصله دارد اما این شرایط در مقایسه با آمار حوادث در مناطق غیرصنعتی از وضع بهتر برخوردار است.

سقوط در چاه جان 2 نفر را در دلیجان گرفت

فرمانده انتظامی دلیجان گفت: سقوط در چاه عمیق جان 2 نفر از شهروندان دلیجانی را گرفت.

به گزارش 19اسفندایرنا بنقل از پایگاه خبری پلیس،سرهنگ علی هاشمی افزود: گزارش مرگ 2 نفر به علت سقوط در چاه در روستایی در حوالی دلیجان شامگاه سه شنبه به مرکز فوریت های پلیس 110 اعلام شد.

وی اظهار کرد: با اعلام این خبر گروه های امدادی و ماموران انتظامی به منظور بررسی دقیق موضوع در محل حادثه حاضر شدند.

این مقام انتظامی بیان کرد: در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد اجساد مربوط به یک پدر 60 ساله و پسر 25 ساله است که هنگام لایروبی چاه 12 متری در یکی از مزارع اطراف شهرستان دلیجان در درون چاه سقوط کرده اند.

سرهنگ هاشمی گفت: اجساد توسط یکی از اعضای خانواده فوت شدگان کشف شده است و هر 2 جسد به پزشکی قانونی منتقل شدند و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی 40 هزار نفر جمعیت دارد.

راهپیمایی سراسری در شهرهای فرانسه در اعتراض به طرح اصلاحات قانون کار

اعتراض ها به طرح دولت برای اصلاحات قوانین کار در فرانسه ادامه دارد و در همین رابطه مخالفان این طرح روز چهارشنبه به دعوت اتحادیه هایی نظیر «قدرت کارگران» و «کنفدراسیون عمومی کار» به خیابان ها می آیند. قرار است در بیش از ۱۴۰ شهر اعتصاب و راهپیمایی برگزار شود.

به گزارش9مارس یورونیوز،این طرح که از سوی وزیر کار فرانسه ارائه شده و به طرح الخومری معروف است. قرار بود این طرح روز چهارشنبه در شورای وزرا بررسی شود اما در پی اعتراض ها از سوی اتحادیه های کارگری و احزاب سیاسی این امر به روز بیست و چهارم مارس موکول شده است. این طرح در صورت تصویب در شورای وزرا به پارلمان فرانسه ارائه می شود.

دولت فرانسه امیدوار است اصلاح قوانین کار بتواند بیکاری در این کشور را کاهش بدهد اما اتحادیه های کارگری و شخصیت های سیاسی می گویند این قوانین در جهت منافع کارفرمایان است و حقوق کارکنان و کارگران را تامین نمی کند.

مارتین اوبری، شهردار لیل و رهبر سابق حزب سوسیالیست فرانسه در جلسۀ اعضای رهبری این حزب این طرح را خطرناک خوانده و خواستار تغییرات اساسی در بندهای مختلف آن شده است.

تعدادی از اتحادیه ها خواهان کنار گذاشتن این طرح شده اند و از روز هفتم مارس مذاکرات با مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه را برای پیدا کردن یک تفاهم آغاز کرده اند. بندهای مربوط به ساعات کاری و تعیین سقف مستمری در صورت اخراج غیرقانونی بیش از دیگر بخش های این طرح با اعتراض روبرو شده است.

در کنار این راهپیمایی های عمومی، اتحادیۀ کارکنان راه آهن فرانسه نیز از اعتصاب در روز چهارشنبه خبر داده است. به گفتۀ این اتحادیه، همزمانی این اعتصاب با راهپیمایی در اعتراض به طرح الخومری کاملا تصادفی است چرا که تاریخ روز نهم مارس برای این اعتصاب از مدتها پیش انتخاب شده بوده است.

اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه همزمان با اعتراضات سراسری به اصلاحات قانون کار

اعتصاب سراسری یک روزۀ کارکنان راه آهن فرانسه منجر به آن شد که در روز چهارشنبه خدمات قطارهای مسافربری به یک سوم کاهش یابد. کارکنان به میزان دستمزدها و شرایط کار معترضند.

به گزارش9مارس یورونیوز،این اعتصاب با راهپیمایی سراسری در فرانسه برای اعتراض به طرح دولت فرانسوا اولاند برای ایجاد اصلاحات در قوانین کار همزمان شده است.

تاکنون طوماری با یک میلیون امضا در مخالفت با این طرح تهیه شده است و گروههای دانشجویی و دانش آ«وزان دبیرستانی نیز روز چهارشنبه در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه به معترضان پیوستند.

دولت فرانسه در تلاش است با اجرای این طرح نرخ بیکاری در این کشور را که هم اکنون بالای ۱۰ درصد است، کاهش دهد. قرار است ۲۴ مارس پارلمان این کشور، طرح اصلاح قوانین کار را به بحث بگذارد.

نوزدهم اسفندماه1394