خباروگزارشات کارگری5بهمن1394

- تجمع اعتراضی کارکنان رسمی پتروشیمی‌های واگذارشده به بخش خصوصی عسلویه و ماهشهر مقابل وزارت نفت دراعتراض به وضعیت نامشخص اقتصادی!

- ضرب و شتم محمد جراحي در زندان تبريز
- اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه کاشی حافظ دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق،اخراج وبرای امنیت شغلی!
- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری:

گرامی باد یاد کارگران جان باخته خاتون آباد

- تجمع کارگران رفتگر شهرداری آبادان مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!

- اعتراض کارگران کارخانه گسترش ماناساز به کارفرمانسبت به عدم پرداخت حق اضافه کاری!

- عدم برخورداری کارگران کارخانه فولاد اسفراین از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آوربدلیل دستکاری کارفرما درعناوین شغلی آنها درلیست بیمه!

- وضع ما بازنشستگان!

- بیکاری5000کارگربدنبال تعطیلی 170سنگبری در الیگودرز

- کاهش مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری!

- تجمع اعتراضی کارکنان مالباخته‌ی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

- تجمع دانشجویان دانشگاه پیام نور قزوین مقابل دانشگاه دراعتراض به نحوه ی واریز شهریه!

- خصوصی سازی تحصیل، تبعیض را نهادینه می‌کند

- آغاز واگذاری‌های بزرگ سازمان خصوصی‌سازی

- مرگ دو کارگرجوان در تونل نیایش

- مرگ یک کارگر وسوختگی شدید چهارکارگردیگر درپی انفجار تانکر کارخانه پل فیلم!

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی پتروشیمی‌های واگذارشده به بخش خصوصی عسلویه و ماهشهر مقابل وزارت نفت دراعتراض به وضعیت نامشخص اقتصادی!

صبح امروز (۵ بهمن) جمعی از کارکنان رسمی پتروشیمی‌های واگذار شده به بخش خصوصی در عسلویه و ماهشهر در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت استخدامی خود مقابل وزارت نفت در تهران تجمع کردند.

اجتماع اعتراضی امروز با به هم پیوستن گروه‌هایی از کارکنان رسمی واحدهای پتروشیمی مستقر در مناطق مختلفی همچون بندرامام و ماهدشت در استان خوزستان و منطقه عسلویه در استان بوشهر تشکیل شده است.

به گزارش5بهمن ایلنا،به گفته این کارگران، از زمان واگذاری مدیریت و مالکیت این واحد‌ها به بخش خصوصی وضعیت استخدامی آن‌ها با ابهاماتی مواجه شده است و این مسأله موجب نگرانی کارکنان رسمی این واحدهای اقتصادی را فراهم کرده است.

به گزارش امروز تسنیم درهمین رابطه،یکی از کارکنان معترض شاغل در یکی از واحدهای پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس گفت: بعد از واگذاری واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی، حدود پنج هزار از کارکنان رسمی وزارت نفت در این واحدها باقی مانده‌اند و بعد از گذشته چندین سال هنوز تکلیف این افراد مشخص نشده است.

وی درباره علت تجمع برخی از کارکنان واحدهای پتروشیمی در مقابل وزارت نفت توضیح داد: علی‌رغم اینکه همچنان کارمند رسمی وزارت نفت هستیم اما مدتی است که ما را از برخی مزایایی کارکنان رسمی این وزارتخانه محروم کرده‌ اند. به گونه‌ای که مدتی است از پاداش‌هایی که کارمندان معمولی وزارت نفت دریافت می‌کنند، خبری نیست. همچنین این افراد از دریافت برخی از مزایای بهداشت و درمان این وزارتخانه حذف شده‌اند.

این کارمند وزارت نفت با تأکید بر اینکه کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در واحدهای پتروشیمی خصوصی شده خواهان روشن شدن وضعیت کاری خود هستند گفت: این افراد علاوه بر اینکه تقاضا دارند "حق انتقال" به آنها داده شود، خواهان "استفاده از کلیه مزایای بهداشت و درمان وزارت نفت" نیز هستند.

فارس نیز در رابطه باتجمع امروز نوشت،این کارکنان می‌گویند به آنها اعلام شده که تنها بازنشستگی آنها در صندوق بازنشستگی نفت حفظ می‌شود اما دیگر روابط استخدامی آنها با وزارت نفت حتی بیمه‌های درمانی نفت نیز قطع خواهد شد، به گونه‌ای که ظاهرا بیمارستان نفت در ماهشهر هم در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این باره، نامه وزیر نفت به وزیر کار بوده است چنانکه زنگنه خطاب به ربیعی نوشته است که کارکنان پتروشیمی‌ اصفهان و دیگر شرکت‌های واگذار شده مشکلاتی دارند اما چون این شرکت‌ها واگذار شده‌اند این مشکلات به وزارت نفت مربوط نیست و لطفا شما آن را پیگیری کنید.

این کارکنان می گویند آینده استخدامی و تلاش خود در شرایط سخت و کار با مواد شیمیایی خطرناک را از دست رفته می‌بینند چراکه در وضعیت استخدامی بخش خصوصی یا شبه‌دولتی بر خلاف وضعیت استخدامی نفت تفاوت چندانی بین کار در شرایط سخت و شرایط عادی وجود ندارد و به همین دلیل تلاش می‌کنند تصمیمات اتخاذ شده در حوزه را تغییر دهند.

