رئیس صدا و سیما بابت برنامه 'فیتیله' عذرخواهی کرد

محمد سرافراز، رئیس سازمان رادیو و تلویزیون ایران بابت پخش یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی "فیتیله" عذرخواهی کرده است.

او گفت: "رسانه از خطای به وجود آمده پوزش می‌طلبد و در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد."

در بخشی از برنامه "فیتیله" که برای کودکان تهیه و پخش می شد، در آیتمی نمایشی درباره مسواک زدن، شخصیت‌های نمایش ترکی حرف می‌زنند که با واکنش منفی آذری‌‌های ایران روبه‌رو شد.

آقای سرافراز همچنین گفت که با مدیران و عناصر دخیل در ساخت و پخش این قسمت، "برخورد جدی و رسیدگی کامل" می‌شود.

روز گذشته سازمان صدا و سیما هم در بیانیه‌ای رسما عذرخواهی و اعلام کرد که پخش این برنامه فعلا متوقف شده است.

در بیانیه صدا و سیما آمده که در برنامه جمعه ۱۵ آبان ماه، "به سبب اشتباه، بی‌دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ‌هایی به زبان آذری بیان می‌شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می‌گردد."

در این بیانیه آمده بود که مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو "به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد" و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز "توبیخ و از مسئولیت برکنار می‌شود".
تجمع اعتراضی

در واکنش به پخش این برنامه ده‌ها نفر از مردم ارومیه روز دوشنبه در دانشگاه این شهر دست به تجمع زدند.
عکس که از تجمع اعتراض‌آمیز امروز در ارومیه بدست بی‌بی‌سی، رسیده است

شرکت کنندگان در این تجمع پلاکاردهایی در اعتراض به "نژادپرستی" و تبعیض علیه ترک ها در دست داشتند.

فیتیله از برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دوم تلویزیون ایران است و در بیانیه صدا و سیما از آن به عنوان برنامه‌ای "باسابقه و پربیننده" یاد شده است.

برنامه "فیتیله جمعه تعطیله" از سال ها پیش در تلویزیون ایران پخش شده و هسته اصلی برنامه‌سازان آن را اعضای گروه تئاتر چهره‌نما، محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن تشکیل می‌دهند.

عمده کارهای این گروه که در سال ۱۳۶۴ شکل گرفت برای کودک و نوجوانان ساخته و اجرا شده است.

موضوع بی‌احترامی به اقوام، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و مذاهب متنوع مردم ایران و یا توهین‌های نژادپرستانه در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دولتی در سال‌های اخیر بارها حساسیت برانگیز و سبب اعتراض گسترده به خصوص در شبکه‌های اجتماعی شده است.