عفو بین‌الملل خواستار لغو اجرای حکم اعدام سالار شادی‌زادی شد

عفو بین‌الملل خواستار لغو اجرای حکم اعدام سالار شادی‌زادی است
زندانی جوانی که به هنگام ارتکاب جرم انتسابی فقط ۱۵سال سن داشت
سازمان عفو بین‌الملل خواستار لغو اجرای حکم اعدام سالار شادی‌زادی در روز شنبه (۷ آذر) است. او در زمان ارتکاب جرم تنها ۱۵ سال داشته است.
به گفته سازمان عفو بین‌الملل, قوه قضاییه رژیم ایران قصد دارد حکم اعدام سالار شادی‌‌زادی را در روز شنبه (۷ آذر/ ۲۸ نوامبر) به اجرا بگذارد.
دادگاه سالار شادی‌زادی که در ۲۱ دی ماه ۱۳۸۵ در سن ۱۵ سالگی متهم به ارتکاب قتل شده را مجرم شناخته و رای به اعدام وی داده است. این حکم سپس از سوی دیوان عالی کشور نیز تایید شده است.
حکم اجرای اعدام سالار شادی‌زادی تا کنون دو بار (۱۷ تیر و ۱۰ مرداد ۱۳۹۴) به تعویق افتاده است. سازمان عفو بین‌الملل از رژیم ایران خواسته که هر چه زودتر حکم اعدام این جوان را متوقف کنند. به گفته عفو بین‌الملل اعدام افراد کمتر از ۱۸ سال مغایر قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق کودک است که جمهوری اسلامی نیز متعهد به اجرای آن است. 
این در حالیست که بنا به قانون جدید مجازات رژیم که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، امکان لغو حکم اعدام سالار شادی‌زادی وجود دارد، اما قوه قضاییه رژیم تا کنون با بررسی مجدد پرونده وی مخالفت کرده‌اند.
سالار شادی‌زادی متهم است که به گردن یکی از دوستانش ضربه زده و او را به "قتل" رسانده است.
شادی‌زادی متولد ۲ بهمن ۱۳۶۹ است و مدت زیادی از دوران بازداشت خود را در زندان لاکان رشت سپری کرده است. وی در زمان بازداشت دانش‌آموز دوم دبیرستان بوده است.