خباروگزارشات کارگری11اسفند1394 پرونده قضایی


اخباروگزارشات کارگری11اسفند1394

پرونده قضایی
کارگران مجتمع مس خاتون آباد و
معادن سنگ آهن بافق وطزره
مختومه باید گردد
- کارگران معادن زرند و کوهبنان خواستار تعیین حداقل دستمزد متناسب با تامین هزینه زندگی خانواده شدند!
- سندیکای نقاشان استان البرز:سرکوب فعالین کارگری راه به جایی نخواهد برد

- تجمع کارگران شرکت هپکو اراک مقابل استانداری دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق!

- جوانمیر مرادی :چانه زنی محجوب با "کاری تاپیولا" (قسمت اول)

- تجمع دوباره کارگران اخراجی قطار شهری اهواز (شرکت کیسون)مقابل ساختمان استانداری دراعتراض نسبت بهاداره کل تامین اجتماعی!

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: محکومیت مجدد رضا شهابی در آستانه سال نو!

- بازنشستگان معدن طزره باردیگر دست به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شرکت ذوب آهن اصفهان در تهران زدند!

- عدم پرداخت 4 ماه حقوق کارگران شهرداری همدان!

- عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران بیکارشده سپنتا بین الملل اهواز!

- بیش از5 هزار شکایت کارگری دراستان اردبیل!

- پیشنهادهای مردم درباره دستمزد ۹۵/واکنش به تعیین مزد زیر یک میلیون

- بالابر ساختمان جان کارگر ۲۰ ساله را در دماوند گرفت

- ریزش معدن سنگ جان یک کارگر را در لرستان گرفت

- اخراج وسیع کارکنان بخش دولتی چین!

کارگران معادن زرند و کوهبنان خواستار تعیین حداقل دستمزد متناسب با تامین هزینه زندگی خانواده شدند!

کارگران معادن ذغال سنگ زرند و کوهبنان ضمن اعتراض نسبت به پایین بودن سطح دستمزدشان، خواهان تعیین حداقل مزد متناسب با تامین هزینه زندگی خانواده‌های کارگران شدند.

به گزارش11اسفند ایلنا،جمعی از کارگران شاغل معادن شهرستان زرند و کوهبنان درباره پایین بودن مزد دریافتی شان گفتند: سالهاست که جوانی و توان خود را درصد‌ها متر عمق معادن گذرانده‌ایم اما به دلیل پایین بودن مزد مجبورند با تمام خستگی پس از پایان ساعت کاری در معدن به مشاغل دیگری بپردازند.

کارگران معدن افزودند: اگر میزان دستمزدی که به آن‌ها داده می‌شود کفاف معیشت خانوار آن‌ها را بدهد آنان دیگر مجبور نخواهند بود در پایان ساعات کاری با تنی فرسوده به کار دوم و بعضا سوم بپردازند.

این کارگران افزودند: شغل معدن یکی از پرخطر‌ترین و سخت‌ترین مشاغل در جهان است اما گویا چون در زیر زمین به کار مشغولند و از چشم‌ها پنهان هستند و تا زمانی که حادثه‌ای برای آن‌ها رخ ندهد اسمی از آنان برده نخواهد شد مشکلاتشان نیز نادیده گرفته می‌شود.

مشکلات معیشتی کارگران معدن در حالی است که طبق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است هرساله میزان حداقل مزد کارگران نقاط مختلف کشور و یا صنایع را بر اساس دو مؤلفه نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و این امر که میزان مزد کفاف معیشت خانوار حدود چهارنفری کارگری را بدهد، تعیین نماید.

سندیکای نقاشان استان البرز:سرکوب فعالین کارگری راه به جایی نخواهد برد

دولت سرمایه داری حاکم بر ایران، به روال سالیان گذشته و این بار در گیرودار تبلیغات پرتب و تاب «انتخابات»، با صدور یک سال حبس تعزیری برای رضا شهابی، ۵ سال حبس برای داود رضوی، ۶ سال حبس برای اسماعبل عبدی و برگزاری دادگاه برای تعیین حکم ابراهیم مددی، فشار بر فعالین جنبش کارگری و معلمان را شدت بخشیده است. فشارها و سرکوب روزمرۀ اعتراضات کارگری، از خاتون آباد گرفته تا معلمین، بیش از آن که بتواند منجر به «ارعاب» کارگران و مزدبگیران شود، خشم کارگران ایران را برانگیخته و جنبش کارگری را متحدتر خواهد کرد. دستگیری کارگران به «جرم» درخواست دریافت «حقوق معوقه» و ایجاد «تشکل مستقل»، یا ترتیب دادن مانور برای سرکوب «اغتشاشات کارگری» شاید بتواند مبارزه را برای چند صباحی موقتاً پس بزند یا مهار کند، اما هرگز قادر به محو آن نبوده و نخواهد بود.

