قربانیان اشغال سفارت آمریکا در تهران غرامت می‌گیرند

با تصویب کنگره آمریکا، پس از ۳۶ سال، به هر کدام از قربانیان ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران بیش از ۴ میلیون دلار غرامت پرداخت می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی٬ بنا بر لایحه‌ بودجه سال ۲۰۱۶ که جمعه گذشته در کنگره آمریکا به تصویب رسید، کاخ‌سفید اجازه یافته تا به قربانیان واقعه اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ و یا بازماندگان آنها و همچنین قربانیان 'حملات تروریستی دولتی' نظیر انفجارهای سال ۱۹۸۸ در دو شهر نایروبی (کنیا) و دارالسلام (تانزانیا) غرامت پرداخت کند.

در جریان واقعه اشغال سفارت آمریکا در تهران (۱۳۵۸) ۵۳ دیپلمات و مستشار آمریکایی برای ۴۴۴ روز در تهران گروگان گرفته شدند.

قربانیان این واقعه در ۳۵ سال گذشته بارها تلاش کرده بودند از طریق مجامع قضایی غرامت دریافت کنند اما هر بار در دادگاه‌های مختلف با بن‌بست‌های قانونی و قضایی روبرو شده بودند.


وکلای آنها حتی شکواییه خود را به دادگاه عالی آمریکا هم بردند اما در آنجا هم توفیقی نصیب‌شان نشد.

کنگره آمریکا هم در طول این سالها قادر نبود برای پرداخت غرامت به این افراد قانونی به تصویب برساند.

اما اکنون، به گزارش نیویورک تایمز، دولت آمریکا توانسته از محل جریمه بانک فرانسوی (پاریباس) که به علت نقض تحریم‌های ایران، سودان و لیبی، حدود ۹ میلیارد دلار جریمه شده بود، منابع مالی برای پرداخت این غرامت‌ها را تامین کند.

به این ترتیب، هر قربانی که هنوز در قید حیات است بابت هر روز اسارت حدود ۱۰ هزار دلار غرامت دریافت می‌کند و اعضای خانوداه بازماندگان این افراد هم تا سقف ۶۰۰ هزار دلار غرامت دریافت خواهند کرد. از ۵۳ گروگان آمریکایی این ماجرا ۱۶ نفر طی سال‌های گذشته فوت کرده‌اند.

اشغال سفارت آمریکا در ایران به دست گروهی از دانشجویان موسوم به "خط امام" در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ موجب قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور و آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.

آمریکا همچنین دارایی‌های ایران به ارزش ۱۲ میلیارد دلار شامل طلا، پس انداز بانکی و اموال دیگر این کشور را مسدود کرد اما به عقیده تحلیلگران پس از شکل‌گیری توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در تابستان امسال، روزنه‌هایی از امید برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن ایجاد شده است.