اعتراض گروهی از ایرانیان به مراسم عاشورا در سفارت ایران در نروژ به خشونت کشیده شد + ویدئو

خبرگزاری ایرانشهر - ساعاتی پیش در پی گردهمایی گروهی از فعالان سیاسی ایرانی‌تبار ساکن اسلو پایتخت نروژ که به برگزاری مراسم عزاداری عاشورا از سوی عوامل سفارت جمهوری اسلامی در اسلو اعتراض داشتند، این تجمع با دخالت ماموران انتظامات گروه عزادار به خشونت کشیده شد و کار با مداخله پلیس نروژ پایان یافته است.

        



شاهدان عینی به در نزدیکی محل برپایی مراسم عزاداری عاشورا در پایتخت نروژ که با هزینه و تبلیغات رسمی سفارت جمهوری اسلامی برپا شد بود، به خبرگزاری ایرانشهر گفته اند که گروهی یکصد نفره متشکل از ایرانیان فعال در زمینه‌های حقوق بشری، فعالان سیاسی و برخی روزنامه‌نگاران ایرانی‌تبار از پیش وعده کرده بودند که به نمایش خیابانی این مراسم عزاداری اعتراض کرده و با شعارها و پوسترهایی با مضامین حقوق بشر و نفی اعدام، به شرکت کنندگان شرایط استبدادی داخل ایران را یادآوری کنند.

بر اساس اطلاعات رسیده به خبرگزاری ایرانشهر در حالی که گروه معترضان که در حدود یکصد نفر جمعیت داشت در کنار خیابان منتهی به محل برپایی مراسم عزاداری مستقر شده بودند، دسته‌ای کم بیش صد و پنجاه نفره از مهمانان مراسم عزاداری سفارت جمهوری اسلامی که بیشتر آنان را زنان عرب تبار تشکیل می دادند، در حال سر دادن شعارهای مذهبی و فریاد حسین حسین به محل نزدیک شدند که اعتراض گسترده معترضان و شعارهای تند ایشان بر علیه رهبران پیشین و فعلی جمهوری اسلامی را به دنبال داشت. همین امر به مداخله تند و خشونت آمیز تنی چند از ماموران انتظامات مراسم عزاداری که کاورهایی سبز رنگ به تن داشتند با متعرضان انجامید. شاهدان عینی اذعان می‌کنند که این ماموران ایرانی تبار بوده و یادآور رفتار ماموران بسیج در پست‌های ایست بازرسی در شهرهای ایران بوده‌اند.

درگیری بین معترضان و انتظامات مراسم عزاداری در سفارت جمهوری اسلامی، با میانجیگری پلیس نروژ و تلاش در ختم غائله بدون گزارش تلفات جانی پایان یافته است. اما احتمال می‌رود چند تن از شرکت کنندگان از هر دو گروه در بازداشت موقت پلیس بسر ببرند.

مراسم عزاداری برای امام سوم شیعیان همه ساله در دفاتر نمایندگی‌های سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود و با توجه به کاهش شدید استقبال اتباع ایرانی تبار از چنین مراسمی، همه ساله گروه‌هایی از اتباع عرب تبار و شیعیان پاکستان مهمانان اصلی این گونه مناسبت‌ها در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی هستند.

نظرات