آزادی بی قید و شرط رضا شهابی، داود رضوی، اسماعیل عبدی و تمامی فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی، همراه با پرداخت غرامت بابت لطمات مادی و معنوی به آن ها، یکی از خواست های محوری و کلیدی ما است، و اتکای ما برای تحقق این مطالبه بر جنبش کارگری بین المللی و ایران است. نیروی عظیم کارگران است که ما را در مبارزه با شرایط موجود، با وجود فشارها و باج گیری هایی نظیر پرونده سازی و حبسهای تعزیری و تعلیقی، بُردبارتر و سخت تر می کند.

پیش به سوی آزادی فعالین کارگری در بند!

پیش به سوی تشکل مستقل کارگری!

زنده باد اتحاد و همبستگی جهانی کارگران!

سندیکای نقاشان استان البرز

10 اسفند 94

تجمع کارگران شرکت هپکو اراک مقابل استانداری دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق!

درحالی که در روزهای اخیر شاهد تجمع کارگران کمباین سازی، آونگان و واگن پارس اراک بودیم امروز سه شنبه ۱۱ اسفندماه شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک در مقابل استانداری بودیم.

به گزارش11اسفند دیارآفتاب، یکی از تجمع کنندگان گفت: کار گران و پرسنل شرکت هپکو مدت شش ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران این شرکت پایین است ادامه داد: باید افزایش حقوق طبقه کارگر این شرکت همانند افزایش حقوق مدیران ارشد شرکت و متناسب با شرکت های منطقه و کلانشهری افزایش داشته باشد.

کارگر دیگری هم گفت:در حالی که باید عیدی کارگران در بهمن ماه پرداخت می شد اما علاوه بر اینکه عیدی نگرفته ایم ۶ ماه حقوق معوق خود را نیز طلب داریم.

وی با اشاره به اینکه شب عید نزدیک است گفت:با میزان حقوق کارگران در صورتی که هر ماه به صورت کامل حقوق بگیریم باز هم خرج و مخارجمان جور در نمی آید،الان با این وضعیت چه طور جواب مخارج خانواده و خرید شب عید را بدهیم.

کارگران تجمع کننده خواستار برقراری عدالت در حقوق و مزایای کارگری نسبت به مدیران و روسا، حذف شرکتهای تامین نیرو و عدم جذب نیروهای بازنشسته در قالب مشاور و پیمانکار شدند.

شرکت تولید تجهیزات سنگین(هپکو) در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از سال1357توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.

شرکت هپکو به تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

جوانمیر مرادی :چانه زنی محجوب با "کاری تاپیولا" (قسمت اول)

روز 27 بهمن ملاقاتی بین "کاری تاپیولا" مشاور عالی مدیر کل سازمان جهانی کار و محجوب دبیر خانه کارگر که محور بحث آن بهبود شرایط قانونی فعالیت نهادهای صنفی کارگری بود، انجام گرفت.