ضرب و شتم محمد جراحي در زندان تبريز

محمد جراحي فعال كارگري محبوس در زندان تبريز طي تماسي از زندان گفت كه مورد ضرب شتم سه تن ازماموران زندان قرار گرفته است . علي آهنگر وكيل بند متادون و حسين بقال مسئول انتظامات و اصغر نقوي مسئول فرو شگاه مشتركا اقدام به ضرب و شتم محمد جراحي كرده اند كه اين امر در پيش چشم مقامات زندان و با سكوت آنان همراه بوده است .

محمد جراحي فعال كارگري و زنداني سياسي محبوس در زندان تبريز حدود 5 سال است كه بدون مر خصي دوران محكوميت خود را ميگذراند .او همراه با شاهرخ زماني در يك دادگاه در تبريز محكوم به 6سال زندان شد . در اين دادگاه شاهرخ زماني به 11 سال حبس محكوم شده بود . شاهرخ زماني در زندان گوهر دشت جان خود را از دست داد و اكنون محمد جراحي براي بار دوم است كه در زندان مورد ضرب و شتم قرار ميگيرد .

جراحي از همه نهاد ها و فعالان كارگري خواست تا او به سرنوشت شاهرخ زماني دچار نشده است به اين رفتار غير انساني تا آنجا كه در توانشان هست اعتراض كنند و صداي اورا به همه نهاد هاي بين المللي برسانند.

برگرفته ازسایت کانون مدافعان حقوق کارگر

اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه کاشی حافظ دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق،اخراج وبرای امنیت شغلی!

صبح امروز 5بهمن ماه، حدود 80 درصد از کارگران و کارمندان کارخانه کاشی حافظ شیراز با تجمع مقابل ساختمان استانداری فارس خواستار پرداخت 4 ماه حقوق معوقه، تضمین امنیت شغلی خود و سایر همکارانشان شدند.

علاوه بر تجمع امروز، این کارگران روز گذشته نیز در مقابل ساختمان بخشداری زرقان تجمع کرده‌ و خواستار رسیدگی به مشکلات این کارخانه و کارگران آن شده‌اند.

به گفته تجمع‌کنندگان در اواسط هفته گذشته مدیریت کارخانه کاشی حافظ نسبت به اخراج حدود 30 نفر از نیروهای پیمانکاری و جایگزینی کارگران قراردادی شرکت اقدام کرده است که همین مسئله و عدم پرداخت معوقات سبب اعتصاب کارگران و تعطیلی خط تولید کارخانه شده است و مدیریت این کارخانه نیز اعلام عدم توانایی در حل مشکل کرده و به همین دلیل کارگران نیز مانع حضور وی در کارخانه شده‌اند.

به گزارش5بهمن تسنیم،مدیران کارخانه این واحد تولیدی را نیمه‌تعطیل کرده‌اند و در حال حاضر از 7 خط تولید کارخانه تنها یک خط فعال است علاوه بر این کارخانه به شرکت آب، برق، گاز بدهکار است و مدیران نیز حق و حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند.

براساس این گزارش،از ابتدای سال تاکنون بیش از 2 میلیارد متر از تولیدات این کارخانه به ارزش 30 میلیارد تومان به فروش رسیده اما تا پایان فصل پاییز تنها 7 میلیارد تومان حقوق به کارمندان و کارگران این کارخانه پرداخت شده که این پرداخت‌ها نیز به صورت قطره‌چکانی ماهانه 300 تا 500 هزارتومان بوده است.

برپایه این گزارش،در کارخانه کاشی حافظ شیراز229مشغول بکاربودند که به تدریج به صورت 20 و 30 نفر اخراج شده‌اند*و مدیران کارخانه در حال حاضر می‌گویند تعدادی از قراردادهای کارگران باید زیر نظر پیمانکار برود و اگر این امر محقق شود بعد از اتمام قرارداد پیمانکار کارگران نیز بیکار می‌شوند.

به گفته تجمع‌کنندگان در اواسط هفته گذشته مدیریت کارخانه کاشی حافظ نسبت به اخراج حدود 30 نفر از نیروهای پیمانکاری و جایگزینی کارگران قراردادی شرکت اقدام کرده است که همین مسئله و عدم پرداخت معوقات سبب اعتصاب کارگران و تعطیلی خط تولید کارخانه شده است و مدیریت این کارخانه نیز اعلام عدم توانایی در حل مشکل کرده و به همین دلیل کارگران نیز مانع حضور وی در کارخانه شده‌اند.

علاوه بر تجمع امروز، این کارگران روز گذشته نیز در مقابل ساختمان بخشداری زرقان تجمع کرده‌ و خواستار رسیدگی به مشکلات این کارخانه و کارگران آن شده‌اند.

براساس اظهارات کارگران باتجربه این واحدتولیدی،مدیریت کارخانه کاشی حافظ در 3 سال گذشته به ویژه در یک سال اخیر هیچ‌گونه برنامه موفقی در پیشبرد اهداف سازمانی، فروش محصولات و افزایش کیفیت تولیدات نداشته است و میزان تولید روزانه این کارخانه از 22 هزار متر در روز به 10 هزار متر و میزان فروش روزانه کارخانه نیز از 18 هزار متر در حال حاضر به 10 هزار متر رسیده است.

