اخباروگزارشات کارگری11فروردین1395

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی سیمان آرتا اردبیل بهمراه خانواده هایشان وتمامی اهالی روستای گرده مقابل کارخانه!
- جلیل محمدی آزاد شد!
- سال94 وکارگران استان کرمان:
مرگ یک کارگربدنبال یورش نیروهای انتظامی تا بیکار شدن چند هزار کارگر در کرمان!
- جان باختن یک کارگر جوان درشیراز بدنبال گازگرفتگی در چاه!
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی سیمان آرتا اردبیل بهمراه خانواده هایشان وتمامی اهالی روستای گرده مقابل کارخانه!

امروز11فروردین،کارگران اخراجی سیمان آرتا اردبیل بهمراه خانواده هایشان وتمامی اهالی روستای گرده شهرستان نمین از جوانان تا زنان ومردان کهنسال ازساعت6صبح دراعتراض به مدیریت شرکت نسبت به اخراج تعدادی از کارگران ساکن روستا وجذب حدود30کارگرجدیدازمناطق دیگر، دست به تجمع مقابل باسکول کارخانه زدند و از بارگیری سیمان توسط کامیون ها خودداری کردند.

بنا به گزارش تارنماهای محلی بتاریخ11فروردین،این دومین تجمع اعتراضی اهالی روستای گرده از توابع بخش مرکزی شهرستان نمین مقابل کارخانه سیمان آرتا اردبیل طی چند هفته اخیر است.

پیش از این نیز در روزهای پایانی سال93 اولین تجمعی اعتراضیشان به درگیری با نگهبانان و وارد شدن درمحوطه کارخانه کشیده شد.

به گفته معترضین این تجمعات در اعتراض به مدیریت شرکت آرتاسیمان اردبیل نسبت به اخراج تعدادی از کارگران ساکن روستا و جذب حدود30 کارگرجدید خارج از منطقه در این کارخانه،برپاشده است.

مدیران کارخانه در باره جذب کارگران جدید گفتند: این نیروها به صورت تخصصی جذب شده اند اما تجمع کنندگان می گویند که نیروهای تازه بکارگیری شده با رشته های تحصیلی کاردانی و لیسانس بوده که در سطح روستای گرده نیز این چنین افرادی با شرایط مورد نظر وجود دارد اما مدیریت کارخانه آشنایان خودرا بکار گرفته اند.

کارخانه سيمان آرتا اردبيل به فاصله 4 کيلومتری شهرستان نمين و در نزديکی روستای گرده و به مساحت 105 هکتار واقع گرديده است .

شرکت سيمان آرتا اردبيل دارای هیات مدیره ای مرکب از 5 عضو می باشد. اسامی و مشخصات اعضاء هیات مدیره و تیم مدیریتی شرکت بشرح زیر می باشد.

اعضاء هیأت مدیره
نام و نام خانوادگی
نماینده
سمت
پيیر فرانسواهسلر
شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار
رئیس هیأت مدیره
ارحمت الله روستا پور
شركت سرمايه گذاري توسعه صنايع سيمان
نائب رئیس هیئت مدیره
علی امینی
----
عضو هیئت مدیره
نیکولاس آندره ماتیس
شرکت سیمان اکباتان
عضو هیئت مدیره
احمد محمد علی خاکی
شرکت سيمان كرمان
عضو هیئت مدیره


تعداد شاغلين به تفكيك كارشناس، تكنسين، كارگر ماهر، كارگر غير ماهربقرارزیراست:

كارشناس 72، تكنسين 49، كارگر ماهر 96، كارگر غير ماهر 147

جلیل محمدی آزاد شد!

به گزارش رسیده امروز جلیل محمدی فعال کارگری با قرار وثیقه 100 میلیون تومان آزاد شد.

وی هم اکنون در راه منزل است. این فعال کارگری در آستانه 8 مارس با یورش ماموران امنیتی به منزلش دستگیر شده بود. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک آزادی جلیل محمدی خواهان آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

11 فروردین 1394

سال94 وکارگران استان کرمان:

مرگ یک کارگربدنبال یورش نیروهای انتظامی تا بیکار شدن چند هزار کارگر در کرمان!

سال ۹۴ برای جامعه کارگری بدترین سال بود زیرا هم مرگ نماینده کارگری در آن رخ داد وهم کارگران زیادی از کار بیکار شدند، ۸۵۰ واحد تولیدی ،۸ معدن ،۲ خودرو سازی ،سه کارخانه بزرگ تعطیل شده که سفال مساک نیز در بین آن ها بود که ۴۰۰ کارگر آن هم تعدیل شدند .

شاید سال ۹۴ از نظر دولتی ها سال خوبی بود و با گزارشاتی سعی داشتند تا رشد تولید را در سطح کشور به مردم اثبات کنند اما این رشد تولید نه تنها اتفاق نیافتاد بلکه باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران در واحد های تولیدی شد و حتی این بیکار شدن موجبات مرگ تعدادی از کارگران را نیز درکل کشور فراهم کرد.