در این دیدار محجوب مانند همیشه پا روی واقعیات گذاشت وبرای غالب کردن نهادهای جعلی دست به گزافه گوئی زد. این گونه چک و چانه زدنها توسط کسانی مانند محجوب که سابقه طولانی ای برای مجاب کردن سازمانهائی همچون سازمان جهانی کار به پذیرش نهادهای ضد کارگری خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار به عنوان تشکلهای کارگری دارد، اتفاق جدیدی نیست. بیش از سه ده است این ماجرا ادامه دارد.اما چرا هنوز این گزافه گوئی ها و قلب واقعیات از طرف یک نهاد بین المللی شنونده و خریدار دارد، باید به ماهیت و اساس کار چنین نهادی رجوع کرد. سازمان جهانی کار سازمانی کارگری یا مدافع حقوق کارگر نیست. این سازمان یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل است که به منظور تنظیم و تدوین قوانین و مقررات جهانی درجهت بهینه‌سازی استانداردهای بین‌المللی کاروحصول اطمینان ازبکارگیری آنها ایجادشده که سازمان سه جانبه گرایی با شرکت نمایندگان دولت،کارفرمایان وکارگران رادریک نقطه سامان‌دهد. بنابراین روشن است که سازمان جهانی کار، نه یک سازمان کارگری، که تشکیلاتی است متشکل از نمایندگان دولتها، کارفرمایان و کارگران کشورهای عضو که در آن مانند بنگاهها و مؤسسات معاملاتی بر سر نحوه و شرایط خرید و فروش نیروی میان کارگران به عنوان فروشندگان نیروی کار و سرمایه داران به عنوان خریداران نیروی کار زیر نظر دولت که خود دولت نیز مدافع و در خدمت سرمایه داران است، قوانین تدوین و تصویب می گردند. وظیفه اصلی سازمان جهانی کار همانطور که در نظام نامه اش تأکید شده، تدوین مقررات و قوانین برای ایجاد شرایطی تا حد ممکن کم تنش (ممانعت از شورشها و انقلابات و غیره)برای سرمایه گذاری و بهره کشی از کارگران است. بی تردید آن چه که در قوانین سازمان جهانی کار به عنوان حقوق کارگر به رسمیت شناخته شده اند، همان دستاوردهای طبقه کارگر جهانی بواسطه مبارزاتش برای تغییر شرایط هستند که بردولتها تحمیل گردیده و امروز تثبیت شده اند، که با این وجوددر حال حاضر در تعدادی از کشورهای عضو از جمله ایران این الزامات نادیده و زیر پا گذاشته می شوند.

بنابراین تعجب آور نیست کسی مثل "کاری تاپیولا" تا این حد سراپا برای شنیدن حرفهای محجوب، گوش باشد و به نحوی با لفاظی توهم آفرینانه جعلیات را بپذیرد. رؤسا و مسؤلین سازمان جهانی کار ده ها سال است نظاره گرپایمال شدن حقوق کارگران در ایران هستند، ده ها سال است سرکوب، ضرب و شتم و لت و پار کردن، زندانی کردن و کشتار کارگران ایران به خاطر اعتراضشان به وضعیت غیر انسانی معیشت، بیکاری و فقر و نداری و ده ها و صدها مصائب دیگر و به خاطر ایجاد تشکلهای واقعی و مستقل از دولت را مشاهده می کنند. بارها شاهد افشاگریهای تشکلها و فعالین کارگری در مورد نقش تشکلهائی مانند خانه کارگر و شوراهای اسلامی در سرکوب کارگران معترض بوده اند. در بیخ گوششان از جانب تشکلها، فدراسیونها و کنفدراسیونهای کارگری در سراسر جهان از مورد تعقیب قرار گرفتن و زندانی کردن فعالین و اعضاء تشکلهای کارگری در ایران شکایت شده است. مقابل چشمانشان روز یازده اردیبهشت سال جاری (94) روز جهانی کارگر، روزی که کارگران جهان علیه بی عدالتی و برای تغییر شرایط غیر انسانی ای که نظام سرمایه داری ایجاد کرده به خیابان می آیند تا اعلام اتحاد و همبستگی کنند، عوامل خانه کارگر حتی در این روز نتوانستند ضدیتشان با منافع طبقه کارگر را اعلام نکنند و در نمایشی مشمئز کننده پرچم تفرقه افکنی و نفرت پراکنی نسبت به کارگران افغانی ای که در ایران به وحشتناک ترین شیوه مورد سؤاستفاده و بهره کشی واقع می گردند را بلند کردند. اما سازمان جهانی کار بنا به رسالتش درنظم دادن به مراودات نظامهای سرمایه داری در سطح جهان، چنین اعمالی توسط سرمایه داری ایران به عنوان یکی از شرکای این نظام جهانی را همواره نادیده گرفته است.

ادامه دارد

11 اسفند 94

برگرفته ازسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

تجمع دوباره کارگران اخراجی قطار شهری اهواز (شرکت کیسون)مقابل ساختمان استانداری دراعتراض نسبت بهاداره کل تامین اجتماعی!

