تلاش براى آزادى كمال فروغى زندانى سالخورده

وزارت امور خارجه انگلیس امروز اعلام کرد در حال تلاش برای آزادی یک تبعه ایرانی تبار این کشور است. کمال فروغی ۷۶ ساله چهار سال است که به اتهام جاسوسی در سیاهچالهای جمهوری اسلامی بسر می برد. به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری رویترز، این زندانی سالخورده تابعیت ایرانی بریتانیایی داشته و هنگام دستگیری به عنوان مشاور امور تجاری در تهران کار می‌کرده است. خانواده فروغی تا اکتبر سال جاری (دو ماه پیش) خبر دستگیری او را اعلام نکرده بودند اما روزنامه گاردین برای اولین بار از قول کامران فروغی پسر فرد دستگیرشده این خبر را منتشر کرد.


پس از اعلام این خبر، سازمان عفو بین‌الملل طی فراخوانی خواهان آزادی این شهروند بریتانیایی شده بود. در بیانیه عفو بین‌الملل، فروغی مشاور شرکت نفت و گاز پتروناس معرفی شده است. در این بیانیه آمده است که او طی محاکمه‌ای "ناعادلانه" در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام جاسوسی به ۸ سال زندان محکوم شده است.

عفو بین‌الملل در این بیانیه نوشته است: «کمال فروغی بیمار و نیازمند مراقبت و مداوای ویژه است. از آنجا که زندان فاقد پزشک متخصص است،‌او باید هرچه زودتر زیر نظر پزشکان در خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد.»

مقامات بریتانیا می گویند نمی‌توانند این مورد را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کنند چرا که جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را قبول ندارد و در نتیجه فرد دستگیرشده را یک تبعه ایرانی می‌داند.

جمهوری اسلامی تا کنون رسما دستگیری فروغی را تایید نکرده است. مسئولان وزارت خارجه ارژیم یران نیز گفته‌اند که نمی‌توانند درباره این موضوع اظهار نظر کنند.

هم اکنون پنج شهروند آمریکایی- ایرانی نیز در جمهوری اسلامی زندانی هستند. اتهام اکثر آنها نیز جاسوسی و ارتباط با دولت متخاصم است.

سیامک نمازی، تاجر، جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار، امیر حکمتی افسر سابق نیروی دریایی آمریکا و سعید عابدینی نوکیش مسیحی زندانیان ایرانی آمریکایی جمهوری اسلامی هستند.

سه‌شنبه گذشته نیز دولت آمریکا رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند دیگر این کشور به نام حمید سمیعی در ایران دستگیر شده که گفته می شود اعدام شده است.