اخباروگزارشات کارگری10آذر1394

- سومین روزاعتصاب کارگران شهرداری سی سخت،شهر توریستی سی‌سخت در تسخیر زباله‌ها!
- باردیگرکارگران کارخانه تبریزکف دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری آذربایجان شرقی زدند!
- حداقل دستمزد كارگران چند درصد افزايش مي‌يابد؟
- تجمع کارگران اخراجي کارخانه سيمان کارون مقابل فرمانداري مسجد سليمان برای بازگشت بکار!
- قول آقای وزیر !
- تجمع کارکنان آزمايشگاه هاي تشخيص طبي مقابل وزارت بهداشت دراعتراض به سطح پایین حقوق!


- گزارش خبرنگار پیام سندیکا از مشکلات بازنشستگان

- تاخیر دولت در پرداخت حقوق چند میلیون بازنشسته تامین اجتماعی / دست دولت در جیب بازنشسته ها!

- بیکاری کارگران زاگرس خودرو بروجرد بدنبال تعطیلی کارخانه!

- بیش از100نفر از کارکنان شرکت پتروپارس(شرکت خدمات نفت و گاز ایرانی)اخراج شدند!

- اخراج درکمین200کارگرکارخانه کاغذ سازی لطیف!

- خطراخراج بیخ گوش تعدادی از کارگران پیمانی شرکت راه آهن رجا!

- تجمع اعتراضی تاکسیرانان در همدان

- تجمع بیش از یکصد دامپزشک دراعتراض به تعطیلی داروخانه‌های دامپزشکی

- تجمع دانشجویان پرستاری مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به تصویب طرح تربیت پرستار!

- تجمع دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد بجنورد در اعتراض به طرح جدید وزارت بهداشت!

- زنجیره انسانی دانشجویان پرستاری دانشگاه های اصفهان در اعتراض به آیین نامه آموزش پرستار توسط بیمارستان ها!

- طومار دانشجويان دانشکده‌ پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي کاشان براي لغو فوري طرح تربيت پرستار در بيمارستان!

-«مرز را باز کنید»

سومین روزاعتصاب کارگران شهرداری سی سخت،شهر توریستی سی‌سخت در تسخیر زباله‌ها!

کارگران و کارمندان شهرداری شهر توریستی سی‌سخت مرکز شهرستان دنای کهگیلویه و بویراحمد ازروز8آذرماه دراعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوقشان دراعتصاب بسرمی برند.

به گزارش10آذر تسنیم ،طی سه روز گذشته و دست کشیدن کارگران شهرداری سی‌سخت از کار خود به دلیل عدم دریافت حقوق 5 ماهه خود شهر توریستی سی‌سخت در تسخیر زباله‌ها قرار گرفته که این مسئله سبب نگرانی مردم و مراجعه آنان در اعتراض به این روند در محل فرمانداری و شهرداری شده است.

یکی از کارکنان شهرداری سی‌سخت گفت: شهرداری ماه‌هاست نتوانسته حقوق کارکنان را پرداخت کند و هر چند ماه یکبار 500 هزار تومان یا کمتر دریافت می‌کنیم. آیا واقعا با این پول می‌توان زندگی کرد. حتی نمی‌توانیم با اطمینان برای فردای خودمان هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این کارمند شهرداری سی‌سخت می‌گوید: شهر سی‌سخت در فصل بهار و تابستان بیش از ظرفیتش توریست جذب می‌کند و بار اصلی مراقبت از شهر و امکاناتش هم بر دوش همین کارکنان شهرداری است و این منصفانه نیست که پاییز که می‌شود حرف ازاخراج نیرو می زنند.

وی می‌گوید: دولت و مسئولان به جای اینکه مشکلات شهرداری را حل کنند صورت مساله را پاک می کنند و به محض اینکه حرف از حقوق می زنیم آنها اخراج نیرو را پیش می‌کشند و هرکس مدیران قبل از خودش را متهم می‌کند که اگر چنین نشده بود و چنان نشده بود الان اوضاع این نبود.

وی ادامه داد این چندمین بار است که در ماه‌‌های گذشته کارکنان اعتراض و اعتصاب کرده‌اند و هر بار هم وعده می‌دهند که درست خواهد شد و ما تاکنون تغییری ندیده‌ایم.

کارمند دیگر شهرداری سی‌سخت گفت: بعد از اعتصاب روز گذشته قرار شد به اندازه نصف حقوق خود را به عنوان مساعده دریافت کنیم.

وی افزود: شهرداری بیش از دو برابر بدهی خود ،از ادارات مطالبه دارد که اگر ادارات همکاری کنند مشکلات شهرداری هم برطرف می‌شود.

این کارمند افزود: دولت بخشنامه‌ای صادر کرده که به موجب آن هیچ شخص و یا نهادی نمی تواند حساب‌های دولتی را مسدود کند و شهرداری اکنون برای وصول مطالباتش مشکل دارد و هر بار که اخطار می دهیم پس از مهلت‌های 10 روزه و 20 روزه دوباره مطالبات وصول نمی‌شود.

وی گفت : شهرداری سی‌سخت حدود 120 نیرو دارد که تعدادشان به نسبت حجم کار زیاد نیست اما تا حرف از مشکلات می شود گروه‌هایی حرف ازاخراج نیرو می‌زنند.

وی یادآور شد: رتبه شهرداری سی‌سخت پایین است و به تبع آن پایه حقوق کارمندان و کارگران نیز پایین است. ضمن آنکه شهر سی‌سخت به جز در خوار و بار در همه اقلام مصرفی از یاسوج هم گران‌تر است هر چند مردم تمایلی برای راه اندازی کسب و کار در سی‌سخت ندارند و حتی در بیشتر موارد نان مصرفی خود را از یاسوج خریداری می‌کنند.