صبح امروز (۱۱ اسفند)،حدود ۱۰۰ نفر از کارگران اخراجی قطار شهری اهوازدر اعتراض به برقرار نشدن مقرری بیمه بیکاری خود از سوی اداره تامین اجتماعی اهواز، مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش11اسفندایلنا،کارگران حاضر در تجمع امروز گفتند: دوازدهم آبان ماه سال جاری، شرکت پیمانکاری کیسون حدود ۳۸۰ نفر از کارگران بخشهای مختلف پروژه قطار شهری اهواز را با اتمام قرارداد کار اخراج کرد.

آن‌ها در خصوص برپایی این تجمع گفتند: با وجود آنکه همه ما تقریبا در ابتدای آذر ماه به بیمه بیکاری معرفی شدیم اما اداره تامین اجتماعی اهواز به بهانه مغایرت شرایط اخراجمان با دستور العمل جدید از برقراری مقرری بیمه بیکار ی ما خودداری می‌کند.

به گفته این کارگران، طبق دستور العمل مورد اشاره تنها به کارگران پیمانی بیکار شده‌ای مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود که قرارداد کاری آنها به اتمام رسیده باشد و یا اینکه پروژه کاری که او در آن مشغول کار است خاتمه یافته باشد.

کارگران بیکارشده قطار شهری اهواز بابیان اینکه در زمان اخراج همکارانش بطور میانگین ۶ سال سابقه پرداخت بیمه داشته‌اند، افزودند: یکی دیگر از بهانه‌های اداره تامین اجتماعی اهواز این است که چون کارگران اخراجی قطار شهری پیش از اتمام زمان پروژه و قرارداد خود اخراج شده و هیچ کارگر جایگزینی هم به جای آن‌ها مشغول کار نشده است در نتیجه امکان برقراری مقرری بیمه بیکاری آن‌ها وجود ندارد این در حالیست که کارفرما بعد از اخراج آن‌ها ادامه فعالیت پروژه را با کارگران غیر بومی جدید از سر گرفته است.

به گفته کارگران معترض پیش از این تعداد دیگری از کارگران در پروژه قطار شهری اخراج شده بودند که آن زمان مقرری بیمه بیکاری این کارگران از سوی اداره کار تایید شد.

کارگران اخراجی درباره پیگیری‌های انجام شده در خصوص برقرای بیمهٔ بیکاری می‌گویند: در ماه‌های گذشته بار‌ها پیگیر این موضوع بوده‌ایم اما با گذشت بیش از سه ماه هنوز بیمه بیکاری به ما پرداخت نشده به همین دلیل امروزاز مسئولان استانداری خوستان می‌خواهیم به وضعیتی که کارگران قطار شهری اهواز به آن دچارند رسیدگی کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: محکومیت مجدد رضا شهابی در آستانه سال نو!

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اعتراض به صدور چنین احکام ظالمانه ای علیه کارگران و فعالین کارگری، خواهان لغو این حکم و آزادی بدون قید و شرط این کارگر شریف و مخلص که تنها به جرم دفاع از حقوق و مطالبات اولیه و مسلم خود و هم طبقه ای هایش همه این سختی ها و مرارت ها را تحمل می کند، می باشد. کمیته هماهنگی همچنین از خانواده بزرگ کارگری می خواهد که مراتب اعتراض و مخالفت خود را به هر شکل ممکن علیه این قبیل احکام ناعادلانه اعلام نموده و با حمایت از رضا شهابی و خانواده او و دیگر کارگران زندانی و زندانیان سیاسی و عقیدتی بار دیگرهمدلی و همبستگی کارگری را در سطحی هرچه وسیع تر و گسترده تر به نمایش بگذارند.

لینک متن کامل:


بازنشستگان معدن طزره باردیگر دست به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شرکت ذوب آهن اصفهان در تهران زدند!

عمل نکردن مسئولان شرکت ذوب آهن اصفهان به وعده‌های داده شده بار دیگر کارگران بازنشسته البرز شرقی را به تهران کشاند.

به گزارش11اسفندایلنا،این کارگران که هم اکنون در مقابل ساختمان شرکت ذوب آهن اصفهان در ابتدای خیابان کریم خان تهران هستند با اعلام این خبر گفتند: حدود ۱۸۳ نفر از کارگران معدن زغال سنگ طزره واحد البرز شرقی که از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند.

