در گفتگو با فواد پاشایی: درباره انتصخابات هفتم اسفند،: «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران»، این بار پای ...


در گفتگو با فواد پاشایی: درباره انتصخابات هفتم اسفند «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران»،
بهمن جلدی- در پی گفتگوهای پیشین دررابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند و پیشنهاد «مشارکت برای مخالفت» از سوی برخی فعالان داخل کشور و پیوستن به گروه «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران»، این بار پای صحبت آقای فواد پاشایی سخنگوی حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) نشستم.
– آقای پاشایی، خواهش می‌کنم نظر حزب مشروطه ایران را درارتباط با انتخابات پیش رو بفرمایید.

-لازم هست که یک توضیح مقدماتی را خدمت شما عرض بکنم. از سی و هفت سال پیش درجمهوری اسلامی هیچ انتخاباتی به صورت آزاد و دموکراتیک برگزار نشده است و هیچ گاه یک فعال سیاسی بدون پایبندی به ولایت فقیه و تایید حکومت نمی‌تواند از فیلتر نظارت استصوابی بگذرد. هیچ فردی که از بین مردم بلند شود و بخواهد که مشکلات مردم را مطرح کند و یا مثل هر نماینده آزادی در سراسر دنیا به دنبال راه حلی برای مشکلات مردم باشد، نه می‌تواند معتقد به نظام مطلقه ولایت فقیه باشد و نه می‌تواند از این فیلتر نظارت استصوابی بگذرد.
ولی از دوران آقای خاتمی ‌موضوع شرکت در انتخابات تبدیل به وسیله‌ای شده است برای جناح‌های مختلف در حکومت که از مردم به صورت ابزاری استفاده کنند تا به جایگاه‌هایی برسند که دست‌شان برای دریافت سهم بیشتری از خزانه ملت ایران بازتر شود. و متاسفانه تنها در این زمان است که مردم نقشی ایفاء می‌کنند و قادر به انجام حرکاتی محدود می‌شوند.
ما بر اساس منشور و اساسنامه خود همواره معتقد به یک قیام مردمی‌ برای سرنگونی جمهوری اسلامی هستیم. به این معنی که معتقدیم که مردم باید در صحنه باشند تا با حضور خود اسباب سرنگونی این رژیم را فراهم نمایند و باید در صحنه بمانند تا کشور بتواند یک شکل دموکراتیک پیدا کند. در مورد این انتخابات پیش رو ما اعلام نموده‌ایم که به هیچ عنوان اعتقادی به آزاد بودن و دموکراتیک بودن آن نداریم و در آن نیز شرکت نخواهیم نمود. ولی از مردم خواسته‌ایم تا از جنبش‌های دموکراتیک ایران که می‌توانند در این زمان فعال‌تر شوند پشتیبانی نمایند و حضور خودشان را در عرصه‌های اجتماعی نشان دهند بدون در نظر گرفتن اینکه در روز انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد. در ظرف سالیان گذشته جمهوری اسلامی با آن فضای تبلیغاتی و هزینه‌هایی که صرف می‌کند تا حد زیادی صحنه را برای خودش می‌چیند و در اینجا است که نقش مردم اهمیت پیدا می‌کند تا بتوانند این صحنه را تغییر دهند و با حضورخودشان و با پشتیبانی و دقت خودشان به افرادی که بیشتر در کنار آنان می‌ایستند رای بدهند. در پایان کلام، نشستن در منزل نه تنها در روز انتخابات بلکه در تمام دوره تبلیغات انتخاباتی و بی تفاوت بودن به این موضوع کمکی به مبارزات مدنی مردم ایران نخواهد کرد.

– این چنین مبارزات مدنی در انتخابات، چه تأثیری بر ساختار حکومت می‌تواند داشته باشد؟

