چرا صدا وسیما به فردوسی پور مجوز پخش مصاحبه دکتر ظریف را نداد؟ + پاسخ صداوسیما

عصرایران - مصاحبه عادل فردوسی پور و محمدجواد ظریف برخلاف انتظارها مجوز پخش از شبکه 3 را نگرفت . در حالی که عکس های مصاحبه وزیر امورخارجه ایران و مجری برنامه نود روز پنج شنبه از طریق رسانه ها منتشر شد اما مدیریت شبکه 3 به برنامه نود اجازه پخش کردن مصاحبه را برای ویژه برنامه شب یلدا نداد.عادل فردوسی پور در جریان برنامه نود خبر داد که مجوز پخش این مصاحبه
صادر نشده است. اولین شایعات پس از حرف های فردوسی پور حکایت از سیاسی بودن این تصمیم دارد. شایعاتی که مدعی هستند دلیل اصلی این تصمیم عدم حمایت از دولت بوده است. رسانه های نزدیک به اصلاحات منبع اصلی خبر بوده اند.

کانال خبری اصلاحات نیوز در این مورد نوشت:« امشب گفتگوی فردوسی پور درحالی به بهانه "انتخاباتی بودن این حرکت به نفع حامیان دولت" پخش نمیشود که در ساعاتی پیش غلامعلی حداد عادل "مهمان برنامه ویژه شب یلدا در همین شبکه سه سیما بود!!»

اما شایعه دیگر از راهروهای صدا وسیما به بیرون درز کرده است. گفته می شود مسوولان صدا وسیما اجازه این مصاحبه را به دلیل بی ربط بودن محتوای برنامه با مصاحبه مذکورعنوان کرده اند. عادل فردوسی پور در جریان برنامه اعلام کرد که مصاحبه ورزشی دکتر ظریف با برنامه نود مجوز پخش شبکه سوم را به دست نیاورده است. حرفی که تا حدی شایعه منتشر شده را تایید می کند. این در شرایطی است که کل مصاحبه دکترظریف و نود حول مسائل ورزشی و فوتبالی بوده است

اما سومین احتمال عدم هماهنگی برای پخش مصاحبه عنوان شده است. مصاحبه ای که به صورت کاملا چراغ خاموش انجام شده بود و تقریبا هیچ کس از انجامش خبر نداشت. شنیده می شود بی خبری مسوولان صدا و سیما از چنین مصاحبه ای به جلوگیری از پخش آن منجر شده . هرچند که سومین شایعه هم تا حدودی سیاسی بودن این تصمیم را تایید می کند.

جنجال‌های یک مصاحبه پخش نشده؛ دستور از بالا جلوی پخش مصاحبه ظریف را گرفت
بی بی سی - عدم پخش مصاحبه وزیر خارجه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی واکنش های گسترده ای برانگیخت و رسانه‌ها با عناوینی مانند "رسانه ملی تحت تاثیر تفکرات جناحی"، "مدیران تلویزیون نگذاشتند مصاحبه پخش شود" و "دستور از بالا برای پخش‌نشدن مصاحبه ظریف و عذرخواهی فردوسی‌پور" به این قضیه واکنش نشان دادند.

گفته می شود که فشارهای ناشی از رسانه‌های مخالف دولت، از جمله روزنامه وطن امروز مانع از پخش این مصاحبه شده است. این روزنامه دو روز قبل از پخش برنامه نود و در شماره شنبه ۲۸ آذر، دو تیتر از صفحه نخست خود را به این موضوع اختصاص داد: سرمقاله این روزنامه با عنوان "سیاسی‌پور چرا نعمت زاده را دعوت نمی کند؟!" و مطلبی دیگر با عنوان "درباره برنامه ۹۰ و کارگزار سیاسی اش/نامه ای به دکتر سرافراز."

این روزنامه در سرمقاله خود با انتقاد از عملکرد دولت پس از توافق هسته‌ای نوشت: "شعارهای دولت ۲ ساله که قرار بود ۱۰۰ روزه مشکلات را حل کند، دایر بر مدار تبریک و تبلیغات هنوز با حلوا حلوا کردن "برجام" قصد شیرین کردن دهان مردم را دارد." و خواهان دعوت از وزیر صنایع دولت روحانی در برنامه نود شد: "با این اوضاع بازار شب‌چله و مضاف بر آن تعلق بسیاری از باشگاه‌های فوتبال کشور به وزارت صنعت، چرا از نعمت‌زاده برای حضور در۹۰ دعوت نمی‌شود؟!"

پاسخ صداوسیما به انتقاد از عدم پخش مصاحبه ظریف 
ایسنا - روابط عمومی سازمان صداوسیما با انتشار اطلاعیه‌ای به موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مصاحبه مجری برنامه ورزشی «90» با وزیر امور خارجه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، در مطلب روابط عمومی سازمان صداوسیما آمده است:

«پیرو موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مصاحبه مجری برنامه ورزشی «90» با وزیر محترم امور خارجه، ذکر نکاتی برای اطلاع افکار عمومی ضروری است؛

1- گفت‌وگو و مصاحبه با رجل سیاسی، مذهبی و شخصیت‌های مختلف تابع میل و نظر شخصی تهیه‌کننده یا عوامل برنامه نمی‌باشد. درصورتی که شبکه‌ای قصد انجام مصاحبه با این‌ افراد را داشته باشد، مسئولان شبکه از مصاحبه‌شونده به طور رسمی دعوت بعمل می‌آورند تا مصاحبه انجام شود و این روالی است که در همه رسانه‌ها مرسوم است.

2- در موضوع مصاحبه مجری برنامه ورزشی نود با رئیس دستگاه دیپلماسی هیچ‌گونه درخواستی از سوی شبکه سه سیما برای انجام مصاحبه با جناب آقای دکتر ظریف ارسال نشده است و مجری برنامه شخصاً و بدون اطلاع و هماهنگی با شبکه به انجام این مصاحبه و اعلام خبر پخش آن مبادرت ورزیده است.

3- برنامه ورزشی نود که سال‌ها از عمر آن می‌گذرد، یک برنامه صرفاً ورزشی و آن هم در حوزه فوتبال است و تمام تلاش دست‌اندرکاران شبکه سه، ساماندهی برنامه برای پاسخگویی به مطالبات ورزشی مخاطبان در حوزه تخصصی فوتبال و تحلیل و بررسی این رشته ورزشی است.


4- درخصوص اینکه وزارت امور خارجه نامه رسمی از طرف مسئولان سازمان را برای انجام مصاحبه درخواست نکرده خود باید پاسخگو باشد، اما اینکه تهیه‌کننده بدون اطلاع و هماهنگی مسئولان شبکه اقدام کرده است از سوی سازمان پیگیری می‌شود.»

طنز: درخواست صدواسیما از فردوسی پور برای پخش مصاحبه ظریف لو رفت!

خبرآنلاین - شنیده ها حاکی است با پخش مصاحبه ظریف در برنامه نود بنا به شرایطی موافقت شده است و آن قبول مصاحبه با لیست درخواستی صداوسیما است.

لیست اعلامی صداوسیما به عادل فردوسی پور که قرار است به تفکیک تا پایان سال در برنامه نود با آنها گفتگو شود به شرح زیر لو رفته است:

هنوز از واکنش فردوسی پور به قبول یا رد این افراد خبری منتشر نشده است.

1. علیرضا زاکانی، دبیر کمیسیون دائمی برجام
2. دکتر سعید جلیلی، رییس تیم مذاکره کننده در پاک ترین دولت تاریخ ایران و جهان
3. خسرو معتضد، مورخ برجسته در تمام ادوار قبل و بعد از انقلاب
4. دکتر حسن عباسی، بزرگترین دکترین استراتژیست راهبردگونه قرن
5. سردار دکتر قالبیاف، خلبان و هوانورد همیشه در صحنه
6. منوچهر متکی، دیپلمات برجسته ایران در نقاط مختلف جهان با ضریب نفوذ بالا در منطقه سنگال و حومه
7. کامران دانشجو، مهندس کارکشته در امور مختلف
8. حسین شریعتمداری، کارشناس ارشد روابط ملی و فرا ملی
9. مهندس علی آبادی، پدر چند زبانه ورزش ایران
10. فاطمه رجبی، کارشناس ارشد کشف معجزات قرن بیستم به بعد
11. وحید یامین پور، دکترای امور خاص
12. محمد علی رامین، کارشناس امور بین الملل و خانواده
13. کامران لنکرانی، فوق تخصص حضور در انتخابات
14. غلامعلی حداد عادل (برای اخذ فال فوتبال)


شنیده ها حاکی است، در صورت تهیه و پخش 5 گفتگو از لیست فوق، اجازه پخش گفتگو با دکتر ظریف داده خواهد شد. همچنین در لیست اعلامی، قرار شده این سوالات مطرح شود:

* چطور شما در دوران مسئولیت، اینقدر ایران را در دنیا برجسته کردید و آیا مسیر طلایی شما بعدا ادامه یافت؟

* آیا در سالهای اخیر یا نوعی وادادگی و خمودگی در حوزه «دیپلماسی الکی خوش» مواجه نیستیم؟

* چرا مردم اینقدر سرخورده و مایوس شده اند و مثل سالهای قبل خوشحال و مسرور نیستند؟

* آیا سیاسی کاری بیهوده عاملی برای افت فوتبال ما نیست؟

* چطور برجام به رشد فوتبال ما ضربه زد(توضیح دهید با رسم شکل)