شاید از نظر دولتی ها مرگ یک کارگر آن هم در زمان اعتراض به بیکار شدن و درخواست احقاق حق خود برای تعویق سه ماهه حقوقشان چندان هم مهم نباشد.

در سال گذشته شاید بدترین اتفاقات برای کارگران بیکار شدن از واحد های تولیدیشان بود اما از همه بدتر مرگ کارگری بود که به عنوان نماینده کارگران شرکت معدنی سعی در احقاق حق دیگر کارگران داشت که بسیار برای کارگران معدن سنگین تمام شد.

«محمد علی میرزایی» که در اثر برخورد با تریلر حامل زغال جان خود را از دست داد کارگری بود حدودا ۴۰ ساله ،دارای دو فرزند ، صبح ۲۶ خرداد ماه ۹۴ به همراه سایر کارگران شرکت معدنجو در اعتراض به ۳ ماه بلاتکلیفی پس از تعطیلی معدن در ابتدای جاده پابدانا حضور یافته بود.

در این تجمع اعتراضی، حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت معدنی معدنجو از ساعت ۶ صبح ۲۶ خردادماه) در اعتراض به توقف فعالیت این معدن و بیکاری بیش از ۳۵۰ کارگر با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کرده بودند.

که در همین هنگام محمدعلی میرزایی که از ناحیه چشم آسیب دیده بود و دید خوبی نداشت، ناگهان با تریلر حامل زغال که قصد عبور از بین تجمع کنندگان را داشت برخورد کرد و جان خودر ا از دست داد واین فاجعه را برای جامعه معدنی به وجود آمد.

سال گذشته بدترین سال برای معادن ذغال سنگ کرمان بود درست زمانی که شرکت ذغال سنگ تحت پوشش صندوق ورشکسته فولاد قرار گرفت ، خود این صندوق که دچار مشکلات عدیده ای برای پرداخت حقوق بازنشستگانش بود داعیه حمایت از معادن ذغال استان را بر عهده گرفت .

این سئوال مطرح بود صندوقی که سه ماهی یکبار حقوق بازنشستگان خود رابه سختی و هر بار با اعتراض بازنشستگانش پرداخت می کند چطور می تواند حق کارگران معادن را بپردازد .

همین سئوال درطول سال گذشته بیشترین اعتصابات را به وجود آورد زیرا این صندوق توان پرداخت هزینه های ذغال سنگ را نداشت و کارگران هر دو سه ماه یکبار معترض شده و اعتصاب می کردند تا حقوق خود را دریافت کنند .

درسال گذشته دو کارخانه بزرگ خودرو سازی کرمان با نام های کرمان خودرو وراین خودرو “در ارگ جدید بم تعطیل شد وحدود ۱۰۰۰ کارگر را خانه نشین کرد وتعداد ۷۵۰۰ خودرو را در انبار دپو نمود .

۸۵۰ واحد تولیدی شهرک های صنعتی نیز تعطیل شدند و ما بقی به صورت نصف ظرفیت تولید داشتند که همان هم فقط برای سر پا نگه داشتن واحد تولیدی بود.

بخشی ازیک گزارش کارگران کرمان بتاریخ11فروردین

جان باختن یک کارگر جوان درشیراز بدنبال گازگرفتگی در چاه!

روز10فروردین،یک کارگر22ساله در حین لایروبی در چاه 35 متری ، دچار گازگرفتگی شد و جان خود را ازدست داد.

به گزارش11فروردین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز،فرهاد زارع فرمانده ارشد آتش نشانی شیراز در این باره گفت : یک کارگر حدود22ساله افغانستانی در داخل یک گاراژ، در هنگام کار و لایروبی چاه، بدون اینکه تجهیزات ایمنی دراختیارش قرارگرفته باشد، در چاهی به عمق حدود 35 متری رفته بود که دچار گازگرفتگی شد و پس از عدم پاسخ وی از طرف دیگر کارگرها، مراتب به سامانه 125 اعلام و آتش نشانان در محل حضور پیدا کردند.

وی افزود: یکی از کارگرها نیز برای کمک به فرد گازگرفته به داخل چاه رفته که به دلیل مشکل تنفسی، موفق به بیرون آوردن شخص نشده و از چاه خارج شده بود،تیم چاهنورد آتش نشانی شیراز، پس از حضور در محل و ایمن سازی محل حادثه، بوسیله تجهیزات انفرادی و سیلندرهوای فشرده و با بستن کارگاه ، به داخل چاه رفته و جسد کارگر مقنی را از داخل چاه بیرون و تحویل عوامل اورژانس دادند که متاسفانه مرگ وی از طریق عوامل 115 تایید شد.

زارع خطاب به شهروندان گفت : لزوم رعایت نکات ایمنی لازم و ضروری است و تمام پیمانکاران موظف به تامین تجهیزات ایمنی انفرادی برای کارگران خود از جمله چاه کن ها ، برق کارهاو کارگران ساختمان هستند.

یازدهم فروردین ماه1395