به گفته کارگران با وجود کاهش میزان تولید و فروش این کارخانه مدیریت کارخانه در روزهای اخیر، مدیران باتجربه و باسابقه کارخانه در امر فروش و بازاریابی داخلی و صادرات را اخراج کرده است.

چندی پیش نیز انشعاب گاز این کارخانه به دلیل بدهی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به شرکت گاز استان فارس قطع و سبب تعطیلی چند روزه این واحد تولیدی شد هرچند با مهلت دادن شرکت گاز فعالیت این کارخانه از سرگرفته شد اما طی آخرین اخطاریه‌ای که به این شرکت اعلام شده است باید تا پانزدهم اسفندماه بدهی خود را به شرکت گاز تسویه کند و گرنه انشعاب گاز این کارخانه به صورت کامل قطع می‌شود.

این کارخانه تا سال 90 تحت مالکیت بانک صنعت و معدن اداره می‌شد اما بعد از اجرای قانون خصوصی‌سازی با قیمتی بسیار نازلتر از قیمت کارشناسی به فردی غیربومی که مالک یک شرکت اینترنتی نامدار است واگذار شد. این فرد در مردادماه سال 91، 95 درصد سهام این کارخانه را به ارزش تقریبی 31 میلیارد تومان خرید و از همان زمان برخی از مسئولان استان فارس نسبت به این واگذاری این کارخانه به فردی غیربومی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش امروزشیرازه درهمین رابطه، یکی از کارگران بااشاره تعطیلی چند خط تولید این کارخانه گفت: کارگران کاشی حافظ چهار ماه است حقوق نگرفته اند.

سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در بین کارگران معترض، دقایقی برای آن ها صحبت کرد.



به گزارش عصر فارس درهمین رابطه،یکی از کارگران کارخانه کاشی و سرامیک حافظ گفت: چهار ماه است که حقوق نگرفته ام و با قرض زندگی ام را می چرخانم. می گوید؛ بابا پس کی حقوقت را می دهند،کی برایم کفش میخری و من هی امروز و فردا می کنم.کارگر اهل کار است ولی مزدش را هم می خواهد. آرامش نداریم، هر روز نگران این هستیم که کی اخراج می شویم...

حدود 8:30 دقیقه صبح بود و باران بی وقفه می بارید.در سرمای یک روز زمستانی کارگرانی که چندسالیست نان زحمات خود را با کار و عرق جبین در کارخانه کاشی سازی حافظ به دست می آورند، بعد از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی و مدیران غیر بومی با مشکلاتی مواجه شده اند که علت آن را سو مدیریت مسئولان و منافع شخصی سهامداران کارخانه می دانند.



کارگران با در دست داشتن پلاکاردهایی که نوشته شده بود «کارگران خواهان امنیت شغلی »،« تجمع کارگران به خاطر تعطیلی کارخانه و مدیران ناشایسته»،«اصلاح سیستم مدیریت»، «پرداخت حقوق معوقه کارگران» مقابل استانداری ایستاده بودند و یک صدا فریاد می زند؛ مدیر بی لیاقت اخراج باید گردد.استاندار محترم،حمایت حمایت.

از رئوس خواسته های کارگران مواردی چون؛برکناری مدیر عامل و مدیر کارخانه فعلی، تضمین امنیت شغلی کارگران،حذف سیستم پیمانکار تامین نیرو و جذب نیروهای پیمانکاری توسط کار فرما،پرداخت حقوق حداقل 4 ماه تا پایان سال به اضافه عیدی و پاداش پایان سال،بازگشت محترمانه مدیران فروش و صادرات دفتر شیراز،تضمین کارفرما مبنی بر عدم تعطیلی کارخانه پس از مرداد 95 و قطعی شدن مالکیت،پرداخت سنوات بازنشستگان و پرداخت اقساط معوق به تامین اجتماعی بود.

یک ساعتی می گذشت اما خبری از استاندار فارس نبود که بیاید در میان کارگران معترض و پاسخ یا توضیحی برایشان داشته باشد.

برخی از کارگران معتقد بودند که هیئت مدیره به دنبال تعطیلی و تخریب کارخانه و تبدیل آن به ساختمان مسکونی است چرا که با وجود 662 واحد ساختمان ساخته شده و ارزش افزوده زمین کارخانه، ارزش ملک و زمین بیشتر از ارزش مالی تولیدات کاشی کارخانه است.

یکی از کارگران از حقوق 17،18 میلیونی برخی مدیران کارخانه می گفت و اینکه با وجود افزایش چندبرابری حقوق مدیران، حقوق کارگران نه تنها افزایش نداشته بلکه پرداخت هم نمی شود.

دوساعتی به ظهر مانده بود که سهراب مختاری به میان کارگران معترض آمد و با بیان اینکه دو مسئله اصلی وجود دارد گفت:یکی؛ راه اندازی مجدد کارخانه و دیگری پرداخت حقوق و مزایا و معوقات کارگران است که ما در تلاش هستیم با در نظر گرفتن این دو اصل با هیئت مدیره و مدیر عامل صحبت کنیم.

