ایران و آمریکا یازده زندانی مبادله کردند

همزمان با سفر محمد جواد ظریف به وین برای ملاقات با جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، و دیگر مقامات اروپایی و بین المللی، دولت های ایران و آمریکا اقدام به مبادلۀ یازده زندانی کردند.عباس جعفری دولت آبادی دادستان کل و انقلاب تهران امروز خبر از آزادی چهار زندانی دو تابعیتی در ایران داد و گفت که این چهار تن بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی و مصالح کشور و در چارچوب مبادلۀ زندانیان امروز شنبه بیست و ششم دی ماه آزاد شدند.

جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست، کشیش سعید عابدینی، از نوکیشان مسیحی، امیر حکمتی و سیامک نمازی چهار ایرانی دو تابعیتی آزاد شده از زندان های ایران هستند.
شورای عالی امنیت ملی ایران به ریاست رییس جمهوری، حسن روحانی، و تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی ایران، ایت الله خامنه ای، تصمیم گیری می کند.
منابع خبری در ایران همچنین نوشتند که دولت واشنگتن در ازای آزادی این چهار تن، هفت ایرانی زندانی در ایالات متحد آمریکا را آزاد کرده است. خبرگزاری ایرنا با تأئید این خبر افزود : هفت ایرانی آزاد شده از زندان های آمریکا عبارتند از نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی.
خبرگزاری ایرنا تصریح کرده است که بر اساس توافق امضا شده میان دو کشور، آمریکا از درخواست استرداد چهارده ایرانی که در تلاش برای خریداری غیرقانونی سلاح های آمریکایی دست داشته اند چشم پوشی می کند.
رویترز با اشاره به آزادی جیسون رضاییان افزوده است که دستگیری و حبس او در ایران یکی از موانع مهم مناسبات ایران و آمریکا بوده است.