تجمع‌کنندگان که شمار آن‌ها تا حدود ۳۰نفر برآورد می‌شود از جمله نیروهای رسمی شاغل در معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان هستند که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی توانایی پرداخت سنوات پایان خدمت آنان راندارد به همین دلیل این تعداد کارگر در واکنش به عمل نکردن مسئولان به وعده‌هایشان در تجمعات قبلی برای بار دوم به تهران آمدند.

تجمع کنندگان بایادآوری اینکه ماه گذشته نیز تعدادی از آن‌ها در اقدامی مشابه برای تجمع اعتراضی به تهران آمده بودند، افزودند: شنبه ۲۴ بهمن ماه برای نخستین بار برای پیگیری خواسته‌هایمان یک شبانه روز در تهران بودیم و سرانجام با وعده‌ای که یکی از مسئولان شرکت ذوب آهن در مورد رسیدگی به مشکلاتمان داده بود به محل سکونت خود بازگشتیم.

وی بابیان اینکه طبق وعده‌ای که آنزمان از طرف شرکت ذوب آهن داده شد؛ قرار بود که تا پایان روز دهم اسفند سنوات پایان کار همه ۱۸۳ کارگر بازنشسته معدن طزره پرداخت شود، با گذشتن این مدت زمان هنوز به درخواستمان رسیدگی نشده است.

این کارگران در خصوص خواسته‌های برآورده نشده خود گفتند: با وجود آنکه پیش از این چندین بار در استان مقابل ساختمان اداری شرکت البرز شرقی وفرمانداری شاهرود اجتماع اعتراضی انجام داده بودیم هیچ مسئولی پی گیر مطالباتمان نبود به همین جهت امروز برای دومین بارراهی تهران شدیم تا در خصوص مشکلاتمان با مسئولان شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان مالک اصلی شرکت ذغال سنگ البرز شرقی صحبت کنیم.

به گفته معترضین هر کدام از کارگران رسمی بابت سنوات پایان کار خود بصورت میانگین از ۹۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و کارگران قراردادی بازنشسته نیز بین ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان طلبکارند.

عدم پرداخت 4 ماه حقوق کارگران شهرداری همدان!

در حالی که برخی مدیران در شهرداری همدان همه حقوق و مزایا را به طور کامل دریافت می کنند، اما بعضی کارگران این شهرداری 4 ماه است که حقوق نگرفته اند.

به گزارش 11اسفند برنا ، یک عضو شورای شهر همدان از پرداخت نشدن 4 ماه از حقوق کارگران شهرداری همدان خبر داد و گفت: در ایام پایانی سال که کارکنان شهرداری همدان باید حقوق و پاداش خود را دریافت کنند متاسفانه حقوق ماه‌های قبل نیز به آنها پرداخت نشده است.

وی افزود: تنها کارکنان شهرداری منطقه یک حقوق خود را دریافت کرده و مابقی کارکنان شهرداری به سبب دریافت نکردن چند ماه از حقوق، در شرایط نامناسبی قرار دارند.

عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران بیکارشده سپنتا بین الملل اهواز!

اداره کار شرق اهواز پس از چندین ماه، حکم پرداخت سه ماه مطالبات مزدی ۱۵۰ کارگر سپنتا بین الملل را صادر کرده است.

به گزارش11اسفند ایلنا،جمعی از کارگران شرکت نفتی سپنتا بین المل در اهواز از صدور احکام پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گفته کارگران اداره کار شرق اهواز حکم پرداخت سه ماه مطالبات مزدی ۱۵۰ کارگر این شرکت را صادر کرده است.

در عین حال این کارگران از احتمال عدم پرداخت مطالبات توسط کارفرما ابراز نگرانی کردند و گفتند: شرکت دچار کمبود نقدینگی است و کارگران توقع دارند که اجرای احکام، کارفرمای مادر یا شرکت مناطق نفتخیز جنوب را مکلف به پرداخت مطالبات کارگران نماید.

از قرار معلوم شرکت حفاری سپنتا بین الملل از آخر آبان ماه تعطیل شده است و با وجودی که قرارداد شغلی کارگران تا پایان امسال بوده است، این کارگران چند ماه است که بیکار شده‌اند. سه سه ماه معوقات مزدی این کارگران مربوط به قبل از آبان ماه وتعطیلی شرکت است.

بیش از5 هزار شکایت کارگری دراستان اردبیل!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: بیش از 5 هزار فقره شکایت کارگران در بخش‌های مختلف کارگری در سطح استان در مراجع قانونی در حال بررسی و رسیدگی است.