سهراب مختاری، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس صحبتش که تمام شد به همراه دو نفر از نمایندگان کارگران به داخل ساختمان استانداری رفتند تا در حضور محمد علی افشانی صدای اعتراض کارگران را به گوش آنها برسانند.

بعد از چند دقیقه ای، باران دوباره شروع به باریدن کرد. ساعت را که نگاه کردم نزدیک 12 بود، تقریبا 5 ساعتی می شد که همه سرپا ایستاده بودند و به خاطر خیس بودن زمین جایی برای نشستن نبود به جز ورودی استانداری که تعدادی از کارگران برای ربع ساعت، بیست دقیقه ای توانستند در پناه اسپیلت حراست خودشان را گرم کنند که بعد از آن بیرون رفتند و حراست مانع وردشان شد.

هیچ کدام نمی دانستند مسئولان و هیئت مدیره روی صندلی های نرم و اتاق گرم استانداری چه می گویند و چه تصمیمی می گیرند اما همچنان منتظر بودند و شاید امیدوار به اینکه دوباره کارخانه رونق بگیرد.

کارخانه ای که در سال‌های نه چندان دور یکی از برندهای برتر در تولید کاشی و سرامیک کشور بوده و روزانه حدود 22 هزار متر کاشی و سرامیک تولید می کرده و حالا با واگذاری به بخش خصوصی و عدم نظارت صحیح چندین میلیارد بدهی بالا آورده و اگر به کلی تعطیل شود، چند صد خانواده را به قول خودشان از نان خوردن می اندازد.

بالاخره جلسه تمام شد و نماینده کارگران به میان کارگران آمد و از نتیجه صحبت هایشان گفت که قرار است؛ کارگرهای اخراج شده به کارخانه برگردند و خطوط غیر فعال دوباره راه اندازی شود و هیچ گونه تعدیل نیرو نداشته باشند.

نماینده کارگران اعلام کرد که فردا سه شنبه، گروهی از استانداری به کارخانه کاشی و سرامیک سازی حافظ می روند تا اوضاع را بررسی و تصمیماتی اتخاذ کنند تا حقوق و مزایای کارگران به روز پرداخت شود و کارخانه دوباره راه اندازی شود.

اینکه چقدر از وعده ها عملی بشود معلوم نیست.

*اخباروگزارشات کارگری:براساس گزارشات منتشره طی دوسال ونیم گذشته حدود100کارگراخراج شده اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری:

« گرامی باد یاد کارگران جان باخته خاتون آباد »

چهارم بهمن ماه هرسال یاد آور خاطره کارگران جان باخته مس خاتون اباد است که در دفاع از حق برخورداری از کار و بهبود شرایط زندگی خود دست به اعتراض زده و ناجوانمردانه به گلوله بسته شدند.

لینک متن کامل:


تجمع کارگران رفتگر شهرداری آبادان مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!

روز دوشنبه،جمعی از رفتگران شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماهه حقوق خود روبروی فرمانداری شهرستان آبادان اجتماع کردند.

به گزارش5بهمن ایرنا،کارگران حاضر در این اجتماع که تعدادشان به حدود 70 تن می رسید، به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود اعتراض کردند.

کارگران حاضر در این جمع،گفتند:از مهرماه امسال تاکنون، حق و حقوق ما از سوی پیمانکار شهرداری پرداخت نشده است و هیچکس جوابگو نیست.

آنها اظهار داشتند:قرار بود حقوق معوقه ما زیر نظر شهرداری منطقه 2 پرداخت شود، اما تاکنون این پرداخت صورت نگرفته است.

یکی از کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی با درخواست از مسئولان در خصوص رسیدگی به این مشکلات، افزود:خانواده ما چهار ماه است که منتظر پرداخت حقوق هستند و امیدواریم این مشکلات با پیگیری مسئولان شهرستان برطرف شود.

رئیس شورای شهر آبادان در خصوص این اعتراض کارگران گفت:پرداخت حقوق این کارگران با سازمان منطقه آزاد اروند است و این سازمان طی چهار ماه گذشته در پرداخت حقوق آنان تعلل کرده است.

سید فیاض موسوی اظهار داشت:البته مذاکراتی نیز با سازمان منطقه آزاد اروند انجام شده است و قرار شد در هفته آینده حقوق چهار ماه گذشته این کارگران پرداخت شود.

وی افزود:طبق توافق سازمان منطقه آزاد اروند با شهرداری آبادان، مدیریت این کارگران با شهرداری است اما حق و حقوق آنان از سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت می شود.

اعتراض کارگران کارخانه گسترش ماناساز به کارفرمانسبت به عدم پرداخت حق اضافه کاری!

کارگران کارخانه گسترش مانا ساز می‌گویند باوجود آنکه ساعات کاری افزایش یافته است اما بابت این تغییر شرایط کاری هیچ مزایای جانبی به آنها پرداخت نمی‌شود.

به گزارش5بهمن ایلنا،یکی از کارگران این واحد سازنده قطعات بتنی و فلزی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری کارفرما از یکسو زمان ناهار و نماز و نهار روزانه را کاهش و سوی مقابل تا یک ساعت بر مدت زمان کار روزانه افزوده است.

وی ادامه داد: پیش از این ساعت کاری کارگران این کارخانه ازساعت هفت و پانزده دقیقه صبح شروع و ساعت چهار بعد ازظهر خاتمه می‌یافت و مابین این زمان به هرکارگر برای صرف ناهار و اقامه نماز یک ساعت فرصت داده می‌شد اما از تیر ماه سال جاری تا کنون هم این مهلت نماز و ناهار روزانه به نصف کاهش یافته و هم یک ساعت به زمان کاری روزانه اضافه شده است.

این کارگر گسترش مانا ادامه داد: علاوه براین از زمان شروع این تغییرات تعطیلی روزهای پنجشنبه نیز برداشته شده و تمامی 95 کارگر در روزهای پنجشنبه نیز مانند روزهای عادی در محل کار خود حضور دارند.

وی افزود: با وجود این تغییر شرایط تا به کارگران از بابت افزوده شدن زمان کاری هیچ مزایای مزدی اضافی تعلق نگرفته‌است.

این کارگر با بیان اینکه در همین رابطه دادخواستی به اداره کار شهرستان آبیک ارسال شده است،افزود: ابتدا هیئت تشخیص اداره کار آبیک در تاریخ یکم آبان ماه سال جاری به استناد به ماده 26 قانون کار (تغییر شرایط کار منوط به موافقت اداره کار است) این اقدام کارفرما را غیر قانونی تشخیص داد و به استناد ماده 59 قانون کار (موضوع جلب رضایت کارگر برای انجام کار اضافی و پرداخت مزایای آن توسط کارفرما) به پرداخت مزایای جانبی مربوطه به کارگران رای داد.

وی بابیان اینکه در نهایت این رای با اعتراض کارفرما در هیات حل اختلاف اداره کار آبیک شکسته شد؛ افزود: درحال حاضر پیگیری‌های کارگران گسترش مانا برای اجرای تمامی آنچه که در قانون کار برای پرداخت مزایای اضافه کاری در نظر گرفته شده است ادامه دارد.

عدم برخورداری کارگران کارخانه فولاد اسفراین از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آوربدلیل دستکاری کارفرما درعناوین شغلی آنها درلیست بیمه!

کارگران کارخانه فولاد اسفراین به لحاظ نوع کار و شرایط محیطی کارگاه مشمول مقررات بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور هستند اما به دلیل درست نبودن عنوان شغلی در پرونده‌های بیمه،سازمان تامین اجتماعی از صدور حکم بازنشستگی آن‌ها خودداری می‌کند.

به گزارش4بهمن ایلنا،عناوین بیمه‌ای کارگران «شالیکوب» و یا «طلاساز» در پرونده‌های آن‌ها درج شده که چون این مشاغل جزء مشاغل سخت و زیان محسوب نمی‌شوند مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

از آنجا که کار در کارخانه‌های فولاد در زمره سخت‌ترین و زیان آور‌ترین مشاغل است خواستار پاسخگویی رئیس شعبه تامین اجتماعی اسفراین به رسیدگی به مشکلات کارگران کارخانه فولاد شد.

بنابهمین گزارش،مشکل عناوین بیمه‌ای کارگران فولاد اسفراین برای برخورداری از مشاغل سخت و زیان آور و نیز چرایی «عدم اجرای رأی مراجع حل اختلاف کار در خصوص ماده ۱۴۸ قانون کار» برای ۱۴۰ نفر از کارگران همچنان پابرجاست.

در همین رابطه «حسن احمدی مراغه» رئیس اداره تامین اجتماعی اسفراین گفت: علت به وجود آمدن مشکلات کارگران فولاد اسفراین، یکسان نبودن کدهای بیمه و عناوین شغلی ارسالی کارفرمای این کارخانه با کدهای سازمان تامین اجتماعی است.

احمدی افزود: کنترل و تطبیق عناوین شغلی بیمه‌شدگان با مشاغل سخت و زیان‌آور مورد تایید کمیته‌های استانی بر اساس لیست‌های ارسالی کارفرما (لیست کاغذی) و به صورت ماه به ماه انجام می‌شود.

رئیس اداره تامین اجتماعی اسفراین با تاکید بر این امر که هرگونه شغل مندرج در لیست ارسالی کارفرما ملاک عمل سازمان تامین اجتماعی است، گفت: شغل‌های مورد ادعای نماینده مجتمع توسط خود کارفرما در سی‌دی‌های ارسالی بابت حق بیمه ماهیانه درج و هرگونه اشتباه در زمینه مربوط به درج کدهای مشاغل توسط مجتمع صنعتی بوده واین شعبه هیچ گونه دخل و تصرفی در لیست‌های ارسالی کارفرمایان ندارد.

احمدی تصریح کرد: در خصوص دوره کارآموزی کارکنان مجتمع، کمک هزینه آموزشی پرداختی به کارآموزان مشمول کسر حق بیمه نبوده و با توجه به عدم دریافت حقوق و مزایای ماهیانه در دوره مورد ادعا امکان منظور نمودن دوره مذکور به عنوان ایام اشتغال توسط سازمان وجود ندارد.

لازم به ذکر است طبق آخرین لیست پرداخت حق بیمه تعداد بیمه‌شدگان این شرکت ۶۸۳ نفر می‌باشند.

