شاپور رشنو، فعال سیاسی در شهر اندیمشک با وثیقه ۴۰۰ میلیونی آزاد شد

یک منبع نزدیک به شاپور رشنو فعال سیاسی در شهر اندیمشک که نیمه‌شبِ پنج‌شنبه، ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۴ با هجوم نیروهای امنیتی در منزل‌اش دستگیر شد، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این فعال نزدیک به طیف ملی مذهبی روز ۲۵ آبان ماه با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیونی از زندان کارون اهواز آزاد شده است. به گفته این منبع «آقای رشنو اجازه خروج از شهر محل سکونت‌اش را ندارد و باید از شنبه تا چهارشنبه در دفتر اطلاعات سپاه در این شهر حاضر شود و دفتر حضور و
غیاب را امضا کند. همچنین آقای رشنو و همسر و خانواده‌اش از مصاحبه با رسانه‌ها منع شده و تهدید شده‌اند که اگر مصاحبه‌ای انجام شود باز هم دستگیر خواهند شد.»
این منبع مطلع در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب سلامتی شاپور رشنو گفت: «ریه‌های او در زندان عفونت کرده، سرفه‌های شدید می‌کند و باید بیمارستان بستری شود اما متاسفانه در زندان به بیماری او توجهی نشده است، او از ناراحتی معده و دستگاه گوارش هم رنج می‌برد.»

کمپین روز دوم مهرماه ۱۳۹۴ به نقل از افراد نزدیک به خانواده این فعال سیاسی گزارش داد که به دنبال هجوم ماموران امنیتی و دستگیری این فعال سیاسی ملی مذهبی شهر اندیمشک، همسر وی که باردار بوده بر اثر استرس و شوک، جنین سه‌ماهه‌اش را سقط کرده است.

منبع نزدیک به خانواده رشنو در این خصوص به کمپین کفت: «زینب کشوری همسر آقای رشنو در این خصوص شکایتی را تنظیم کرده و گواهی پزشکی قانونی هم ضمیمه پرونده شده است.» به گفته او خانم کشوری هم توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته و ماموران سعی کرده‌اند او را از شکایت منصرف کنند.

این منبع مطلع همچنین گفت: «زینب کشوری هم دو روز از صبح تا شب بازجویی شده و او هم با وثیقه ۱۰۰ میلیونی آزاد است و باید هفته‌ای یک بار هم در محل دفتر اطلاعات سپاه شهر حاضر شود و دفتر حضور و غیاب را امضا کند.»

شاپور رشنو فعال سیاسی و مدنی با گرایش ملی مذهبی شهر اندیمشک است که بیش از ۱۰ سال سابقه کنشگری دارد. به گفته منبع نزدیک به این فعال سیاسی، او پیش‌تر هم بار‌ها احضار و بازداشت شده، اما هر بار از اتهامات تبرئه شده است.

وب‌سایت ملی مذهبی در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۶ شهریور ماه منتشر کرد نوشت: ۸ مامور امنیتی که یکی از آنها خود را دادستان معرفی کرده با حکم تفتیش و بازداشت به منزل شاپور رشنو وارد شده‌ و او را دستگیر کرده اند. اما شاپور رشنو تنها فعال سیاسی‌ اندیمشکی نیست که در این مدت دستگیر شده بود. به گزارش وب‌سایت ملی مذهبی علاوه بر آقای رشنو دست کم ۱۰ فعال ملی – مذهبی دیگر از جمله اعضای «کتابخانه مادر» نیز بازداشت شدند. نیروهای امنیتی ضمن بازرسی منازل این افراد وسایل، کامیپوترها و موبایل ها آنها را نیز ضبط کرده به همراه خود برده‌اند.