به گزارش 10اسفند فارس ، حسین منوری عصر روز10اسفند در نشست جمعی از خبرنگاران در اردبیل به مطرح شدن بیش از 5 هزار فقره شکایت کارگری برای رسیدگی به مراجع حل‌اختلاف اشاره کرد .

پیشنهادهای مردم درباره دستمزد ۹۵/واکنش به تعیین مزد زیر یک میلیون

مردم در واکنش به احتمال تعیین حداقل مزد زیر یک میلیون تومان در سال ۹۵ می‌گویند مخارج‌ با درآمدهایشان همخوانی ندارد و امروز دیگر نمی‌توان با درآمد زیر ۳میلیون تومان در ماه زندگی را اداره کرد.

شهروندی درباره میزان حقوق و دستمزد دریافتی خود و هزینه های واقعی خانوار گفت: دولت وظیفه دارد به هر نحوی که می تواند به معیشت خانواده ها کمک کند و با ارقام فعلی پرداختی به مردم، امکان اداره زندگی به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران وجود ندارد.

وی معتقد است که چگونه باید بین حقوق یک تا یک و نیم میلیون تومانی در ماه و هزینه های ۳ تا ۴ میلیونی ارتباط برقرار کرد؟ این شهروند تهرانی تاکید کرد: گاهی برای تنظیم خرج و مخارج خانواده اش مجبور می شود، برخی از نیازهای زندگی خود را حذف و یا آن را به آینده موکول کند و از این بابت دائما نگران و دچار استرس است.

مردم چه می‌گویند؟

همچنین شهروند دیگری با اشاره به اینکه مسئولان دولتی از هزینه های واقعی مردم بی خبر هستند، گفت: نشانه آن هم این است که برای کارگر ۷۱۲ هزارتومان حقوق تعیین می کنند در حالی که تنها برای اجاره یک خانه کوچک در مناطق متوسط و جنوب شهر تهران باید ماهیانه دست کم یک میلیون تومان هزینه کرد.

وی می گوید: اگر قرار باشد ما به حقوق هر ماه خود چیزی هم اضافه کنیم و فقط اجاره خانه خود را بپردازیم، آنوقت چه پولی برای مخارج خانوار و خوراک داشته باشیم؟ این شهروند ادامه داد: آیا مسئولان خودشان هم می توانند با ارقام فعلی حقوق و دستمزد که عموم مردم دریافت می کنند، زندگی خود را اداره کنند که ما بتوانیم؟

یک شهروند دیگر که می گوید هنوز مجرد است و مخارج بالای زندگی متاهلی را تجربه نکرده است، درباره وضعیت حقوق و دستمزد فعلی پرداختی در کشور گفت: شاید من بتوانم با ماهی یک میلیون تومان درآمد خود را اداره کنم، ولی تحمل هزینه های زندگی برای افرادی که یکی دو فرزند هم دارند با این ارقام بسیار دشوار و برای من غیر قابل باور است.

به گفته وی، این روزها نمی توان کاری را پیدا کرد که با درآمد آن واقعا هزینه های زندگی تامین شود. البته وی معتقد است ممکن است برخی افراد درآمدهای چند ده میلیون تومانی و حتی چند صد میلیونی در ماه هم داشته باشند و بگویند که زندگی شان لنگ می زند اما آنها گروه‌های خاصی هستند که نیازهای دیگری را دنبال می کنند ولی اکثریت جامعه درباره مخارج و درآمدها به این فکر می کنند که چگونه نیازهای واجب و ضروری خود را باید با حقوق های بسیار پایین تامین کنند.

شهروند دیگری عقیده دارد با وضعیت درآمدهای فعلی که به مخارج نمی رسد، حال ممکن است از ابتدای سال آینده اندکی به حقوق‌ها افزوده شود، ولی به همان میزان و بلکه بیشتر نیز به هزینه ها افزوده می شود؛ از این رو هیچگاه نمی توان موفق شد که بین خرج و درآمد ارتباط مناسبی برقرار کرد و مخارج همیشه از درآمدها عقب است.

