بیتا دریاباری و کمک‌های میلیون دلاری او به فرهنگ ایران

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که بانوی نیکوکار ایرانی در راستای توسعه دوره‌های زبان و ادبیات فارسی، یک و نیم میلیون دلار به یک دانشگاه مطرح آمریکایی کمک کرده است.به گزارش عصر ایران، پایگاه اینترنتی دانشگاه کالیفرنیا در دیویس با انتشار این خبر مستند به بیانیه دفتر رییس دانشگاه اعلام کرده بود: «مبلغ اهدا شده از سوی خانم بیتا دریاباری، به عنوان پژوهانه (گرنت پژوهشی) به آن دسته از پژوهش‌گران این دانشگاه اختصاص می یابد که در گستره زبان و ادب فارسی فعالبت می‌کنند.»


بیتا دریاباری کیست؟

بانوی ۴۴ ساله ایرانی زمانی که ۱۶ ساله بود، از سرزمین مادری به قصد آموزش و زندگی به آمریکا کوچ کرد، اما هیچ‌گاه در همه این سال‌ها، پیوند خود را با فرهنگ ایران نگسست. او که در رشته رایانه ( کامپیوتر) خوانده از چهره‌های نامدار دره سیلیکون (Silicon Valley) است که در جایگاه غول‌های فناوری است.

خانم دریاباری پیش‌تر نیز اقدام به کمک شش و نیم میلیون دلاری به دانشگاه استنفورد برای پژوهش‌های ایران‌شناسی و همچنین «جایزه ادبی بیتا» کرده بود که در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد و تاکنون به نامدارانی همچون سیمین بهبهانی، گلی ترقی، محمدرضا شجریان، بهرام بیضایی و هوشنگ سیحون این جایزه اهدا شده است.

او در سال ۲۰۰۹ به «موزه بریتانیا» و «بنیاد میراث ایران» نیز یاری داد تا یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های این موزه به نام نمایشگاه «شاه عباس صفوی» را در لندن برپا کند تا جهانیان با ایران روزگارِ صفوی آشنا شوند.


روزنامه قانون در ایران به تازگی با او گفت‌و‌گو کرده و به نقل از او نوشته است: 
«از سال ۲۰۰۷ به اين‌سو با دانشگاه استنفورد همکاري مي‌کنم. آقاي حميد مقدم با کمک ۱۰ ميليون دلاري‌شان، بخش ايران‌شناسي اين دانشکده را بنياد گذاشته‌اند و من نيز در اين بخش،"جايزه بيتا" را راه‌اندازي کرده‌ام که هر ساله به يکي از نامداران فرهنگ و هنر ايران داده مي‌شود.»

‌روزنامه «اطلاعات بین‌الملل» هم به نقل از او نوشت:
«خانواده من، خانواده‌اي فرهنگ‌دوست‌اند. ما همچنين با زنده‌يادان محمد معين (مردي که همه زندگي‌اش را وقف فرهنگ ايران و زبان فارسي کرد) و محمدعلي اميرجاهد (شاعر و تصنيف‌ساز برجسته‌) خويشاوندي داريم. 
خودِ من نيز از کودکي، علاقه زيادي به شعر و هنر، به ويژه موسيقي و نقاشي داشتم. از ۱۶ سالگي هم که به آمريکا مهاجرت کردم، موسيقي در زندگي‌ام جريان داشته است. همه اين‌ها، مرا به فرهنگ و هنر از دوران کودکي علاقه‌مند کرده است.»

بیتا دریاباری همسر سابق امید کردستانی از مدیران ارشد پیشین گوگل است.