– اگر این حرکت‌ها اهمیت نداشت دیکتاتورها در طول تاریخ تلاش نمی‌کردند این نوع حرکت‌ها و جنبش‌ها را از بین ببرند. هر تجمعی و اتحادی برای جمهوری اسلامی به منزله زنگ خطر است. رژیم مایل نیست حرکت‌هایی آغاز شود که تحت کنترل او نباشد و به همین دلیل تلاش می‌کند هر تجمع و اعتراضی را به هم بزند و سرکوب نماید و در هر حرکت سازماندهی شده‌ای نفوذ کرده و آن را نابود نماید. پاشنه آشیل دیکتاتورها همانا حضور مردم در صحنه و خیابان و ابراز عقیده مردم در مورد خواسته‌های اجتماعی‌شان می‌باشد. کنترل اخباراز رایج‌ترین شیوه‌های حکومت‌های دیکتاتوری برای کنترل حرکت‌های اجتماعی در چند دهه گذشته بوده است. اما با وقوع انقلاب در ارتباطات و دسترسی به اینترنت تا حد زیادی این شیوه کنترل از دست جمهوری اسلامی خارج شده است. هرچند که تلاش می‌کند تا در فضای مجازی با تاسیس سایت‌های مختلف و پخش اخبار مختلف فضای سیاسی را خنثی کرده و یا به نفع خود نگاه دارد. ولی چیزی که مسلم و مسجل هست این است که حضور مردم در کنار یکدیگر و اتحاد در صحنه‌های اجتماعی برخلاف خواست جمهوری اسلامی است.

– نظر شما در رابطه با پیشنهاد آقای حشمت‌الله طبرزدی جهت پیوستن تمامی‌گروه‌های سیاسی به گروه «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران» چیست؟

– فعالیت در فضای پلیسی داخل کشور بسیار سخت می‌باشد. صحبت‌های ایشان در مجموع درست است چرا که هرگونه همکاری بین نیروهای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی با یکدیگر کمکی خواهد بود برای ایجاد روحیه همکاری در بین مردم. اینگونه از همکاری‌ها کاری مثبت است که باید با دقت انجام شود. ما نیز هرگونه کمکی که از دستمان برآید انجام خواهیم داد و از همه مردم می‌خواهیم که به گروه همبستگی بپیوندند و از آنان حمایت نمایند. چراکه ما با جمهوری اسلامی دشمن هستیم و تا همگی با هم نباشیم، آن بسیج عمومی‌برای قیام مردم صورت نخواهد گرفت و من امیدوارم که این حرکت آقای طبرزدی و یارانشان با یک گونه از درایت و مدیریتی انجام شود که نفوذ عوامل رژیم را در آن ناممکن سازد و همانند حرکت‌های قبلی که مورد نفوذ قرار گرفتند لطمه نخورند.

– نظر شما در رابطه با ایجاد تشکل‌هایی برای هماهنگ کردن اپوزیسیون خارج از کشور با یکدیگر و با اپوزیسیون داخل کشور چیست؟

– همکاری و مشارکت با سایر گروه‌های سیاسی جزء باورها و از اصول پایه‌ای ما است. ما معتقدیم که ایران آینده باید در یک مشارکت عمومی‌آزاد شود و اداره بشود. همه گروه‌های سیاسی با اندیشه‌های مختلف سیاسی باید بتوانند با هم و در کنار هم کار کنند تا آینده بهتری برای ایران تامین شود. ما هم باید بتوانیم که مانند هر کشور دموکراتیکی که گروه‌های چپ و راست در آن وجود دارند و با یکدیگر مبارزات معقول دموکراتیک انجام می‌دهند ولی برای تامین مصالح ملی در کنار هم می‌ایستند این الگو را دنبال کنیم. این آرزوی همیشگی ما و از اهداف اصلی ما است تا بتوانیم با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی خود فضایی ایجاد کنیم که بتوانیم همگی در کنارهم و با هم کار کنیم و اسباب سرنگونی جمهوری اسلامی را فراهم نماییم. در این مورد زحمت‌های زیادی توسط تمام گروه‌ها کشیده شده است اما متاسفانه هنوز نتیجه ملموس جدی و اساسی به دست نیامده است. من امیدوارم که پس از این تجربیات سختی که در این سال‌ها داشتیم بتوانیم به این توافق و تعامل برسیم و بتوانیم با همدیگر کار کنیم. اخیرا اعلامیه‌ای در اعتراض به نظارت استصوابی با امضای بسیاری از فعالین داخل و خارج از کشور صادر شده است که با نگاهی به آن متوجه حضور طیف‌های سیاسی گوناگونی در آن می‌گردیم که با یکدیگر تعامل کرده و زیر یک مطلب را امضاء کرده اند. این امر بسیار نوید خوبی است و باید تلاش کنیم تا بتوانیم این نوع کارها را ادامه بدهیم.

-با سپاس فراوان از شما بابت این مصاحبه و وقتی که دراختیار من قرار دادید.