وی افزود: البته برخی خانوار برای جبران کسری درآمدی خود مجبور به اشتغال چند نفری در یک خانواده شده اند و ممکن است زن و شوهر و فرزند در بیرون از خانه کار کنند تا بتوانند مخارج خود را تامین نمایند ولی این شرایط برای همه وجود ندارد و در بسیاری از خانواده ها تنها پدر می تواند کار کند. اصلا بسیاری اگر بخواهند برای رهایی از کسری درآمدی خانواده کار کنند، کاری برایشان نیست که بخواهند انجام بدهند.

در عین حال، قریب به اتفاق شهروندانی که با آنها درباره حقوق و دستمزد گفتگو شد، معتقدند امروز در کلانشهرها و بسیاری از مناطق ایران شاید دیگر نتوان با درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه یک زندگی چند نفری را اداره کرد. حال حداقل دستمزد ۷۱۲ هزار تومانی و حتی زیر یک میلیون تومان در ماه برای سال آینده که دیگر نیازی به توضیح ندارد.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ11اسفند

بالابر ساختمان جان کارگر ۲۰ ساله را در دماوند گرفت

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان دماوند گفت: گیر کردن اعضای بدن یک کارگر20ساله در میان میله‌های بالابر ، وی را به کام مرگ کشاند.

به گزارش10اسفند تارود،مسعود علیان اظهار کرد: این حادثه در ساعت ۱۶ و ۲۵ دقیقه بعد از ظهر در بلوار رجایی در کوچه لادن یک واقع در منطقه گیلاوند در یک ساختمان چهار طبقه نیمه کاره اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه این کارگر از این بالابر به عنوان وسیله بالا رفتن خود از ساختمان استفاده کرده است، افزود: به علت گرفتار شدن کارگر جوان ۲۰ ساله جان باخته بود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان دماوند بیان کرد: این بالابرها صرفاً جهت حمل وسایل ساختمانی است که در بعضی اوقات کارگران از آن برای بالا رفتن استفاده می‌کنند که این ابزار بدون حفاظ است و خطر برای کارگران محسوب می‌شود.

علیان گفت: جسد کارگر جوان ۲۰ ساله، توسط عوامل آتش‌نشانی شهرستان دماوند از لا بلای بالابر ساختمانی خارج شد و به سردخانه انتقال پیدا کرد.

ریزش معدن سنگ جان یک کارگر را در لرستان گرفت

روز10اسفند،یک کارگر ۲۲ ساله با ریزش ناگهانی سنگهای بالا دستی کوه بر روی سرش در یکی از معادن سنگ در شهرستان چگنی استان لرستان جانش را ازدست داد.

به گزارش11اسفندایلنا،، این حادثه روز گذشته (۱۰ اسفند) برای یکی از کارگران معدن سنگ در روستای «درب چاه» شهرستان چگنی استان لرستان، بنام حسین عینی چگنی اتفاق افتاده که با ریزش ناگهانی سنگهای بالا دستی کوه بر روی سرش کشته می‌شود.

براساس بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده از شاهدان عینی، متوفی حین ارزیابی تخته سنگی که از کوه جدا شده بود ناگهان بر اثر جدا شدن بخشهایی از کوه (لاشه سنگ) بر روی سرش جان خود را از دست داده است.

طبق این گزارش، همکاران این کارگر حادثه دیده در ابتدا پس از حضور در محل با همکاری سایر کارگران معدن با بولدزر پیکر بی‌جان این کارگر را از زیر سنگ خارج می‌کنند اما در اثر شدت جراحات حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

اخراج وسیع کارکنان بخش دولتی چین!

چین با اجرای یک طرح وسیع کاهش مخارج و هزینه ها ۵ تا ۶ میلیون نفر از کارمندان بخش دولتی را از کار برکنار خواهد کرد. این بزرگترین برنامه تعدیل نیروی کار در این بخش طی بیست سال اخیر گزارش شده است.

به گزارش1مارس یورونیوز،کاهش حجم نیروی کار بیشتر در بخشهای صنعتی، تولید سیمان و ساخت و ساز کشتی خواهد بود.

چین مدتهاست با افت آهنگ رشد اقتصادی خود روبروست. نیروی کار و ظرفیت بخش صنعت چین بالاتر است رشد این بخش است و با آن تناسبی ندارد. کاهش نیروی کار می تواند هزینه ها در این بخش پایین بیاورد.

روز دوشنبه نیز وزیر تامین اجتماعی و منابع انسانی چین از حذف جمعا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در صنعت فولاد و ذغال سنگ خبر داده بود.

یازدهم اسفندماه1394