وضع ما بازنشستگان!

سیمین امینی، معلم بازنشسته

بر طبق اصل سوم قانون اساسی بند ۱۲ «پی ریزی اقتصاد صحیح عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و بر طرف ساخت هر نوع محرومیت در زمینه‌های مسکن، تغذیه و کار و بهداشت و تعمیم بیمه» از اهداف و وظایف دولت است و بر طبق اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی… نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی، دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و…. خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

اما مصائب یک جامعه چند میلیون نفری بازنشستگان که دریافتی آنان کمتر از یک سوم خط فقر قرار دارد و قانون درمان کامل جای خود را به بی‌قانونی بیمه ناقص و خانه خراب کن تکمیلی داده است از حقایق دیگری سخن می‌گوید.

واضح است که حقوق معلمان بجهت افزایش مهارت و آموزش، شغل و فوق العاده درطول کارکرد وی افزایش یافته است، اما در این محاسبه اصلاً آن‌ها را در نظر نگرفته‌ایم. و صرفاً افزایش گروه و پایه بطور حداقل لحاظ شده است. لذا اعداد و ارقام سطح هزینه‌های زندگی و متوسط حقوق و مستمری بازنشستگان نشان می‌دهد که سطح دریافتی بازنشستگان از خط فقر مطلق هم پایین‌تر آمده است. این شأن معلم پس از سی سال کارکرد را نشان می‌دهد.

هم اکنون متوسط حقوق معلمان بازنشسته حدود یک و نیم میلیون تومان است یعنی کمتر از یک سوم ارزش حقوق دریافتی در سال ۱۳۵۸ می‌باشد. و این بمعنی تحمیل فقر و نابسامانی بر زندگی و روح و جسم معلمان پس از سی سال کار است. در حالی که در گفتار و شعار‌ها، تکریم آن حد و مرزی ندارد.

دولت‌ها با دلایل کاذب و روش‌های متفاوت همواره باعث کاهش حقوق و مستمری بازنشستگان گردیده‌اند:

۱- تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و دیگر سازمان بسیار کمتر از تورم واقعی است. یک نمونه آن ریاست جمهورآقای دکتر روحانی در سخنرانی رسمی در ۱۳ دی ماه ۹۲ در جمع استانداران اعلام کرد که اقتصاد را با تورم بالای ۴۰% تحویل گرفته‌ایم، درحالیکه دولت قبل آنرا کمتر از آن و بر آن اساس حقوق و مستمری‌ها را حدود ۲۰% افزایش داده‌اند..

۲- گاهی دولت افزایش حقوق را کمتر از رقم اعلام شده تورم رسمی اعمال می‌کند بعنوان نمونه مرکز آمار ایران تورم در سال ۹۱ را ۴۱% اعلام نمود، در حالیکه افزایش حقوق ۲۰% اعمال گردید.

۳- اگر تورم اعلام شده در سال ۹۳ را‌‌ همان میزان غیر واقعی اعلام شده، توسط دولت تدبیر و امید حدود ۱۵% فرض کنیم. اعمال این رقم بر متوسط هزینه سبد خانوار که امروزه حدود ۰۰۰/۰۰۰/۴ می‌باشد محاسبه شده، یعنی ماهیانه برابر ۶۰۰۰۰۰ تومان می‌گردد، در حالیکه دولت رقم ۱۵% را بر اساس متوسط یک میلیون تومان دریافتی اعمال نمود که برابر ۱۵۰۰۰۰ تومان گردید این یک روش کژتابانه عمدی است، برای تعمیق فقرشدید است..

۴- یک روش فریب دیگر آنست که تورم سالیانه بر مبنای ۳۸۵ قلم کالا اعم از مواد خوراکی تا کالای‌های لوکس اندازه گیری می‌شود. در حالیکه حقوق‌های زیر خط فقر (چهار میلیون تومان) تنها قادر به خرید مواد خوراکی می‌باشند و تورم در مواد خوراکی هر سال بیش از ۵۰% می‌باشد اما دولت آنرا محاسبه نمی‌کند.

می‌دانیم تورم یعنی مالیاتی که ثروتمندان به دلخواه خود از اکثریت جامعه می‌ربایند. و دولت هم بعنوان نماینده یک در صدی‌های کلان ثروتنمند جامعه که بطور روزانه و ساعتی ارزش دارائی‌های آن‌ها افزایش می‌یابد، تمامی این روش‌ها برای توجیه فقر و فلاکت بکار می‌گیرد، تا روکش و پردۀ استتاری باشد، که می‌بایست ثروت از طرف اکثریت قاطع زحمتکش و کارکن جامعه سلب و در دست یک درصدی‌ها متراکم شود.

منبع:حقوق معلم وکارگر

بیکاری5000کارگربدنبال تعطیلی 170سنگبری در الیگودرز

از ۱۸۰ واحد سنگبری در شهرستان الیگودرز کمتر از ۱۰ واحد فعال است که تعطیلی ۱۷۰ واحد سبب بیکاری حدود ۵ هزار کارگر شده است.

به گزارش 5بهمن تسنیم،استان لرستان به‌ عنوان قطب سنگ کشور، معادن غنی در حوزه سنگ دارد به‌ طوری‌که اکنون بیش از هزار و 500 واحد تولیدی پروانه دار در استان وجود دارد که استفاده از ظرفیت آن‌ها می‌تواند سهم به‌سزایی در اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد استان داشته باشد.

