چکیده گزارش‌های کارگری،هفته سوم آبان ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

“سندیکا‌های کارگری حق دارند از منافع هر کارگری دفاع کنند و هر مسئله‌ای را که به منافع کارگران مربوط است ، بررسی کرده و در باره آن اظهار نظر و دخالت کنند.سندیکا‌های کارگران و از جمله سندیکا‌های کارگران در واحد‌های خدمات عمومی حق دارند با کارفرمایان و مقامات دولتی به مذاکره بپردازند و قرار داد دسته جمعی منعقد کنند.سندیکا‌های کارگری منافع انفردی و یا دسته جمعی کارگران را در تمام مجامع و امور کارگری ، به ویژه در خصوص تعیین دست مزد‌ها ، ایمنی کار، آموزش حرفه‌ای ، استخدام ، شرایط استخدامی و اخراج نمایندگی میکنند .مقامات دولتی نباید بین سندیکا‌های کارگری در خصوص حق نمایندگی آنها هیچ تبعیضی قائل شوند.”
“منشور جهانی حقوق سندیکایی مصوب فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری-ماده ۳حق سندیکا‌ها در نمایندگی کارگران”

کارگران با برنامه وزارت کار مخالفت می کنند 
بیستم آبان ماه- تاکنون یکی دو نشست شورای عالی کار از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه پیرامون تدوین بسته دستمزد سال ۹۵ مشمولان قانون کار تشکیل شده است.کارگران با برنامه وزارت کار در زمینه آزاد سازی دستمزد ها مخالفت کرده و ان را محکوم می کنند.

مبارزه کارگران شهرستان لنده 
بیستم آبان ماه – کارگران بخش تعمیر و نگهداری، کلرزنی و بهره‌برداری از شبکه و تاسیسات آب شهرستان لنده واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ خواستار تامین امنیت شغلی و پرداخت دستمزد و حق بیمه خود شدند. این کارگران ۵ تا ۹ ماه حقوق طلب دارند.

تجمع اعتراضی کارگران سیمان لوشان با سفر به تهران
نوزدهم آبان ماه- کارگران سیمان لوشان در استان گیلان، صبح روز ۱۹ آبان با سفر به تهران در اعتراض به اخراج‌های اخیر و بدون دستمزد مقابل ساختمان مرکزی این شرکت تجمع کردند.خواست این زحمتکشان پرداخت هر چه سریعتر مطالبات به تعویق افتاده و تامین امنیت شغلی‌ است.


تجمع بازنشستگان آموزش و پرورش قم 
نوزدهم آبان ماه-شماری از معلمان,دبیران و کارکنان بازنشسته آموزش و پرورش شهر قم با حضور در اداره کل آموزش و پرورش استان، خواستار پرداخت پاداش آخر خدمت خود شدند.


تجمع اعتراضی کارگران شرکت تولیدی پویا غرب کرمانشاه 
هجدهم آبان ماه- کارگران اخراجی شرکت پویا غرب کرمانشاه در اعتراض به واگذاری واحدهای مسکونی سازمانی کارگران به بانک صادرات برای چهارمین روز متوالی مقابل دفتر مرکزی شرکت در تهران تجمع کردند. خواست کارگران جلوگیری از مصادره خانه‌های سازمانی است.

آغاز مجدد اعتراضات کارگران فولاد و چدن درود 
هجدهم آبان ماه- پس از آنکه کارگران اطلاع یافتند که مدیریت این کارخانه به وعده‌های خود در پرداخت مطالبات به تعویق افتاده عمل نکرده و با انتخاب مدیریت جدید شائبه انحلال کارخانه مطرح می‌‌باشد،تصمیم به تجمع اعتراضی مجدد از تاریخ شانزدهم آبان ماه می‌‌گیرند و خواستار پرداخت هر چه سریعتر مطالبات بر حق خود و تضمین امنیت شغلی‌ خود شدند.

اعتراض کارگران فولاد قزوین 
هجدهم آبان ماه- تأخیر در پرداخت دستمزد‌ها ،تحمیل قرارداد‌های موقت و اخراج کارگران ،اساس اعتراضات کارگران فولاد قزوین است.کارگران خواستار تامین امنیت شغلی‌ هستند.


اعتصاب کارگران مجتمع سیمان تهران
هجدهم آبان ماه- یکی از مهم‌ترین دلایل اعتراض کارگران حراج اموال و فروش هتلی است که مجتمع سیمان تهران در مشهد دارد و علاوه براین حذف اضافه کاری و پرداخت نشدن سنوات سال گذشته نیز باعث نارضایتی کارگران معترض بوده است.

خواست کارگران کارخانه قند فسا 
هجدهم آبان ماه- علت اعتراض کارگران قند فسا بدین خاطر است که کارفرما با کارگران قرارداد مکتوب امضا نمی کند و کارفرما هر لحظه که اراده کند ،می‌ تواند کارگران را اخراج کند ،خواست کارگران تامین امنیت شغلی‌ و عقد قرارداد‌های دائم است.

تجمع دوباره کارکنان آزمایشگاه ها
هجدهم آبان ماه- کارکنان آزماشگاه‌ها در بخش دولتی و خصوصی و به ویژه آنهایی که به عنوان کارگر در مراکز خصوصی مشغول کارند از بابت امنیت شغلی و معیشیتی خود بسیار نگران هستند. یکی از مهم‌ترین مطالبات، بهبود وضعیت شغلی است. اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و اجرای لایحه ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی و اجرای مصوبه مشاغل سخت و زیان‌آوراز دیگر خواسته‌های تجمع کارکنان آزمایشگاه ها ست.

خواست کارگران شهرداری هویزه
هجدهم آبان ماه- کارفرمای مورد تائید شهرداری هویزه ،ضمن اینکه حقوق کارگران را با تأخیر دو ماهه پرداخت می‌‌کند ،حق اضافه کاری و شب کاری این زحمتکشان را هم نیز به صورت کامل پرداخت نمی کند.کارگران خواستار پایان دادن به این بی‌ عدالتی‌ها و حق کشی‌ها هستند.

اعتراض کارگران مشاغل پاره وقت
هجدهم آبان ماه- بیش از ۵۰ درصد کل مشاغل بازار کار ایران در واحدهای کوچک است، و معمولا سوء استفاده از افراد در مشاغل پاره وقت در کارگاه هایی صورت می گیرد که کوچک و خُرد هستند و نظارت‌ بر عملکرد آنها وجود ندارد. مطابق قانون کسی که زیر ۴ ساعت در روز کار کند؛ شاغل پاره وقت محسوب می شود. با توجه به سنگین بودن هزینه معاش زحمتکشان ،کارفرمایان از آنها سؤ استفاده کرده و تا ۱۲ ساعت از کارگران پاره وقت بدون دستمزد مناسب بهره کشی‌ می‌‌کنند.


مطالبه کارگران نفت گچساران 
هفدهم آبان ماه- کارگران پیمانی صنعت نفت و گاز گچساران خواستار یکسان‌سازی حقوق، بررسی پرونده‌های برگشتی نیروهای پیمانی برای تبدیل قراردادها از موقت و پیمانی به دایمی هستند.


اعتراض کارگران شیشه آبگینه قزوین به اجرای هدفمندی یارانه ها 
هفدهم آبان ماه- کارگران این کارخانه نسبت به پیامد اجرای هدفمندی یارانه ها و گرانی قیمت گاز و بی‌ مسئولیتی کارفرما در پرداخت نکردن هزینه مصرفی گاز این کارخانه به شدت معترضند .در ادامه این وضعیت ،کارگران به حق نگران از دست دادن شغل خود هستند.

اعتراض مجدد کارگران معدن چشمه پودنه
هفدهم آبان ماه- تأخیر در پرداخت دستمزد‌ها ،تحمیل قرارداد‌های موقت و اخراج کارگران ،اساس اعتراضات معدن کاران چشمه پودنه است و کارگران خواهان پایان دادن هر چه سریعتر به این تبعیض‌ها هستند.

اعتراض کارگران شرکت تولیدی”عرف ایران”
هفدهم آبان ماه- کارگران شرکت عرف ایران که به ساخت علائم فنی‌ و ترافیکی در این شرکت مشغول هستند، با تجمع اعتراضی که در تهران برگزار کرده‌اند خواهان پرداخت مطالبات به تعویق افتاده خود مانند حق بیمه و دستمزد‌ها شدند.

اعتراض کارگران شهرداری لوشان
هفدهم آبان ماه- در رابطه با پرداخت نشدن دستمزد‌ها و سهم حق بیمه‌ به تامین اجتماعی از طرف کارفرما ،کارگران شهرداری لوشان اعتراض خود را اعلام و خواهان پرداخت هر چه سریعتر مطالبات بر حق خود و همچنین تضمین امنیت شغلی‌ هستند.


کارنامه منفی‌ دولت در مهار بیکاری 
هفدهم آبان ماه- براساس پیش‌بینی مقامات دولتی باید در نیمه اول امسال دستکم ۲۰۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شد که با یک درصد رشد، این میزان نهایتا ۱۱۰ هزار مورد است که احتمالا طبق روال بازار کار نیمی از آن هم نابود شده است. اگر هر یک درصد رشد اقتصادی را معادل ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزارشغل جدید قرار دهیم، عملکرد دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتی در نیمه اول امسال در بازار کار کشور به میزان ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار شغل جدید بوده است که به هیچ وجه نمی تواند پاسخگوی درخواست‌های میلیونی اشتغال جوانان باشد.

مبارزه برای افزایش دستمزد ها 
هفدهم آبان ماه- اگرچه نرخ تورم بنا به اعلام مراجع رسمی” کاهش یافته” ولی تغییر محسوسی در سبد هزینه خانوارهای کارگری مشاهده نمی‌شود و قدرت خرید کارگران به جای افزایش، کاهش هم یافته است. خواست و انتظار بر حق کارگران افزایش توان خرید و دستمزدها است.


