پوتین: سپ بلاتر شایسته جایزه صلح نوبل بود

ولادمیر پوتین، روز پنجشنبه، ۲۶ آذر در نشست مطبوعاتی سالانه خود از سپ بلاتر، رئیس مستعفی فیفا، دفاع کرد و وی را مستحق جایزه نوبل صلح دانست.سپ بلا‌تر، رییس سابق فیفا، بهار گذشته به دنبال رسوایی گسترده مالی در فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.آقای پوتین که در مقابل ۱۴۰۰ خبرنگار سخن می‌گفت، افزود تلاش روسیه برای به دست آوردن میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ «درستکارانه» بوده است.

پیشتر یک مقام فیفا گفته بود درصورت تایید فساد، میزبانی جام جهانی از روسیه و قطر گرفته خواهد شد.

آقای پوتین همچنین اقدام ترکیه در سرنگونی هواپیمای روس را «عملی خصمانه» خواند و افزود که چشم‌اندازی برای بهبود روابط بین دو کشور نمی‌بیند.

ولادمیر پوتین سپس با تمسخر از درخواست کمک ترکیه از غرب یاد کرد و گفت «آن‌ها به بروکسل پناه بردند».

به گزارش ان بی‌سی، آقای پوتین افزود: «من نمی‌دانم...شاید ترک‌ها تصمیم گرفتند بعضی جاهای آمریکایی‌ها را بلیسند.»

مسکو در روزهای اخیر مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را علیه ترکیه وضع کرده است. در عین حال ولادیمیر پوتین بارها در سخنان خود همتای ترکیه‌ای خود، رجب طیب اردوغان، را مورد حمله قرار داده و از جمله او را متهم به دست داشتن در تجارت نفت قاچاق با داعش کرده است.

آقای پوتین در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه خود همچنین در مورد جنگ سوریه گفت ما از ابتکار عمل صلح جان کری کاملا حمایت می‌کنیم ولی این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند چگونه به جنگ داخلی سوریه پایان دهند.

روسیه و ایران حامیان اصلی بشار اسد، رئیس جمهور هستند که با کناره‌گیری او از قدرت مخالفند. هر دو کشور نیز با حضور نظامی در سوریه کارزاری را علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های مخالف اسد پیش می‌برند.

آقای پوتین در ادامه سخنان روز پنج‌شنبه خود اشاراتی نیز به وضعیت اقتصادی روسیه داشت و گفت که نشانه‌هایی از ثبات در اقتصاد این کشور دیده می‌شود. به گفته وی، روسیه نقطه اوج بحران اقتصادی را رد کرده است و این بحران رو به کاهش دارد.

کشورهای غربی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، تحریم‌هایی را علیه این کشور به اجرا گذاشتند. سقوط قیمت نفت نیز به اقتصاد روسیه ضربه زده است.

روسیه با اعزام نیروهای نظامی و سپس با برگزاری همه‌پرسی در ۱۶ مارس ۲۰۱۴، کریمه را به خاک خود الحاق کرد. این اقدام با مخالفت ده‌ها کشور همراه شد و شواری امینت سازمان ملل متحد با اکثریت آرا آن را غیرقانونی دانست.