اظهارات سه دهه قبل علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در دفاع از تصفیه دانشگاه‌ها

این فایل صوتی حدودا ۴ دقیقه‌ای به اظهارات سه دهه قبل علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در دفاع از تصفیه دانشگاه‌ها از دانشجویان به دلایل عقیدتی و سیاسی اختصاص دارد. این اظهارات آقای رفسنجانی از آن جهت اهمیت دارد که او مدعی است همواره چهره‌ای میانه‌رو و معتدل بوده و همیشه با تندروی‌ها مخالفت می‌کرده است.


رفسنجانی در "نماز جمعه" ۱۵ تیرماه ۱۳۶۳ می‌گوید: «اگر فردا آمدند در دانشگاه، یک کسی را که همه تاریخ زندگی‌اش نشان می‌دهد خائن است؛ جزو گروهک‌ها است؛ و تازه در دانشگاه هم که آمد، مزاحم درس خواندن بچه‌ها می‌شود؛ گفتند این نیاید، این یک کار کاملاً منطقی است و باید این جور بشود. افرادی که صلاحیت دارند، درس می‌خوانند.»

رییس آن زمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «کودن‌ها در این آزمایش [کنکور] خودشان رد می‌شوند»، می‌افزاید: «فردا هر کس را قبول نکردند، نرود یک نامه بنویسد بگوید که ما را مثلاً ایدئولوژیکی رد کردند. این نیست دیگر. بعضی‌های‌شان ممکن است آن جوری باشند. بنا بر این است که ما جوری حرکت کنیم که افرادی که امید به خدمت این‌ها به کشور هست، این‌ها در دانشگاه باشند. حالا هر کس سواد بیشتری دارد، شرایط بهتری دارد، در این آزمون قبول بشود، آن می‌آید جلو. و بعد هم در دانشگاه‌ها هم همین است. اینجا پول این ملت را ما نمی‌توانیم خرج بکنیم و در آستین این ملت، بچه گرگ تربیت بکنیم، به جان خودش بیندازیم. در دانشگاه‌ها هم آن‌هایی که درس می‌خوانند، آن‌هایی که کار خودشان را خوب انجام می‌دهند... آن‌هایی که بخواهند فساد بکنند، ما طبعاً آن‌ها را باید تصفیه بکنیم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود، هزینه کردن برای کسانی که بعد از تحصیل بخواهند به خارج از کشور بروند، «احمقانه» می‌خواند و می‌گوید: «اگر بنا شد این درسش را خواند و مهندس شد و یا خلبان شد و آمد بیرون، بعد گفتند مثلاً می‌خواهد برود خانم خارجی‌اش را ببیند؛ یک قدری پاسپورتش را دیر دادند، عصبانی بشود و هواپیمای کشور را بردارد برود بیرون. این طور آدمی احمقانه است آدم این را تربیت کند؛ خرجش کند. یا این‌جا اگر دید که مثلاً با خانمش نمی‌توانند بروند دو نفری لب دریا و لخت شنا بکنند، هستی‌اش را بفروشد، برود مثلاً نیس فرانسه که آنجا می‌تواند این کار را بکند. خب این‌طور آدمی را نمی‌آیند تربیتش کنند.»