اما علی‌رغم وجود این منابع غنی در استان، این روزها صنعت سنگ لرستان دیگر رونقی ندارد و سنگ‌بری‌های این استان به خاطر مشکلات موجود یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

شهرستان الیگودرز در استان لرستان نیز معادن سنگ بسیار زیادی دارد و می‌توان گفت بیشترین تراکم سنگ‌های تزئینی استان به این شهرستان اختصاص دارد که در سال‌های گذشته برای مصرف به داخل و خارج از کشور صادر می‌شده است اما هم‌اکنون تعداد زیادی از معادن سنگ این شهرستان نیز به‌ تبع معادن سایر شهرستان‌ها به خاطر رکود و نداشتن صنایع تبدیلی به تعطیلی کشیده شده و تعداد زیادی از کارگران این واحدهای سنگ‌بری بیکار شده‌اند.

بنابهمین گزارش،از ۱۸۰ واحد سنگبری در شهرستان الیگودرز کمتر از ۱۰ واحد فعال است که تعطیلی ۱۷۰ واحد سبب بیکاری حدود ۵ هزار کارگر شده است.

کاهش مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری!

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار تعاون و تامین اجتماعی گفت: در دستاوردهای محور حوزه حمایت از مشاغل بیمه بیکاری باید گسترش دامنه پوشش بیمه بیکاری با رویکرد کاهش مدت استفاده از مقرری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش 5بهمن ایسنا ، کریم یاوری در سمینار آموزشی تبیین برنامه جدید و دستاورد محور اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری اظهار کرد: هدف از این سمینار ارتقاء سطح اطلاعات کارشناسان حوزه بیمه بیکاری، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، سازمان تأمین اجتماعی و اداره کل فنی و حرفه‌ای است.

وی با تشریح برنامه‌های جدید و دستاورد محور حوزه حمایت از مشاغل بیمه بیکاری تصریح کرد: هدف از این برنامه‌ها گسترش دامنه پوشش بیمه بیکاری با رویکرد کاهش مدت استفاده از مقرری، افزایش ضریب پوشش بیمه بیکاری وهمچنین میزان کاهش زمان توقف در برزخ بیکاری است.

او ادامه داد: بیمه بیکاری در تلاش است که دامنه مشمول مقرری بیمه بیکاری را توسعه دهد به طوریکه میزان ماندگاری افراد مقرری‌بگیر در این صندوق را کاهش و ورودی‌های بسیار صندوق را با توجه به شرایطی که دارند افزایش دهد.

یاوری با اشاره به مدیریت منابع و مصارف صندوق بیمه بیکاری و صرفه‌جویی در این منابع خاطرنشان کرد: با تعامل و هم‌گرائی سازمان تأمین اجتماعی و ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از 12 سال منابع بیمه بیکاری از مصارف پیشی گرفته است.

تجمع اعتراضی کارکنان مالباخته‌ی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان مالباخته ی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پروژه های ساختمانی پارمیس و پارمیدا *که در اعتراض به سوء مدیریت دانشگاه در این پروژه ی ۱۸ میلیارد تومانی، چند روز قبل در ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش 5بهمن انصاف نیوز، مالباختگان پس از تجمع و با مشاهده ی رفتار نیروهای انتظامات، شعارهای «ایمانیه خجالت خجالت» و «مسوول بی لیاقت خجالت خجالت» سر می دادند و در نهایت این تجمع با حضور وکیل معترضین و مذاکره ی او با مسوولان دانشگاه به اتمام رسید.


تجمع دانشجویان دانشگاه پیام نور قزوین مقابل دانشگاه دراعتراض به نحوه ی واریز شهریه!

دانشجویان دانشگاه پیام نور قزوین امروز به قانون جدید این دانشگاه درباره نحوه ی واریز شهریه متغیر، تجمع کردند.

به گزارش 5بهمن جوان،یکی از این دانشجویان گفت: بر اساس قانون جدید این دانشگاه ، دانشجویان در صورت پرداخت نکردن شهریه متغیر ثبت نامشان قطعی نمی شود و در حذف و اضافه هم اجازه تغییر در دروس را ندارند.

بگفته وی این قانون فقط در دانشگاه پیام نور قزوین است.

پیش از این دانشجویان با پرداخت هزینه ثابت تا زمان امتحانات و شروع ترم جدید می توانستند شهریه متغییر خود را پرداخت کند.

یکی دیگر از این دانشجویان گفت: ما امروز اینجا جمع شده ایم تا خواسته مان را به گوش مسولان دانشگاه برسانیم و این مشکل را حل کنند.

دانشجویان از روزهای قبل در فضای مجازی درباره این اعتراض اطلاع رسانی کرده بودند و امروز هم با جمع آوری امضا خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

یکی دیگر از دانشجویان گفت: بدلیل کمبود کلاس دو ترم است برخی از درسها به صورت الکترونیکی (اینترنتی ) برگزار می شود و دانشجویان بایددر یک زمان مشخص با لینک شدن به یکی از دانشگاههای پیام نور کشور ، فایل صوتی استاد را بشنوند.

