خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛


“تأمین و تضمین قانونی حداقل دستمزد برای زحمتکشان، متناسب با نیازهای موجود در جامعه، و ترمیم سالانه حقوق و دستمزدها متناسب با نرخ تورم درکشور؛تهیه و تدوین قانون کار و تأمین اجتماعی دموکراتیک، با مشارکت مستقیم نماینده های سازمانهای صنفی کارگران و زحمتشکان؛ به رسمیت شناختن قراردادهای جمعی برای کارگران واحدهای صنعتی،کشاورزی، تولیدی، و خدمات؛تأمین حقوق بازنشستگی برای کلیه زحمتکشان شهر و روستا؛”
“اسناد ششمین کنگره حزب توده ایران -برنامه نوین حزب”

مبارزه کارگران علیه برنامه اصلاح قانون کار 
بیست وهفتم آبان ماه-برنامه دولت برای اصلاح قانون کار در چارچوب آزاد سازی اقتصادی می تواند به شدت روابط کار را تحت تاثیر قراردهد. بر وضعیت قراردادها و نحوه ی تعامل کارگر و کارفرما اثرات سوء بگذارد. به این شکل دست کارفرما عملا برای اخراج کارگر به هر دلیلی باز خواهد بود و اصل موضوع که همان قرارداد دائم است زیر سوال می رود.

ضرورت مبارزه در راه احیای حقوق سندیکایی 
بیست وهفتم آبان ماه – قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار اصولا این شورا را مرکب از نمایندگان کارگران و کارکنان که با رای مجمع عمومی و کارفرمایان انتخاب می‌شوند، تعریف کرده است. یعنی کارفرمایان این حق را دارند که بگویند چه کسی در شورای اسلامی کار نامزد بشود و چه کسی نشود. انجمن‌های صنفی کارگری نیز به همین قیاس‌اند.

عدم اجرای قانون کار و حقوق زنان کارگر 
بیست وهفتم آبان ماه- ماده ۴۱ قانون کارکه مقرر نموده حداقل دستمزد کارگر باید به گونه ای تعیین شود که بتواند مخارج یک خانوار کارگری را تامین کند هرگز اجرا نشده؛بخش عظیمی از زنان کارگر در بازار کار غیر رسمی اشتغال دارند. در کشور با طیف وسیعی از زنان نیازمند مواجهیم که با یک سوم حداقل دستمزد و بدون بیمه کار می کنند و مورد بهره کشی قرار می گیرند.

مبارزه برای افزایش دستمزد ها 
بیست و هفتم آبان ماه-دولت در حالی در باره به تقویت قدرت خرید در بسته اقتصادی خود تاکید می‌کند که برنامه مشخصی برای افزایش موثر دستمزد کارگران و کارمندان ندارد و معیارش برای میزان افزایش دستمزد همچنان نرخ تورم دست کاری شده است.تورم واقعی بیشتر از تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی است.

اعتراض کارگران شرکت معدنی نگین طبس
بیست و هفتم آبان ماه-: دست کم ۳۵۰ کارگر شاغل درمعدن زغال سنگ نگین طبس که تحت مسئولیت پیمانکار بخش خصوصی فعالیت دارد حقوق خود را با تاخیر یک تا دو ماهه دریافت می‌کنند.کارگران خواستار دریافت به موقع و نیز افزیش دستمزد هستند.

اعتراض کارگران کارخانه لوله و نورد صفا به عدم پرداخت مطالبات
بیست و ششم آبان ماه- دلیل اصلی‌ اعتراض بر حق این زحمتکشان عدم پرداخت پنج ماه دستمزد و ده ماه حق بیمه‌ است که از طرف کارفرما هنوز محقق نشده است.

خواست کارگران سیمان کارون 
بیست و ششم آبان ماه- خواست کارگران اخراج شده علاوه بر بازگشت به کار ، پرداخت هر چه سریعتر ۳ماه دستمزد و پنج ماه حق بیمه به تعویق افتاده از طرف کارفرما است.