عضو شورای شهر سی‌سخت با تایید خبر اعتصاب کارگران و کارکنان خدمات شهری شهرداری سی‌سخت گفت: در مجموع این شهرداری 110 پرسنل دارد که طی 5 ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند و یک میلیارد و 250 میلیون تومان مطالبات دارند.

محمد حسین‌پور افزود: بخشی از مطالبات سال 91 و 92 کارکنان شهرداری سی‌سخت هنوز پرداخت نشده است و به هر نهادی جهت مساعدت مراجعه می‌کنیم نتیجه بخش نیست و معتقدند باید از محل درآمدهای شهرداری حقوق پرداخت شود در حالی دخل و خرج شهرداری با هم مطابقت ندارد.

باردیگرکارگران کارخانه تبریزکف دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری آذربایجان شرقی زدند!

کارگران کارخانه تبریزکف شهرستان مرند امروز برای چندمین بار تجمع اعتراضی در مقابل استانداری آذربایجان شرقی برگزار کردند.

به گزارش 10آذرتسنیم ، کارگران کارخانه تبریز کف شهرستان مرند امروز برای چندمین بار تجمع اعتراضی در مقابل استانداری آذربایجان شرقی برگزار کردند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع در اظهار داشت: امروز حدود 40 تا 50 نفر از کارگران تبریز کف در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی در تبریز حضور یافتیم که در ادامه به نمازخانه هدایت شدیم.

وی افزود: در این تجمع کارگران از عدم رسیدگی شفاف و موثر یه مطالبات باقیمانده کارگران در این پرونده گلایه کردند.

براساس این گزارش یکی از مسئولین استانداری با حضور در بین تجمع‌کنندگان از ادامه رسیدگی و پیگیری این پرونده خبر داده اما حل این مشکل را زمان‌بر اعلام کرد.

گفتنی است، کارگران شرکت تبریز کف از سه سال پیش با مشکل دریافت حق و حقوق مواجه هستند و در این مدت فقط بخش جزئی از مطالباتشان را دریافت کرده‌اند.

اخیراً این کارخانه به صورت موقت تعطیل شده است تا مجددا با تهیه مواد اولیه و رفع مشکلات تولید را آغاز کند، کارگران تبریزکف نیز در این مدت از عدم رسیدگی قاطعانه نهادهای ذی‌ربط گلایه کرده‌ و بار‌ها در مقابل فرمانداری مرند، استانداری و محل کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

حداقل دستمزد كارگران چند درصد افزايش مي‌يابد؟

پروين محمدي، ‌فعال مستقل كارگري با پيش‌بيني حداكثر ۱۲ درصدي دستمزد كارگران در سال ۹۵ گفت: كليت مثلث سه جانبه‌گرايي شوراي عالي كار بازي‌اي بيش نيست، چراكه طرف كارفرمايي در بهترين حالت نماينده ۲۵درصد سرمايه موجود در كشور است و ۷۵ درصد باقي در اختيار دولت است. بنابراين دولت به عنوان صاحب ۷۵ درصد سرمايه كشور در شوراي عالي كار حضور پيدا مي‌كند و خود كارفرماي بزرگ است و امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته نمايندگان كارفرمايان پشت نمايندگان دولت پنهان مي‌شوند.

او ادامه داد: نمايندگان كارگري در شوراي عالي كار هرگز مقاومت جدي‌اي در برابر دولت و كارفرمايان نكرده‌اند. اين به آن دليل است كه در ايران تشكل‌ مستقل كارگري نداريم و نمايندگان كارگري شوراي عالي كار به دليل آنكه از حمايت بدنه كارگري برخوردار نيستند، توان چانه‌زني در اين باره را ندارند.

محمدي تصريح كرد: هر سال بيش از پيش وضعيت بحراني معيشت ميليون‌ها انسان مزدبگير مشخص مي‌شود. دولت اگر از سر دلسوزي به جامعه نگاه كند، دستمزد را به اندازه‌اي تعيين مي‌كند كه قدرت خريد كارگران افزايش پيدا كند و بازار از ركود فعلي بيرون بيايد. اگر مي‌بينيد توليدات كارخانه‌ها روي هم انبار مي‌شود و ساير خرده بازار‌ها هم رونق ندارند، اين موضوع اتفاقي نيست، بلكه ريشه‌هايش به كاهش بي‌سابقه قدرت خريد طبقات مزدبگير بر مي‌گردد.

اين فعال كارگري مستقل در پايان گفت: با توجه به بودجه‌اي كه دولت آماده كرده است و افزايش 10درصدي حقوق كارمندان دولت و از سويي تعيين ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده، در عمل با برابري افزايش دستمزد و ماليات بر ارزش افزوده، ‌در سال آينده افزايش مزد نداريم. تورم پايين فعلي نشانه اقتصاد متعادل نيست، بلكه نشانه بيمار بودن اقتصاد است. من گمان نمي‌كنم دولت با توجه به بودجه اعلامي، دستمزد سال آتي را بيش از ۱۲ درصد افزايش دهد.

منبع:اعتماد-10آذر

تجمع کارگران اخراجي کارخانه سيمان کارون مقابل فرمانداري مسجد سليمان برای بازگشت بکار!

امروز10آذر،کارگران اخراجی کارخانه سيمان کارون برای بازگشت بکاردست به تجمع اعتراضی مقابل فرمانداري مسجد سليمان زدند.

به گزارش 10آذرموج ، امروز 10 آذر جمعي از کارگران اخراجي کارخانه سيمان کارون واقع گلگير گلگیر از توابع مسجدسلیمان با تجمع مقابل فرمانداري مسجد سليمان خواستار تعيين وضعيت خود از جانب مسوولان کارخانه شدند.

درهمین رابطه:

26 نفراز39کارگراخراجی کارخانه سیمان کارون حکم بازگشت بکار گرفتند

پس از گذشت چهار ماه،26 نفراز39کارگراخراجی کارخانه سیمان کارون رای بازگشت به کار خود را گرفتند.

به گزارش26آبان ایلنا، مرجع رسیدگی کننده به این شکایت در اداره کار مسجد سلیمان (هیات حل اختلاف) با این استدلال که «ماهیت کار کارگران سیمان کارون دائمی است» اخراج آن‌ها را نپذیرفته و برای آن‌ها رای بازگشت به کار صادر کرده است.

کارگران مورد نظر که منتظر اجرای رای صادره از سوی کارفرما هستند می‌گویند که بابت ۳ماه دستمزد و پنج ماه حق بیمه از کارفرما طلبکارند.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه سیمان کارون

کارگران اخراجی کارخانه سیمان کارون صبح امروز جلوی درب ورودی کارخانه تجمع کردند .

۳۹کارگر قرار دادی کارخانه «سیمان کارون» در خوزستان به دلیل اتمام قرارداد کاری، با دو ماه حقوق معوقه اخراج شدند.

به گزارش1شهریور آسماری نیوز، کارگران اخراجی کارخانه سیمان کارون صبح امروز جلوی درب ورودی کارخانه تجمع کردند .

به گزارش امروزایلنا درهمین رابطه، شب گذشته – ۳۱ مرداد ماه- به حدود ۳۹نفراز کارگران قراردادی شاغل در کارخانه سیمان کارون در شهر کلگیر شهرستان مسجد سلیمان اعلام شده است به دلیل اتمام اعتبار قرار داد کارشان دیگر برای آن‌ها در این واحد صنعتی شغلی وجود ندارد.

برپایه این گزارش،دراین واحد تولید کننده سیمان بیش از ۳۲۰ کارگر رسمی، قراردادی و پیمانی مشغول به کار هستند که هر کدام از آنان دو ماه حقوق طلب دارند. کارگران قرار داد ی هم با سوابق یک تا ۱۵ سال زیر مجموعه یک شرکت پیمانکاری تامین کننده نیروی انسانی کار می‌کنند.

قول آقای وزیر !

جوانمیر مرادی

دکترروحانی رئیس جمهورخود روستازاده‌ای است که ازوضع محرومان ومستضعفان اطلاع کامل دارند ومطمئن باشید که دولت درکنارشماست.

چندین بارتاکنون رئیس‌جمهورنسبت به امنیت شغلی کارگران تأکید داشته وازماخواسته است که سختی زندگی بازنشستگان رادرنظربگیریم که جزوظایف اولیه ما دراین وزارتخانه است.!

من خود روستازاده‌ای هستم که پدرم کارگرراه‌آهن بود وبافقروبدبختی ودرخانه کارگری درس خواندیم وبه خوبی مشکلات کارگران رامیدانیم.

موسیقی خانه ما، " چکچک " قطره‌های بارانی بود که درظرفهایی که مادرمان گذاشته بود زیر سقف تا آب باران ماراخیس نکند وپدرم نیزبرایمان " لالایی " می‌خواند تا نخوردن شام را فراموش کنیم وبخوابیم.

این بخشهائی از سخنرانی ربیعی وزیر کار در مراسم روز تصویب قانون کار در استان کهکیلویه و بویر احمد است. او همچنین می گوید قول می دهم نگذارم میزان دستمزد سال 95 کمتر از نرخ تورم تعیین شود! یکی از خدمات به قول خودش "ارزنده " آقای وزیر روستائی زاده و کارگرزاده از شروع نشستن بر مسند خدمت گذاری در وزارت کار به کارگران، تأیید 17% افزایش دستمزد برای سال 94 است که به قول خودش 2% بیشتر از نرخ تورم بوده! یعنی نرخ تورم 15% بوده است. وی بااستثنایی خواندن این میزان افزایش، تنزل دستمزد به 5 برابر زیر خط فقر را به کارگران تبریک می گویدوبه گردن اعضاء شورای عالی کار به خاطر تصویب این مصوبه به زعم ایشان "ضد تورمی" مدال قهرمانی می آویزد.ربیعی در سخنرانیش با وانمود کردن به ابراز همدردی با کارگران ، از بدبختیهای خودش در زمان کودکی مرثیه خوانی می کند تا به این طریق بتواند تفاوت خودش را با وزرای سابق و کسی مثل صادق محصولی (معروف به وزیر میلیادر) بیان کند بلکه کارگران با شنیدن مصیبتهای وارده در دوران کودکی 50 سال پیش بر آقای وزیر، مصیبت خود را فراموش کرده و از ایشان صبر و تحمل بیاموزند.

قول ربیعی مبنی برجلوگیری از تعیین حداقل مزد کمتر از نرخ تورم! آن هم نرخ تورمی که مرتبا در ماههای نیمه دوم سال روی کاغذ پایین آورده و اعلام می شود، قبل از هر چیز وعده تحمیل شرایط به مراتب بدتری نسبت به سال گذشته بر بیش از 40 میلیون انسانی است که سطح زندگیشان هم اکنون 5 برابر زیر خط فقر است. و میلیونها کودک از این خانواده ها مثل کودکی آقای وزیر،شب را در زیر سقفهای سوراخ در حاشیه شهرها بسر می برند و روز سر چهار راهها دست فروشی می کنند و یا زباله های متعفن را به امید یافتن تکه های کارتن و بطریهای پلاستیک زیر و رو می کنند. نرخ کاغذی خط فقر 2 ماه پیش 15% بود ولی تا پایان آبان نوک پیکان (بی اختیار)نشان دهنده نرخ تورم روی جدول، روی 13% قرار داده شد و احتمالا تا پایان سال تا زیر 10% هم کشیده شود، ولی امکان دارد تیم ربیعی باز هم اقدام استثنائی سال گذشته را تکرار کند و نگذارد حداقل مزد کمتر از 10% تعیین شود! ربیعی به اصطلاح کارگر زاده مثل وزرای آقازاده در صحبتهایش هیچ حرفی از تأمین زندگی بالای خط فقر، که خواست فوری کارگران است نزد و فقط خواست که صبور باشند و به دولت تدبیر و امید فرصت دهند تا اقتصاد رونق بگیرد و سرمایه ها سودآوری کنند.

ربیعی ظاهرا حق طلبی کارگران راباعجزودرماندگی وچشم براه بودن اشتباه گرفته. کارگران هیچ صدقه ای را گدائی نمی کنند، بلکه حقوقشان را مطالبه می نمایند و امروز مبرمترین خواستشان افزایش حداقل دستمزد به بالای خط فقر است. فرقی نمی کند وزیر کار آقازاده باشد یا کارگرزاده!

9/9/1394

برگرفته ازسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

تجمع کارکنان آزمايشگاه هاي تشخيص طبي مقابل وزارت بهداشت دراعتراض به سطح پایین حقوق!

صبح امروز10آذر،جمعي از کارکنان آزمايشگاه هاي تشخيص طبي که در بخش هاي دولتي و غير دولتي فعاليت مي کنند، مقابل ساختمان اصلي وزارت بهداشت تجمع کردند.

به گزارش 10آذرموج، کارکنان آزمايشگاه هاي تشخيص طبي با صدور بيانه اي از تلاش هاي جامعه صنفي آزمايشگاه هاي باليني و اقدامات پيگيرانه آنها براي رسيدگي به مطالبات کارکنان آزمايشگاه هاي باليني تشکر کرده اما از سرعت و روند بسيار کند و لاکپشتي نهايي شدن عمليات اجرايي آنان اعتراض کردند.

به گفته تجمع کنندگان، حقوق و دستمزد دريافتي آزمايشگاهيان به هيچ وجه متناسب با شأن، شخصيت، تحصيلات و زحمات آنها به ويژه در بخش خصوصي نيست. بر همين اساس اين تشکل مبادرت به فرخوان نمايندگان استان ها، جهت برگزاري تجمعي صنفي و قانوني با اخذ مجوز از مراجع ذي صلاح کرد.

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از مشکلات بازنشستگان

*گزارش خبرنگار پیام سندیکا از مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش

با تجمع هر دوشنبه بازنشستگان آموزش و پرورش در حیاط تعاونی فرهنگیان در خیابان فیاض بخش تهران ، این فرهنگیان از عقب افتادن ۳ روزه حقوق خود در آذرماه شکایت داشتند. در این تجمع که ۳ سخنران زن نیز صحبت کرده و از عدم اجرای هماهنگ سازی حقوق کلیه کارکنان کشوری گله مند و معترض بودند. بازنشستگان قرار گذاشتند که دوشنبه با تهیه طوماری در مقابل دفتر ریاست جمهوری اجتماع کرده و خواستار یکسان شدن حقوق بازنشستگی شان با بازنشستگان دارایی و شرکت نفت شوند. همچنین مدتهاست هزینه،بیمه تکمیلی و بیمه طلایی این بازنشستگان از حقوقشان کسر می شود ولی در فیش حقوقی شان درج نمی گردد. سخنرانان می گفتند معلوم نیست این پولها کجا می رود و چه مقدارش به صندوق بازنشستگی شان واریز می شود.بازنشستگان آموزش و پرورش تصمیم گرفتند حال که وزیر به خواسته هایشان بی توجه است طومار را به شکایتی به دیوان عدالت اداری برده و پیگیر مطالبات خود شوند. همچنین قول وام های ۷ میلیونی به این بازنشستگان داده شده بود که هرماهه ۳۰۰ هزار تومان از حقوقشان کسر شود و ۲ میلیون هم سود بهره اش بود و بازنشستگان فقیر قبول کرده بودند ولی از این وام هم خبری نیست.

* بازنشستگان ذوب آهن گرفتار باند بازی

با توجه به اینکه بخش درمانی و صندوق بازنشستگان ذوب آهن یک صندوق مستقل بوده و چند سالی است این صندوق گرفتار باند بازی گشته و بازنشستگان ذوب آهن برای درمان خود سرگردان هستند. بطوریکه قبلا اگر به پزشکی مراجعه می کردند می توانستند هزینه این ویزیت را بگیرند و یا ام آر آی و ستی اسکن و غیره را. ولی در حال حاضر سرگردان و معلوم نیست چه کسی باید جوابگو باشد. در حال حاضر حقوق بازنشستگان مهر و آبان پرداخت نشده است. تاکنون بارها و بارها بازنشستگان به عنوان اعتراض به تهران آمده اند ولی جز وعده از مسوولین چیز دیگر را مشاهده نکرده اند. اندوخته های این بازنشستگان به تاراج رفته و کسی به گردن نمی گیرد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ۷/۹/۹۴

تاخیر دولت در پرداخت حقوق چند میلیون بازنشسته تامین اجتماعی / دست دولت در جیب بازنشسته ها!

مستمری بگیران زیر لب و گاها بلند اعتراض می کنند. یکی دیگر از افرادی که در این زمینه با وی صحبت میکنم آقای حدودا ۶۰ ساله با موهایی سفیدتر از سن و سالش و قدی بلند است. خودش را اسفندیاری معرفی کرده و می گوید: ۶ سالی است که بازنشسته شده ام و با دریافت حقوق مستمری زندگی خود، همسر و دو تن از فرزندانم را که هنوز مجرد هستند اداره می کنم و منبع درآمدی دیگری نیز ندارم. وی که به شدت از ماجرای تعویق حقوق ها گله مند است می گوید: با شرایط جدید تا پایان سال حقوق مستمری بگیران ۴۵ روز بیشتر در حساب تامین اجتماعی و بانک ها خواهد ماند . به نظر می رسد دولت برای تامین منابع برخی از اقدامات خود به جیب مستمری بگیران نیز چشم طمع داشته و برای چندرغاز مستمری ما نیز کلاهی برای خود دوخته است.

به گزارش10آذر تراز ،“سی سال حق بیمه پرداخت کرده ایم تا بعد از بازنشستگی راحت باشیم،" "حقوق ها که همین جوری کم است و کفاف زندگی مان را نمی دهد" "حداقل قبلا دلمان خوش بود هرجور شود حقوق ها را سر وقت می دهند اما انگار ...."

این جملات یکی از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی است که برای پرس وجو درباره دلایل عدم پرداخت مستمری خود به شعبه ۱۱ تامین اجتماعی غرب تهران مراجعه کرده است. مشاهدات عینی گویای این مطلب است که سازمان تامین اجتماعی طرحی به نام نظام پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را آغاز کرده است که طی آن حقوق مستمری بگیران این سازمان از آبان ماه تا حداقل پایان سال ۹۴ هر ماه ۳ روز دیرتر پرداخت خواهد شد تا شاید بدین وسیله پرداخت حقوق بازنشستگان متمرکز شود!

طبق این قانون که دلایل آن نه برای کارمندان سازمان تامین اجتماعی و نه برای هیچ کدام از مستمری بگیران این سازمان مشخص نبوده و کاملا بی دلیل و بی فایده به نظر می رسد قرار است حقوق مستمری بگیرانی که حقوق خود را از بانک رفاه کارگران دریافت می کنند درآبان ماه ۳ روز، آذرماه ۶ روز، دی ماه ۹ روز، بهمن ماه ۱۲ روز و اسفندماه ۱۵ روز دیرتر از روال سابق پرداخت شود.

بدین منظور خبرنگار ما با مراجعه به شعبه ۱۱ تامین اجتماعی غرب تهران از نزدیک پیگیر این ماجرا شده است:

وقتی از درب ورودی سازمان تامین اجتماعی وارد می شوم بلافاصله و با برداشتن چند گام وارد طبقه اول این ساختمان می شوم. ساعت کمی از یک ظهر گذشته و کارمندان با ظروفی به سمت زیرزمین ساختمان در حال حرکت هستند. خیلی زود متوجه می شوم که وقت ناهار است و برای صحبت با کارمندان سازمان باید دقایقی منتظر بمانم. در همان طبقه اول چشمم به تابلوی راهنمایی طبقات می افتد که با خطی درشت جلوی امور مستمری‌ها نوشته است: طبقه دوم. از پله ها بالا میروم و خیلی زود به طبقه دوم می رسم. اینجا خیلی شلوغ تر از طبقه اول است و عموما افراد پا به سن گذاشته که اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند یا روی صندلی سالن نشسته و یا به دلیل نبود جا در گوشه ای ایستاده اند.

درست رو به روی سالن امور مستمری ها اتاقی قرار دارد با طولی زیاد و عرضی نسبتا کم. از آنجا که زمان خوردن ناهار کارمندان است وکارمندان عموما در محل های خود مستقر نیستند به سمت اتاق روبه رویی می روم. چند جوان و تعدادی آقای پا به سن گذاشته دور هم جمع شده و به دیوار خیره شده اند. نزدیک تر که می شوم میبینم بنری درباره همین موضوع روی دیوار نصب شده است. سر حرف را با یکی از جوانان حاضر در جمع باز می کنم. خودش را اردلان معرفی کرده و می گوید: ماه پیش حقوق پدرم چند روز دیرتر واریز شد. ما گمان کردیم که این موضوع اتفاقی بوده و دلیل خاصی ندارد برای همین، موضوع را پیگیری نکردیم اما این ماه ۵ روز از تاریخ همیشگی واریز حقوق مان می گذرد اما هربار که از کارت بانکی مان موجودی گرفتم در کمال تعجب دیدم هیچ پولی واریز نشده است! برای همین امروز خودم شخصا به اینجا آمدم تا موضوع را پیگیری کنم.

اردلان در ادامه می گوید: جالب اینجاست که هیچ اطلاع رسانی در این زمینه و در مورد دلایل تاخیر حقوق پدرم صورت نگرفته است و به نظر می رسد طبق جدول جدید درباره زمان پرداخت حقوق ها قرار است ماجرای تاخیر در واریز یارانه ها که رفته رفته طبیعی شده است درباره حقوق مستمری بگیران نیز تکرار شود. وقتی از او درباره جزییات تاخیر پرداخت ها سوال می کنم می گوید: نام خانوادگی ما با الف آغاز می شود و طبق تاریخ زمان بندی شده هر ماه حقوق ما در روز پنجم هر ماه واریز می شد اما ماه گذشته حقوق پدرم در روز هفتم یا هشتم ماه واریز شد. اما این ماه تا امروز ۴ روز از زمان پرداخت همیشگی مستمری ها گذشته است اما هنوز مستمری ها واریز نشده است. برای همین امروز اینجا آمدم تا ماجرا را پیگیری کنم که با این موضوع روبه رو شدم.

مستمری بگیران زیر لب و گاها بلند اعتراض می کنند. یکی دیگر از افرادی که در این زمینه با وی صحبت میکنم آقای حدودا ۶۰ ساله با موهایی سفیدتر از سن و سالش و قدی بلند است. خودش را اسفندیاری معرفی کرده و می گوید: ۶ سالی است که بازنشسته شده ام و با دریافت حقوق مستمری زندگی خود، همسر و دو تن از فرزندانم را که هنوز مجرد هستند اداره می کنم و منبع درآمدی دیگری نیز ندارم. وی که به شدت از ماجرای تعویق حقوق ها گله مند است می گوید: با شرایط جدید تا پایان سال حقوق مستمری بگیران ۴۵ روز بیشتر در حساب تامین اجتماعی و بانک ها خواهد ماند . به نظر می رسد دولت برای تامین منابع برخی از اقدامات خود به جیب مستمری بگیران نیز چشم طمع داشته و برای چندرغاز مستمری ما نیز کلاهی برای خود دوخته است. آقای اسفندیاری با انتقاد از این وضعیت می گوید: حداقل ای کاش این مسائل را از قبل اعلام کنند چراکه ما مانند برخی از این آقایان از چند محل منبع درآمدی نداریم. با شرایط موجود در دی ماه ۹ روز دیر تر و بهمن ماه ۱۲ روز دیرتر مستمری خود را دریافت می کنیم. متاسفانه تامین اجتماعی با سوء استفاده از مستمری بگیران حقوق آنها را رعایت نمی کند.

در راه بازگشت به محل کار وقتی آمارها را با خود مروز می کنم به درآمد هنگفت تامبن اجتماعی از اجرای این طرح می رسم، طرحی که هدف از اجرای آن به هیچ وجه معلوم نیست. آمارها حکایت از پرداخت مستمری دو میلیون و هفتصد هزارنفر مستمری بگیر توسط سازمان تامین اجتماعی دارد یعنی این سازمان هر ماهه مبلغ کلانی را به پرداخت حقوق مستمری بگیران خود اختصاص می دهد. طبق آمارها این سازمان ماهانه رقمی حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق مستمری بگیران خود اختصاص می دهد که با ضرب این رقم در سود روزانه بانکی بیشتر متوجه دلایل نگه داشتن ۴۵ روزه مستمری بازنشستگان و اجرای چنین طرحی توسط تامین اجتماعی و تاخیر در پرداخت آن می شوم.

بیکاری کارگران زاگرس خودرو بروجرد بدنبال تعطیلی کارخانه!

چرخ کارخانه خودروسازی بروجرد "زاگرس خودرو" پنچر شد و پس از سالها فعالیت و تولید خودرو ، سرانجام این کارخانه هم بی رمق شد و کارگران بیکار شدند.

به گزارش9آذر بازتاب بروجرد،کارخانه زاگرس خودرو بروجرد در بخش اشترینان واقع شده ، این کارخانه از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1381 از نخستین محصول خود با نام پروتون پرده برداشت و روانه بازار کرد.

بسیاری از جوانان بخش اشترینان و بروجرد در این کارخانه مشغول به فعالیت بودند اما طولی نکشید که در سال 91 این کارخانه بنا به دلایلی تعطیل و 400 کارگر این کارخانه بیکار شدند .

حالا این کارخانه بی رمق گشته و کارگرانی که از کار بیکار شده اند، کارگرانی که حدود 16 سال سابقه کار دارند و حالا به دنبال دستفروشی و شغل های دیگری می دوند.

کارگرانی که انتظار بازنشستگی خود را می کشیدند، حالا پس از سالها باید در کنار خیابان باید منتظر بنشینند تا شاید رهگذری از اجناس و کالاهای آنها خرید کند.

معاون سیاسی فرمانداری بروجرد گفت: در حال حاضر هیچ گونه تولیدی در این واحد صورت نمی گیرد.

احمد گودرزیان افزود: عدم نقدینگی و بدهکاری به بانکها از مهمترین مشکلات این کارخانه است که سبب شده همه کارگران این کارخانه از کار بیکار شوند.

به گفته وی کارخانه زاگرس خودرو در سال 81 اولین خودرو را تولید کرد، در این سال 270 کارگر مشغول به کار بودند که طی چند سال تعداد کارگران از 270 نفر به 480 هم افزایش یافت که متاسفانه طی سالهای اخیر به تدریج نیروها از کار بیکار شدند .

گودرزیان در پاسخ به این سوال که برخی اظهار دارند که این کارخانه در حال تولید محصول است گفت: هیچ تولیدی در این کارخانه صورت نمی گیرد و اگر مسئولی گفته که زاگرس خودرو در حال تولید است ، حاضریم همین الان به آنجا برویم و از نزدیک مشاهده کنیم.

بیش از100نفر از کارکنان شرکت پتروپارس(شرکت خدمات نفت و گاز ایرانی)اخراج شدند!

اخراج بیش از 100 نفر از نیروهای متخصص شرکت پتروپارس به فاصله زمانی کوتاهی پس از رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ، این شائبه را ایجاد کرده که ورود سرمایه گذاران خارجی آن هم بدون در نظر گرفتن جایگاه شرکت های ایرانی زودتر از آنچه پیش بینی می شد تاثیرات خود را بر جای گذاشت .

به گزارش10آذر نفت ما،در تازه ترین بی مهری به شرکت های داخلی بیش از 100 نفر از متخصصین و مهندسان شرکت پتروپارس از کار بیکار شدند.

اخراج بیش از 100 نفر از نیروهای متخصص شرکت پتروپارس به فاصله زمانی کوتاهی پس از رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ، این شائبه را ایجاد کرده که ورود سرمایه گذاران خارجی آن هم بدون در نظر گرفتن جایگاه شرکت های ایرانی زودتر از آنچه پیش بینی می شد تاثیرات خود را بر جای گذاشت .

جدا از اینکه هزینه های سنگینی برای آموزش و توانمندی این نیروها صرف شده اما عمق فاجعه آنجاست که این سرمایه عظیم چمدان های خود را برای اشتغال به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ببندند و در واقع با شرکت های رقیب تجربه و توانمندی خود را به اشتراک بگذارند . 

شاید اگر به همین منوال ادامه پیدا کند در آینده نزدیک دیگر ضلع اساسی و تاثیر گذار نیروی متخصص داخلی جزو محاسن و مزیت های برتر کشور عنوان نشود و می ماند مابقی آیتم ها که وضعیت آن ها هم به خوبی مشخص است.

یادآوری:

تاریخچه شرکت پتروپارس(شرکت خدمات نفت و گاز ایرانی)

شركت پتروپارس توسط شركت سرمايه‌گذاري نفت و پيرو مصوبه شوراي عالي اقتصاد درتاريخ 15/10/1376 مبني بر واگذاري اجراي طرح توسعه فاز 1 پارس جنوبي به يك شركت پيمانكارعمومي با سرمايه ايراني به روش بيع متقابل، در 7 بهمن 1376 به ثبت رسيد. سپس شعبه شركت پتروپارس در 19/8/1377 به شماره ثبت 2213 در ايران ثبت گرديد. در حال حاضر 100 درصد سهام شركت پتروپارس متعلق به شركت نيكو از شركت‌هاي وابسته به شركت ملي نفت ايران مي‌باشد.

معرفی پتروپارس

پتروپارس شركتي كارآمد, اقتصادي و متخصص مي‌باشد كه به دنبال تثبيت جايگاه جهاني جهت اكتشاف, بهره‌برداري و استخراج صنايع بالادستي, پايين دستي و جانبي نفت و گاز و سهيم شدن در ثروت ملي است. پتروپارس به‏عنوان يكDeveloper در صدد كسب جايگاه شايسته جهاني در زمينه‏هاي اكتشاف، بهره‏برداري و توليد در صنايع بالادستي نفت و گاز بوده و در ثروت‌آفريني ملي سهيم است.

اخراج درکمین200کارگرکارخانه کاغذ سازی لطیف!

با افزایش مشکلات مالی کارخانه کاغذ سازی لطیف در منطقه ساوجبلاغ، نزدیک به ۲۰۰کارگر دائمی وقراردادی این کارخانه تولید کننده محصولات کاغذی از بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند.

به گزارش10آذرایلنا بنقل از کارگران کارخانه کاغذ سازی لطیف،از اینکه ممکن است به دلیل انباشت بدهی‌های این واحد تولیدی قراردادهای کاری شماری از آن‌ها تمدید نشود ابراز نگرانی کردند.

این کارگران شمار آن‌ها نزدیک به ۲۰۰ نفر است افزودند: از زمان جابجایی مدیریت کارخانه از یک سال پیش تاکنون بر حجم مشکلات مالی این واحد تولیدی افزوده شده‌است.

به گفته این منابع هرچند به نسبت قبل مشکلات مالی کارخانه در یک سال گذشته، تاثیری بر پرداخت مطالبات مزدی کارگران این واحد تولیدی نداشته است اما آن‌ها نگرانند که با ادامه این وضعیت تمدید قراردادهای چند ماهه آن‌ها با مشکل مواجه شود.

طبق اظهارات کارگران، این واحد تولید کننده انواع محصولات کاغذی به ادارات مالیات و برق بدهکار است و در همین رابطه از چند روز پیش اشتراک برق مصرفی این کارخانه قطع شده است.

کارگران کاغذ سازی لطیف در بخش دیگری از نگرانی خود می‌گویند در طول یکسالی که کارفرما جدید وارد کارخانه شده کارگران با سابقهٔ کارخانه که مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت زیان آورند به موقع نمی‌توانند سنوات پایان خدمت خود را دریافت کند واین روند تا ۹ماه هم طول می‌کشد.

کارگران درادامه می‌گویند، علاوه بر مشکلات کارگران مشمول بازنشستگی، میزان اضافه کاری کارگران شاغل نیز کم شده و همچنین کارگران از مساعده حقوق بهره‌مند نمی‌شوند.

خطراخراج بیخ گوش تعدادی از کارگران پیمانی شرکت راه آهن رجا!

بنابه گفته کارگران شرکت راه آهن رجا ،مدیران این شرکت قصد دارند تا از شمار کارگران پیمانی که هم اکنون به عنوان مهماندار در سالن‌های (واگن‌های) حمل مسافر مشغول کارند، بکاهند.

به گزارش10آذرایلنا،از قرار معلوم ظاهرا این طرح اخراج قرار است در قطارهای اتوبوسی و درجه دوم شرکت رجا به اجرا دربیاید و در این قطارها مسئولیت سرویس دهی هر کارگر مهیماندار تا دو سالن مسافربری افزایش یابد.

براساس این گزارش،این وضعیت در حالی است که طبق عرف جاری و مقررات رایج، هر مهماندار مسئول پذیرایی از یک سالن است.

کاهش مهماندار در شرایطی که در طول ماههای گذشته تعدادی از نیروهای خدماتی و فنی شرکت راه آهن رجا اخراج شده اند ، موجب نگرانی کارگران پیمانکاری این شرکت شده است.

کارگران شرکت راه آهن رجا می گویند: ممکن است شرکت رجا به بهانه کمبود نقدینگی اقدام به کاهش نیرو نماید و دقیقا به همین بهانه است که صورت وضعیت های شرکت های پیمانکاری با تاخیر زیاد پرداخت می شود.

از قرار معلوم، شرکت رجا، تعداد نیروهای فنی مانند ماموران برق سالن ها را نیز در برخی از قطارها کاهش داده است.

تجمع اعتراضی تاکسیرانان در همدان

جمعی از تاکسی داران خیابان شریعتی همدان در اعتراض به نبود جای پارک، اشغال ایستگاه تاکسی توسط مسافربرهای شخصی و برخی جریمه های رانندگی تجمع کردند.

به گزارش 10آذرصبح الوند، یکی از معظلات اساسی حال حاضر کلان شهر همدان نبود پارک سوار مناسب جهت تاکسی ها و اتوبوس های شرکت واحد است.

برخی خطوط تاکسی همدان که در یکی از شش خیابان اصلی شهر مستقر هستند، در ساعتی از روز که مسافر ندارند صفهای نسبتا طولانی در کنار خیابان می بندند و این صفها گاها دو خط موازی کنار هم را تشکیل می دهند.

این خطوط موازی تاکسی ها در خیابان های کم عرض میدان مرکزی شهر همدان بنام میدان خمینی در حالی ایجاد می شود که این میدان در سال 1307 توسط معمار شهرساز آلمانی، به نام "کارل فریش" تهیه گردیده است و بین سالهای 1309 تا 1312 ساخته شده است، که دارای شش خیابان اصلی است و هر خیابان هم دارای شش لاین ( 3لاین رفت و 3 لاین برگشت) است.

در برخی مواقع و در محلهای نزدیک ایستگاه های تاکسی و اتوبوس عملا دو باند مسدود می شود (به علت صفهای تاکسی و اتوبوس شرکت واحد) و تردد اتومبیلها می بایست از یک باند انجام شود و این تنگه بوجود آمده باعث کند شدن روند جریان ترافیک می شود و کلافگی مردم و جریمه رانندگان توسط ماموران راهنمایی و رانندگی را در پی دارد.

متاسفانه از سال 1312 که این میدان ساخته شده است مسئولین امر فکری جهت ایجاد پارک سوار و جلوگیری از مشکلات حال حاضر نکرده اند و در این مورد فقط مردم همدان حرف شنیده اند و در عمل چیزی ندیده اند.

یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به نبود پارک سوار مناسب در ابتدای شش خیابان اصلی شهر همدان و در اعتراض به تبعیض ها در حق رانندگان تاکسی و دیگر وسایل نقلیه اظهار داشت: با اجرای طرح ترافیکی در میدان خمینی و ایجاد ایستگاه انتظار تاکسی ها، وضعیت ما کمی بهتر شده است، ولی وقتی زمان طرح ترافیک تمام می شود مصیبت ما هم شروع می شود.

محمد گفت: با اتمام زمان طرح ترافیک متاسفانه ماشین های شخصی به سمت میدان خمینی و شش خیابان اصلی هجوم می آورند و ایستگاه تاکسی را اشغال می کنند.

وی اظهار کرد: وقتی ما به رانندگان مسافرکش شخصی یا رانندگان دیگر که جهت خرید وسیله خود را در ایستگاه ما پارک می کنند اعتراض می کنیم موجب درگیری می شود.

این راننده زحمت کش افزود: چون ما در این مواقع ایستگاهی جهت سوار کردن مسافر نداریم گاهی مجبوریم بصورت دوبله مسافر در حال انتظار را سوار کنیم که در این هنگام با جریمه ماموران راهنمایی و رانندگی مواجه می شویم.

وی اظهار داشت: هیچ تفاوتی بین من و رانندگان شخصی وجود ندارد بلکه موقعیت آن ها از من راننده تاکسی بهتر هم هست چرا که آنها مبلغی را هر ماه به تاکسیرانی پرداخت نمی کنند.

محمد گفت: با این وضع گرانی بنزین، قطعات گران خودرو و کرایه های پایین دیگر پولی برای ما نمی ماند که بخواهیم جریمه هم پرداخت کنیم.

تجمع بیش از یکصد دامپزشک دراعتراض به تعطیلی داروخانه‌های دامپزشکی

رئیس نظام دامپزشکی اصفهان گفت: بدنبال دستورالعمل سازمان دامپزشکی مبنی بر تعطیلی داروخانه‌های دامپزشکی،بیش از یکصد دامپزشک اصفهان به اجرای این طرح اعتراض و درمقابل دامپزشکی استان تجمع کردند.

حذف کامل داروخانه‌های دامپزشکی ۱۶۰ فرصت شغلی را از بین می‌برد، اعلام کرد: همچنین اجرای این طرح باعث بیکاری نزدیک به ۵۰۰ نفر از افراد شاغل در داروخانه‌های استان می‌شود.

به گزارش10آذرمهر،حمید اخوان اظهار داشت: در استان اصفهان بالغ بر یکصد و ۶۰ داروخانه دامپزشکی زیر نظر نظام دامپزشکی استان اصفهان وجود دارد که در صورت اجرای طرح مذکور، تمام این د