اعتراض زحمتکشان به قرارداد‌های سپید امضا
هفدهم آبان ماه- بنابر گزارش های رسمی عمده پرونده‌های شکایات در مراجع حل اختلاف مربوط به قراردادهای سفید امضا است. کارگران بیش از هر چیز تحمیل قرارداد‌های سفید امضا و موقت را ناشی‌ از خصوصی سازی‌های گسترده و اجرای اقتصاد مقاومتی می‌‌دانند.



اعتراض کارگران سپنتا بین الملل به تعویق دستمزد ها
شانزدهم آبان ماه- از ۲۹ شهریور ماه سال جاری تا کنون کارگران شرکت سپنتا بین الملل به دلیل دریافت نکردن مطالبات بر حق خود ،تجمع متعدد اعتراضی را برگزار کرده‌اند.این زحمتکشان ۱۲ ماه دستمزد طلب دارند.

اعتراض کارگران کارخانه ایران چوب
شانزدهم آبان ماه- تأخیر در پرداخت دستمزد و سهم بیمه‌ به سازمان تامین اجتماعی از طرف کارفرما و همچنین تحمیل قرارداد‌های موقت و به دنبال آن اخراج های بی‌ رویه موجب اعتراض کارگران این کارخانه بوده است.

تهیه طومار اعتراضی زحمتکشان شهر ری 
شانزدهم آبان ماه- کارگران و بازنشستگان شهرستان ری با امضاء طوماری حمایت خود را از سازمان تأمین اجتماعی و همچنین مخالفت خود را با ادغام سازمان تأمین اجتماعی خصوصاً بخش درمان با هر صندوق یا سازمان دیگری اعلام کردند. در این طومار با تأکید یادآوری شده است که صاحبان اصلی‌ این سازمان کارگران و بازنشستگان هستند و هرگونه دست اندازی به این سازمان را محکوم می‌‌کنند.


تجمع اعتراضی کارگران قطار شهری اهواز
شانزدهم آبان ماه-۳۸۰ کارگر پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق دستمزد‌ها و دیگر سنوات و همچنین تحمیل قرارداد‌های موقت که دست کارفرما‌ها را در اخراج کارگران باز گذشته است ،در محوطه کارخانه تجمع اعتراض بر پا کرده و اخراج کارگران را به بهانه کاهش هزینه‌ها غیر قابل قبول می‌‌دانند.

اعتراض هنرمندان به وضعیت معیشتی و بیمه 
پانزدهم آبان ماه -گروهی از هنرمندان تئاتر؛ سینما و موسیقی نسبت به بی توجهی مسئولان در خصوص وضعیت معیشتی وحق بیمه هنرمندان اعتراض کردند.قبلا قائم مقام و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران اعلام کرده بود؛در عمل روز به روز شاهد تصمیماتی علیه هنرمندان هستیم.پیگیری‌های ما برای امور بیمه‌ای هنرمندان به نتیجه نمی‌رسد.

اعتراض کارگران شهرداری اهر
پانزدهم آبان ماه- کارگران شهرداری اهر نسبت به اخراج های دستجمعی اعتراض کردند.تاکنون ۴۵ کارگر شهرداری اهر مطابق برنامه استانداری آذربایجان شرقی در خصوص “صرفه جویی در هزینه ها ” از کار اخراج شده اند.


تجمع بازنشستگان شرکت ملی هواپیمایی ایران -هما
چهاردهم آبان ماه -گروهی از بازنشستگان شرکت ملی هواپیمایی ایران -هما- در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مستمری‌های خود دست به تجمع زدند.بازنشستگان از اعضای مؤسسه صندوق خصوصی بازنشستگی هما هستند که به‌دلیل پرداخت نشدن افزایش حقوق خود اقدام به این تجمع کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارکنان آزمایشگاه های بالنیی 
چهاردهم آبان ماه- کارکنان آزمایشگاه های بالنیی در مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع اعتراضی بر پا کردند.دلیل اعتراض اخیر جامعه آزمایشگاهی این بود که نزدیک به ۱۸ سال از مصوبه مشاغل سخت و زیان‌آورمی‌گذرد، اما این مصوبه هنوز برای کارکنان آزمایشگاه ها اجرا نشده است.

اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس
سیزدهم آبان ماه -کارگران کارخانه واگن پارس دراعتراض به عدم پرداخت۴ماه حقوقشان اعتصاب کردند.
کارفرما در روزهای اعتراض به واسطه اعضای شورای اسلامی کارخانه از کارگران خواسته است با دادن فرصت دو ماه به وی به اعتصاب خود خاتمه دهند.

منبع مورد استفاده:ایلنا‌-ایسنا‌-ایرنا-‌ اعتماد -مهر‌

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی توان به دلیل فعالیت ؛مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید