تشدید غیرقانونی مقررات ورود کتاب به زندان اوین

بنابر گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین بند هشت زندان اوین در اقدامی غیرقانونی و در اطلاعیه‌ای تحویل گرفتن کتاب برای زندانیان را منوط به تأیید نام و نویسنده کتاب از سوی زندان کرده اند. تعدادی از زندانیان می‌گویند که بنابر این اطلاعیه از این پس حتی با وجود مجوز وزارت ارشاد، زندان تصمیم می‌گیرد زندانی چه کتابی را بخواند و یا نخواند.طبق اطلاعیه جدید و فرم نمونه، از بیست و سوم بهمن ماه، زندانیان باید در یک روند اداری طولانی، عنوان و نام نویسنده کتاب را در تقاضانامه ای به ریاست بند هشت اوین مطرح کنند و پس از موافقت زندان با عنوان و نویسنده کتاب، اجازه تحویل به زندانی ابلاغ می‌شود.



بنا بر اطلاعیه جدید زندانی فقط پس از ابلاغ مجوز می تواند از خانواده یا دوستانش بخواهد که کتاب را برایش ارسال کنند.

پیش از این هر کتابی که دارای مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد بود، بدون توجه به عنوان و نویسنده و پس از بازرسی های فنی معمول، تحویل گرفته می‌شد.

تعدادی از زندانیان سیاسی بند هشت اوین گفته اند که این اطلاعیه علاوه بر طولانی و فرسایشی کردن روند ورود کتاب به زندان، مصداق سانسور مضاعف و اعمال سلیقه است و زندان تصمیم می گیرد، حتی با وجود مجوز وزارت ارشاد بخواند، زندانی چه کتاب هایی را بخواند و یا نخواند.

زندانیان گفته اند که با توجه به کمبود امکانات، انتخاب دیگری به جز مطالعه برای پر کردن زمان خود ندارند و این اطلاعیه کیفیت و کمیت کتاب هایی را که به زندان وارد می شود به شکلی غیرلازم و غیرقانونی محدود می کند.