خصوصی سازی تحصیل، تبعیض را نهادینه می‌کند

«محمد لطفی» با بیان اینکه خصوصی سازی پتانسیل تولید و بازتولید تبعیض را دارد گفت: این امر بخشی از سیاست «تعدیل ساختاری» است که نهادهای جهانی وابسته به ایدئولوژی نئولیبرالیسم پس از به بن بست رسیدن و به قصد توسعه بازار‌ها، مطرح کردند و ما نباید متعهد به اجرای این تفکر شکست خورده داشته باشیم.

به گزارش5بهمن تأمین24،مسئول واحد مددکاری و حقوقی جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در واکنش به اقدامات جدید دولت در قالب برنامه ششم توسعه که بر خصوصی سازی آموزش و پرورش تاکید دارد با بیان اینکه باید دید کدام دسته از کودکان از این شیوه منتفع و کدام گروه متضرر می‌شوند، گفت: همین الان بچه‌های طبقات پایین جامعه آمادگی این را دارند که از چرخه آموزش خارج شوند چرا که گفته می‌شود الان حدود ۱۱ میلیون حاشیه نشین و ۱۰ میلیون بیکار داریم و کلاسهای شلوغ مدارس و حقوق غیرمکفی معلمان، زمینه را برای مدارس غیرانتفاعی فراهم کرده است.

محمد لطفی با تاکید بر اینکه «از اینجاست که تبعیض شروع می‌شود» گفت: تعدیل ساختاری که خصوصی سازی بخشی از آن است از برنامه‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است که مبتنی بر سیاستهای نولیبرالیستی است.

وی با اشاره به اینکه تعدیل ساختاری چیز جدیدی نیست و مربوط به دهه ۸۰ میلادی و زمان زمامداری ریگان و تاچر است، افزود: بانک جهانی در صورتی به کشور‌ها وام می‌دهد که سیاستهای تعدیل ساختاری را پیاده و اجرا کنند و آقای احمدی‌نژاد هم در دوران ریاست جمهوری‌اش سه دفعه از طرف بانک جهانی تشویق شد، به خاطر حذف یارانه غیرنقدی تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها و تبدیل آن به یارانه نقدی که مرحله‌ای برای حذف کلی یارانه‌ها بود.

وی با بیان اینکه تعدیل ساختاری پاسخی بود که سرمایه داری به بحران‌هایش داد گفت: بعد از اینکه سرمایه داری به بن بست خورد تعدیل ساختاری را مطرح کرد و این کار در حقیقت برای توسعه بازار‌هایش بود که خصوصی سازی هم بخشی از این برنامه است.

این فعال حقوق کودکان افزود: تعدیل ساختاری تنها مختص کشور ما نبود و در بسیاری کشورهای دیگر دنیا نظیر شیلی و پرو هم اجرا شد و البته در ۹۰ درصد این کشور‌ها با تعدیل ساختاری و خصوصی سازی، وضعیت مردم بد‌تر شد و در جاهایی هم که موفق بود تحت شرایط خاصی بود.

وی ادامه داد: انگار ما تعهد داده‌ایم که سیاست بانک جهانی و تغییر ساختاری را با سرعت انجام دهیم! ولی سوال ما این است که چرا باید به این سرعت، تعهد به اجرای تفکری شکست خورده داشته باشیم؟

لطفی با تصریح اینکه «تعدیل ساختاری و خصوصی سازی پتانسیل تبعیض را دارد» گفت: به این شکل خدمات از عرصه عمومی عقب نشینی می‌کند و وقتی خدمات عمومی، خصوصی می‌شود، هر کسی که می‌تواند آن خدمات را می‌خرد و و هیچ مقامی هم در قبال عدم توانایی خریداری خدمات توسط بخشی از جامعه مسئول و پاسخگو نیست.

وی افزود: با خصوصی سازی آموزش و پرورش، تحصیل که اجباری و رایگان است زیر سوال می‌رود. می‌گویند «حق شماست» ولی کسی نمی‌پرسد آیا پولش را داری و می‌توانی از این حق استفاده کنی یا نه؟ انگاری به کسی هم مربوط نیست که می‌توانی یا نه!

مسئول واحد مددکاری و حقوقی جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان تاکید کرد: خصوصی سازی تحصیل و آموزش، نهادینه کردن تبعیض در شکلی شیک و زرورق پیچیده است.

وی گفت: آن چیزی که می‌تواند این فرایند را تغییر دهد، قدرت نهادهای مردمی و تشکلهای مردم نهاد و مشارکت‌های مردمی است تا حق تحصیل همچنان یک حق واقعی بماند.

لطفی با ابراز تاسف از اینکه جامعه مدنی ما قدرت و اجازه سوال در این خصوص را ندارد گفت: مطابق آمارهای رسمی ۱۷۰ هزار کودک امسال از تحصیل بازمانده‌اند و جامعه مدنی ما نمی‌داند باید پدر و مادر آن کودکان را دادگاهی کند یا وزیر آموزش و پرورش را یا سیستم اقتصادی و فرهنگی موجود ر...

[Message clipped] View entire message


Attachments area

Preview attachment اخباروگزارشات کارگری5بهمن1394.doc


اخباروگزارشات کارگری5بهمن1394.doc