منصور اسانلو، مدرس دوره آموزشی «حقوق کارگران و تشکیلات کارگری» در آموزشکده توانا است.

منصور اسانلو، مدرس دوره آموزشی «حقوق کارگران و تشکیلات کارگری» در آموزشکده توانا است. وی یکی از معروف ‌ترین رهبران کارگری ایران است. اسانلو «لخ والسا» ‌ی ایران نامیده شد؛ رهبر کارگری که در سازماندهی اتحادیه‌های کارگری مستقل در لهستان نقش زیادی داشته است. اسانلو از رهبران سابق سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بوده است که بیش از ۵ سال را در زندان گذارند.



منصور اسانلو در آذر سال ۱۳۸۴، اولین اعتصاب مهم را در راستای اعتراض به عدم پذیرفتن تسهیلات آموزشی، شرایط کار و به رسمیت نشناختن اتحادیهٔ اتوبوسرانی از سوی دولت سازماندهی کرد. علی رغم دستگیری اسانلو و صد‌ها کارگر دیگر، اعتراضات برای ماه‌ها ادامه داشت و توجه بین المللی را به خود جذب کرد. سازمان‌های عفو بین الملل، دیده‌بان حقوق بشر و فدارسیون بین المللی کارگران حمل و نقل، بازداشتِ او را محکوم کردند و خواستار آزادی وی شدند. اسانلو در مرداد سال ۱۳۸۵ آزاد شد، اما دوباره در آبان ۸۵ دستگیر و سپس یک ماه بعد آزاد شد.

منصور اسانلو در تابستان سال ۱۳۸۶، در اجلاس سالیانه فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل در لندن شرکت کرد که بعد از بازگشت، دوباره بازداشت و به ۵ سال زندان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» محکوم شد؛ در سال ۸۹، یک سال دیگر نیز به محکومیت وی اضافه شد. سرانجام اسانلو، در خرداد ۹۰ از زندان آزاد شد. وی هم اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.