مخالفت کارگران کارخانه تبریز کفّ با آزاد سازی اقتصادی 
بیست و ششم آبان ماه- اعتراض این زحمتکشان در واقع از روز ۲۳ آبان ماه پس از دو ماه تعطیل کردن کارخانه در پی اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه سوخت آغاز شد و کارفرما تا کنون دستمزد خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر ماه را پرداخت نکرده است .خواست کارگران پرداخت هر چه سریعتر مطالبات و تامین امنیت شغلی‌ است.

مطالبه کارکنان کتابخانه‌های عمومی
بیست وششم آبان ماه- کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی خواستار تامین بودجه و تضمین امنیت شغلی خود هستند.بودجه کتابخانه به هیچ رو کافی نسیت. بعضی از شهرداری‎‌ها حاضر به پرداخت منابع مالی نیستند

هر سال به تعداد ارتش بیکارن افزوده می‌‌شود
بیست و ششم آبان ماه- مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان امسال را ۱۰.۹ درصد اعلام کرد که نسبت به تابستان ۹۳ حدود ۱.۴ درصد و نسبت به بهار امسال ۰.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ بیکاری جوانان ۲۹-۱۵ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۳.۴ درصد از جمعیت فعال ۲۹-۱۵ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است.

توزیع ناعادلانه درامد و افزایش شکاف طبقاتی 
بیست و ششم آبان ماه- آمارها نشان می‌دهند ۱.۲ میلیون نفر با قرار داشتن در بخش پنهان بازارکار، روزانه نهایتا با ۲.۵ ساعت کار تامین هستند اما ۸.۹ میلیون نفر هر روز ۳ برابر آنها کار می‌کنند ولی دائما دغدغه تامین معیشت دارند.

تجمع کارکنان بازنشسته صنعت فولاد مقابل وزارت اقتصاد 
بیست وپنجم آبان ماه- گروهی از کارگران و کارمندان بازنشسته صنعت فولاد در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق مقابل وزارت اقتصاد تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران تایر
بیست و پنجم آبان ماه- صبح روز ۲۵ آبان ماه اکثر کارگران این کارخانه در مخالفت به تصمیمات جدید مدیریت کارخانه که امنیت شغلی‌ این زحمتکشان را به مخاطره خواهد انداخت دست از کار کشیده و اقدام به تجمع اعتراضی نمودند. کارگران همچنین از پرداخت نشدن بخشی از مزایای شغلی مانند حق تولید و مهارت، عیدی شش ماه نخست سال جاری نارضی هستند.

اخراج دستجمعی کارگران کارخانه آئینه سازی مقسمی قزوین
بیست و پنجم آبان ماه- تمامی کارگران کارخانه آئینه سازی مقسمی واقع در شهر صنعتی البرز قزوین از کار اخراج شدند.برخی کارگران با ۲۰سال سابقه کار اخراج شدند.از ۴ ماه پیش نیزحق بیمه این کارگران واریز نشده است.

مبارزه کارگران کارخانه سیمان ایلام
بیست و پنجم آبان ماه-کارگران به صورت متحد با تعطیل کارخانه و مرخصی اجباری به مخالفت برخاسته و در مقابل درب این واحد صنعتی دست به تجمع زدند.افزیش قیمت سوخت پس از حذف یارانه علت تعطیلی عنوان شده است.

اعتراض کارگران فولاد ارسباران
بیست و پنجم آبان ماه- اعتراض کارگران این کارخانه به تحمیل قرارداد‌های موقت است که دست کارفرما را در اخراج کارگران باز گذشته است.اکنون کارگران اخراج شده به غیر از حقوق ماه جاری ،سه ماه دستمزد پرداخت نشده دیگر را نیز از کارفرما طلبکارند.

اعتراض کارگران کومه ایران به معوقات حقوقی
بیست و پنجم آبان ماه- معوقات حقوقی کارگران مربوط به ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر است و علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده و اعتبار دفترچه بیمه کارگران همچنان تمدید نشده است.

اخراج گسترده و دستجمعی کارگران صنعت خودرو سازی 
بیست وچهارم آبان ماه- ۱۴۰۰ کارگر کارخانه های تولید خودرو ارگ بم و همچنین بیش از ۸۰۰ کارگر کارخانه کرمان موتور از کار اخراج شدند. بسیاری از کارگران اخراج شده افراد باتجربه ای بودند که دوره های حرفه ای این کارخانه را نیز گذرانده بودند.

چهار روز از تجمع اعتراضی کارگران فاز ۱۳ پارس جنوبی گذشت
بیست و چهارم آبان ماه- از آنجا که مطالبات این زحمتکشان از خرداد ماه سال جاری تا کنون پرداخت نشده است ،کارگران تصمیم به ادامه اعتراضات خود گرفته و خواستار پرداخت هر چه سریعتر مطالبات بر حق و به تأخیر افتاده‌شان شدند.

کارکنان وهنرمندان تئا‌تر خواستار تامین امنیت شغلی هستند 
بیست و چهارم آبان ماه-گروهی از هنرمندان و کارکنان تئا‌تر کشور نسبت به وضعیت اسفبار حاکم بر فرهنگ کشور واکنش نشان دادند.آنها اعلام کردند؛ امسال سال تئا‌تر است اما جناب وزیر فرهنگ و ارشاد کجاست حمایت از تئا‌تر؟ در سالی که به نام تئا‌تر نامگذاری شده حتی ۲۰ درصد از بودجه فرهنگ و هنر نیز به تئا‌تر اختصاص داده نشده است…آقای رئیس جمهور دوران حرف زدن تمام شده است ..بیایید و رنج‌ها و عرق‌های هنرمندان را احساس کنید.

اعتراض تاکسی رانان سنندج 
بیست و چهارم آبان ماه- با گذشت دوازده سال از دریافت دو میلیون و دویست هزار تومان از رانندگان تاکسی شهر سنندج جهت خرید زمین و ایجاد مسکن بر روی این زمین ها ،هنوز این زحمتکشان از یک مسکن مناسب برخوردار نیستند.تعاونی مسکن به شکل‌های مختلف از تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیات رئیسه جلوگیری می‌‌کند.رانندگان زحمتکش نگران هستند که زمین‌ها مورد دست برد و غارت قرار بگیرد.

خواسته‌های بر حق زحمتکشان شاغل در سازمان بهشت زهرا
بیست و چهارم آبان ماه- پیمانکار و شهرداری تهران از پرداخت مزایا و اضافه کاری کارگران شاغل در مجموعه بهشت زهرا در روز‌های تعطیل سرپیچی کرده و هنگام پرداخت حق بیمه‌ ،فقط نیمی از حق کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.از آنجا که ماهیت شغلی‌ این زحمتکشان جز مشاغل سخت و زیان آور به حساب می‌‌آید ؛آنهاخواستار پرداخت مزایا و اجرا شدن طرح طبقه بندی مشاغل هستند.

اعتراضات کارگران “عرف ایران” همچنان ادامه دارد
بیست و چهارم آبان ماه- کارگران عرف ایران به غیر از مطالبات مربوط به دو ماه مزد معوقه بابت شش ماه حق بیمه پرداخت نشده نیز طلبکارند. کارگران جدا از معوقات مزدی نگران تهدید امنیت شغلی خود نیز هستند. خواست کارگران تامین امنیت شغلی‌ و حذف قرار داد‌های موقت است.تجمع اعتراضی کارگران از روز ۱۷ آبان ماه آغاز شده است.

اعتراض کارگران ساختمانی تهران با طرح ادغام وزارت بهداشت 
بیست و چهارم آبان ماه- کارگران مالک اصلی‌ سازمان تامین اجتماعی هستند و تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند شد که بخش درمان این سازمان با وزارت بهداشت ادغام شود .کارگران ساختمانی ضمن مخالفت با هرگونه دست اندازی به منافع در سازمان تامین اجتماعی خواستار امنیت شغلی و افزایش دستمزد‌ها یشان هستند.

اعتراض کارگران به قرارداد‌های موقت و سپید امضا 
بیست و چهارم آبان ماه- فعالان کارگری بر این باورند که تا وقتی تبصره دو ماده ۷ قانون کار تعیین تکلیف و ساماندهی نشود، دغدغه امنیت شغلی کارگران و وجود قراردادهای موقت کار و به تبع آن سفید امضا، همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

خواست کارگران سد اشنویه
بیست و سوم آبان ماه- کارگرانی که در پروژه ساخت این سد شاغل هستند ،حقوق ماه‌های مرداد،شهریور و مهر را هنوز دریافت نکرده‌ و موقتا با وعده پرداخت دستمزد معوقه تا پایان آبان ماه به کار خود ادامه می‌‌دهند.

کارگران “کنتور سازی ایران” و مطالبات بر حق آنان
بیست و سوم آبان ماه- علاوه بر پرداخت به موقع دستمزد‌ها ،کارگران خواستار پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب کارگران توسط کارفرما نیز شدند. سرویس ایاب و ذهاب کارگران به بهانه مشکلات مالی قطع شده است و کارگران با هزینه خود در محل کار حاضر می‌شوند.

کارگران پویا غرب با وعده تحقق خواسته‌هایشان به کرمانشاه بازگشتند
بیست و سوم آبان ماه- کارگران پویا غرب کرمانشاه به مدت شش روز در مقابل دفتر کارفرما تجمع کردند و در نهایت با وعده‌ای که توسط نماینده کارفرما مبنی بر آزادسازی اسناد منازلشان داده شد به کرمانشاه بازگشتند. کارگران معترض گفتند؛شخص کارفرما در تمامی این شش روز در محل کارش بوده و نتوانسته از دفتر کارش خارج شود.

اخراج گسترده زنان کارگر و کارمند با اجرای هدفمندی یارانه ها 
بیست ودوم آبان ماه-از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تعداد کثیری از زنان کارگر و کارمند شغل خود را از دست داده اند. جمعیت زنان خانه دار در کشور از سال ۸۵تا ۹۰ حدود ۱۸درصد اضافه شده است. به عبارتی جمعیت زنان خانه دار از ۱۵ میلیون و ۹۹۸ هزار نفر در سال ۸۵ به ۱۸میلیون و ۸۴۴ هزار و ۸۶۲ نفر در سال ۹۰رسیده است.

کارگران و مطالبه حق مسکن 
بیست و یکم آبان ماه- با گذشت ۸ ماه از شروع سال ۹۴، دولت هنوز مصوبه افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را تصویب نکرده است .مبلغی که ۱۱ میلیون کارگر کشور بابت افزایش حق مسکن خود از کارفرمایان و دولت طلبکار هستند ۲۶۴۰ میلیارد تومان برای سال ۹۴ است.

خواست کارگران سپنتا بین الملل
بیستم آبان ماه- روز چهارشنبه ۲۰ آبان ده ماه از دوازده ماه دستمزد معوقه کارگران شرکت سپنتا بین الملل اهواز توسط کارفرما پرداخت شد. کارگران می‌‌گویند؛هنوز وضعیت باقیمانده مطالبات مزدی آنها روشن نیست و کارگران هنوز بابت دو ماه دستمزد باقیمانده و مجموع حق سنوات و عیدی طلبکارند.

اعتراض کارگران کاشی کویر یزد
بیستم آبان ماه- دلیل اصلی نارضایتی کارگران کاشی کویر یزد تاخیرهایی است که در یک سال گذشته در پرداخت مطالبات آن‌ها به وجود آمده است. پرداخت نشدن ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور که بازنشستگی و برقراری مستمری بیکاری این کارگران را ناممکن ساخته است و عدم پرداخت حق بیمه و بن کارگران نیز از دیگر دلایل اعتراض این زحمتکشان است.

نابودی امنیت شغلی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های ورامین 
بیستم آبان ماه- با اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها و یا به عبارتی آزاد سازی قیمت‌ها ، قیمت گاز طی‌ چند سال گذشته افزایش سر سام آوری داشته است. برخی‌ از کارخانه‌های تولیدی مانند کوره ‏پزخانه ‏ها واحد‌های خود را تعطیل کرده اند. تنها در شهرستان ورامین ۴۰ واحد به تعطیلی کشانده شده است و پیامد آن بیکاری بیش از دو هزار کارگر در این واحد ها ست.

منبع مورد استفاده:ایلنا‌-خبرآنلاین -ایسنا‌- -مهر‌-ایرنا

احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی توان به دلیل فعالیت ؛مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید