در مقایسه با کاخ گورگاه خمینی ،این ارامگاه ساده متعلق به سالوادور آلنده رئیس جمهور شیلی است .


این ارامگاه ساده متعلق به سالوادور آلنده از بنیان‌گذاران حزب سوسیالیست شیلی در گورستان عمومی در شهر سانتیاگو است . النده در جریان کودتای نظامی ۱۱ سپتامبر به رهبری ژنرال پینوشه و با حمایت و پشتیبانی دولت امریکا پس از به توپ بسته شدن کاخ ریاست جمهوری اش جان باخت. اخرین سخنرانی النده خطاب به مردم شیلی : 
"کارگران سرزمین پدری من، من به شیلی و آینده آن ایمان دارم. بعد از ما شیلیایی های دیگر، پرچم مبارزه را به دوش خواهند گرفت 

و بر این دوره ی تاریکی و غم بار، که خیانت وجه مشخص آن است، غلبه خواهد کرد. بهوش باشید که دیر یا زود- شاید هم خیلی زود- شاهراه های بزرگ باردیگر گشوده خواهند شد و انسان های ازاده جلو خواهند افتاد تا جامعه جدید و بهتری را بسازند.
زنده باد شیلی، زنده باد خلق، زنده باد کارگران! این آخرین کلام من است. و من یقین دارم که خون من بیهوده نخواهد ریخت؛ و یقین دارم که تصمیم من پاسخی است به بزدلی و خیانت."