کپسول اشتباهی اکسیژن باعث سوختگی صورت و ریه مادر جوان شد

اشتباهی عجیب در یک بیمارستان دولتی در تهران، یک ماه است که مادری جوان را از دوقلوهای تازه-به-دنیاآمده‌اش دور کرده است.
به نوشته‌ی خبرگزاری "فارس"، صبح روز ۲۷ دی‌ماه امسال، زنی جوان که دوقلو باردار بوده در هفته‌ی سی‌وهفتم بارداری‌اش بعد از احساس درد و ناراحتی به اورژانس بیمارستان "چمران" در شمال تهران مراجعه می‌کند و پزشک اورژانس تشخیص می‌دهد که او باید برای زایمان پیش از موعد به اتاق عمل منتقل بشود.
بر اساس این گزارش، مادر جوان، دوقلوهایش را به سلامت به دنیا می‌آورد اما بعد از عمل به اکسیژن نیاز پیدا می‌کند که به محض قرار گرفتن ماسک اکسیژن روی صورتش، دچار سوختگی شدید از ناحیه صورت، لب، دهان، گلو، ریه و چشم می‌شود چرا که ظاهرا به جای اکسیژن، کپسول با گاز دیگری پر شده بود.

گزارش "فارس" اضافه می‌کند که مادر جوان، پس از این حادثه به مدت یک روز به کما می‌رود و پس از به هوش آمدن در بخش سوختگی بیمارستان "چمران" تهران بستری می‌شود.
او امروز تقریبا یک ماه است که روی تخت بیمارستانی دیگر خوابیده و اگرچه سوختگی صورتش تا حدی ترمیم شده، اما «هم‌چنان با استفاده از لوله تراکستومی که در داخل گردنش گذاشته شده است نفس می‌کشد و تغذیه می‌کند و توان صحبت کردن نیز ندارد».
در ارتباط با علت این حادثه و وضعیت مادر آسیب‌دیده، رییس بیمارستان "چمران" می‌گوید: «مادر و نوزادان پس از تولد، نیاز به اکسیژن داشتند و ازآنجا که در اتاق عمل، امکان استفاده از دستگاه اکسیژن‌ساز برای ۲ بیمار بیشتر وجود نداشت، پرسنل مجبور به استفاده از کپسول اکسیژن می‌شود. اما بعد از استفاده از کپسول برای مادر، وی دچار سوختگی از ناحیه صورت می‌شود. تا اینجا آن‌چه مشخص است اینکه کپسول، حاوی اکسیژن نبوده و به اشتباه گاز دیگری در آن پر شده است که در ترکیب با هوا ایجاد سوختگی می‌کند.»
همسر این زن با انتقاد از این‌که هیچ‌یک از مسوولان در یک ماه گذشته، سراغی از خانواده‌اش نگرفته‌اند، به "فارس" می‌گوید: «در این یک ماه به همه جا سر زدم و شکایتم را برای همه مسوولان عنوان کرده‌ام ولی جوابی نگرفتم و هیچ‌کدام از مسوولان وزارت بهداشت برای بررسی و پیگیری حضور نداشتند. در نهایت دست به دامن رسانه شدم شاید بتوانم مشکلم را حل کنم و جلوی بروز این‌گونه حوادث را برای خانواده‌های دیگر بگیرم.»
وی اضافه می‌کند که «بعد از ورود رسانه به موضوع، حضور مسوولان در صحنه پررنگ‌تر شد و ادبیات و گفتار و رفتارشان کلا نسبت به قبل تغییر کرد و تیمی هم برای بررسی به بیمارستان آمد».